دکتر میرباقری در بازدید از غرفه موسسه در نمایشگاه قرآن: امام اصطلاحات خود را از قرآن می گرفتند

دکتر سیدمحسن میرباقری در بازدید از غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: شخصیت امام خمینی(س) قرآنی است چراکه بر محور قران قیام خودشان را آغاز کردند. اهل بیتی است چراکه در وصیت نامه خودشان حدث ثقلین را ذکر کردند و اخلاقی است چون اخلاق را از همه جهات آن که در قرآن کریم سفارش شده است در عرصه فردی و اجتماعی بصورت عملی به اجرا گذاشت.

کد : 184990 | تاریخ : 07/02/1401

پرتال امام خمینی(س): دکتر سیدمحسن میرباقری در بازدید از غرفه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: شخصیت امام خمینی(س) قرآنی است چراکه بر محور قران قیام خودشان را آغاز کردند. اهل بیتی است چراکه در وصیت نامه خودشان حدث ثقلین را ذکر کردند و اخلاقی است چون اخلاق را از همه جهات آن که در قرآن کریم سفارش شده است در عرصه فردی و اجتماعی بصورت عملی به اجرا گذاشت.

دکتر میرباقری در پاسخ به این سوال خبرنگار پرتال امام خمینی(س)، که مشی و سیره حضرت امام که برگرفته از موازین قرآنی است، را چگونه تفسیر می کنید، تصریح کرد:  سیره حضرت امام رحمه الله علیه در تصمیم گیری ها و برنامه هایی که داشتند، عملا سیره برگرفته از قرآن کریم بود. حضرت امام به مسئله امر به معرف و نهی از منکر بسیار تکیه می کردند که یک امر قرآنی است و بخصوص به یاد دارم در صحبتی در تعارض بین بعضی روایات و این مسائل فرمودند که ما به قرآن عمل می کنیم. قرآن امر به معروف و نهی از منکر را واجب یا فریضیه کرده و براساس یک فرمان قرآنی انقلاب عظیمی را آغاز کردند.

وی افزود: از نظر عملی نکته دوم این بود که در دنیایی که قرن ها خدا را از اداره جامعه کنار گذاشته بودند و به ما می گفتند خدا یک امر فردی است و هرکس می خواهد داشته باشد و هرکس نمی خواهد نداشته باشد و جامعه و اداره آن ربطی به این حرفها ندارد. امام یک پرچم توحید را برافراشتند و فرمودند ما می خواهیم جامعه مان را با محوریت خدا و فرامین خدا اداره کنیم. یعنی درست در برابر تفکر کمونیستی دنیای غرب، خدا مجددا به عنوان محور ارزش مطرح و تثبیت شد و تحولی در سطح جهانی ایجاد کرد و دشمنی آنها از این رو بی جهت نیست.

دکتر میرباقری افزود: اما در سیره گفتاری و جعل اصطلاحات می دانیم که هر برنامه ای با یک اصطلاحاتی همراه است. امام اصطلاحات خود را از قرآن می گرفتند. امام اصطلاح خودشان نظیر مستکبر، طاغوت، مستضعف را از قرآن می گرفتند. اینها هم اصطلاحاتی قرآنی است و امام اصرار داشتند این اصطلاحات را زنده کنند. هم در سیره عملی و هم در ذکرها خیلی متمرکز بر قرآن بودند.

 وی در پاسخ به اینکه چگونه می توان مباحث مورد نظر  امام خمینی در حوزه اخلاق، چه در حوزه فردی و چه در حوزه اجتماعی را در جامعه بیش از پیش نهادینه کرد؟ تصریح کرد: اخلاق هم یک امر فردی و یک امر اجتماعی است و هم ما اخلاق مراقبت داریم، هم اخلاق حمایت از عدل و عدالت. مجموعه اینها باید یک ساختار قرآنی داشته باشد که بتوانیم بگوییم این اخلاق، اخلاق مورد توجه خداست. قرآن کریم به پیغمبر اکرم خطاب می کند که «انک .. العظیم» تو بر خلق عظیمی قرار داری. این خلق عظیم هم در جنگ خلق عظیم بود که یک دستورات مراقبتی می دادند اما در راه خدا جنگ هم می کردند.

وی افزود: یعنی اخلاق فقط در روابط باصطلاح احسان نیست. گاهی وقت ها یک وظایف دیگر هم به دنبال دارد. بخصوص اخلاقی که در قرآن داریم، با یک نگاه دقیق شامل احکام هم می شود. مثلا نماز شب یک عمل اخلاقی تلقی می شود اما در عین حال حکم فقهی دارد و مستحب فقهی است. امام اهل نماز شب بودند و در سیره علمای اخلاق هم بحث نماز شب مطرح است. توکل یک بحث معرفتی است اما در اخلاق مطرح می شود. اخلاق یک امر فراگیری است. مجموعه را باید دید.

دکتر میرباقری گفت: انسان با ظالم دربیفتد و با مظلوم مهر بورزد و کوتاه بیاید. «اشدا علی الکفار رحماهو بینهم» اخلاقی که گاهی هم تضاد به نظر می آید در سبک و سیره امام خیلی روشن بود و می بینیم که نسبت به مستضعفان خیلی دلسوزی می کردند و با مستکبران عالم سرپنجه نرم می کردند و انها را به زمین می زنند. این اخلاق باصطلاح مجموعی که ایشان داشتند برگرفته از قرآن بود.

وی در بخش پایانی مصاحبه خود گفت: بطور کلی شخصیت امام شخصیت قرانی است چراکه بر محور قران قیام خودشان را آغاز کردند. اهل بیتی بودند چون در وصیت نامه خودشان حدیث ثقلین را ذکر کردند و حدیثی است که شیعه و اهل سنت بر روی آن اتفاق نظر دارند و فرمودند اگر عوام اهل سنت در پیشگاه خداوند عذری داشته باشند علمای اهل سنت با بودن این حدیث عذری ندارند و اخلاقی بودند چون دقیقا بر جهات متعدد و گاهی متفاوت  اخلاقی قرآن و اسلام عمل  می کردند و جلوه ای بودند در  همه جهات اخلاقی اسلام.

انتهای پیام /*