معاون فرهنگی مؤسسه: اندیشه های قرآنی امام خمینی مبنای رهبری سیاسی و منشأ تحولات اجتماعی بود

محمد امیر عادلانی تصریح کرد: اندیشه های قرآنی امام خمینی(س) مبنای رهبری سیاسی ایشان و منشأ تحولات اجتماعی در تاریخ احوال بشری در عصر حاضر بود. امام به عنوان «احیاگر قرآن در عصر حاضر» و کسی که رهبری پیامبرگونه ایشان بر اساس آموزه های قرآن بوده، باید شأن امام رعایت می کردند و مثل دوره های قبل، جای مناسب تری به مؤسسه اختصاص می یافت؛ یا فضای بیشتری اختصاص می دادند تا ما بتوانیم توانمندی های موسسه و آثار حضرت امام را برای اطلاع و بهره برداری بازدیدکنندگان ارائه نمائیم.

کد : 185018 | تاریخ : 10/02/1401

پرتال امام خمینی(س): معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ضمن گلایه از جانمایی غرفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و فضای محدودی که به این غرفه اختصاص یافته بود، گزارشی از عملکرد مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ارائه داد.

مشروح گفت و گو با محمد امیر عادلانی را در ادامه می خوانید:

با توجه به شرایطی که در طی دو سال گذشته داشته ایم و وقفه ای که در برگزاری نمایشگاهها ایجاد شد، راه اندازی مجدد این نمایشگاه با یک سری نارسایی ها و مشکلاتی مواجه بود؛ ولی ما برگزاری این نمایشگاه را به فال نیک می گیریم. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) به حسب وظیفه از همان آغاز اعلام برگزاری این نمایشگاه حضور فعالی داشته و البته این نمایشگاه نواقصی هم داشت و می توانست بهتر از این برگزار شود.

محمد امیر عادلانی تصریح کرد: به دلیل جانمایی غرفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام، از برگزارکنندگان و مدیران این نمایشگاه ما یک مقدار گلایه هم داریم؛ که در تماس ها و مذاکراتی که انجام گرفت، این گلایه ها منتقل شد.

عادلانی گفت: اندیشه های قرآنی امام خمینی(س) مبنای رهبری سیاسی ایشان و منشأ تحولات اجتماعی در تاریخ احوال بشری در عصر حاضر بود. امام به عنوان «احیاگر قرآن در عصر حاضر» و کسی که رهبری پیامبرگونه ایشان بر اساس آموزه های قرآن بوده، جا داشت که مسوولان برگزاری نمایشگاه شأن حضرت امام را رعایت می کردند و مثل دوره های قبل، جای مناسب تری به مؤسسه اختصاص می یافت؛ و فضای بیشتری اختصاص می دادند تا ما بتوانیم توانمندی های موسسه و آثار حضرت امام را برای اطلاع و بهره برداری بازدیدکنندگان ارائه نمائیم.

وی افزود: به دلیل محدودیت فضای مکانی ما حتی نتوانستیم آثار حضرت امام را به این غرفه بیاوریم و خیلی از آثار تجسمی، کتاب ها و سایر اقلام فرهنگی که متناسب با اندیشه های قرآنی حضرت امام بود امکانی برای ارائه نداشتیم. علاوه بر این، یک سری نواقصی هم در مجموع در این نمایشگاه وجود داشت. مثلا بخش بین الملل آن تقریبا غیر فعال بود و در حوزه پژوهشی مراکز خیلی اندکی حضور پیدا کردند و می توانیم بگوییم بحث پژوهش های قرآنی نمود چندانی در این نمایشگاه نداشت.

عادلانی تصریح کرد: از نکات دیگری که دست اندرکاران نمایشگاه قرآن باید به آن توجه داشته باشند، عدم حضور بسیاری از مراکز فعال قرآنی است. مثلا برخی نشریات و مؤسسات پژوهشی قرآنی که از بنیانگذار نشریات قرآنی بوده اند، جایشان در این نمایشگاه خالی بود. همچنین بخش «بانوان قرآن پژوه» که آثار قرآنی بسیار گسترده ای در طی چندین سال جمع آوری کرده و تقریبا هفت هشت سال است که در سطح بین المللی خدمات قابل توجهی داشته اند، هم در این نمایشگاه حضور نداشتند.

البته بهتر بود که مسئولین نمایشگاه تمهیدات مناسب تری را اتخاذ می کردند تا موسسات قرآنی فعال و مخصوصا مراکزی که به لحاظ محتوایی و پژوهشی مطالعات قابل توجهی انجام داده اند، حضور مناسب تر و بهتری در این نمایشگاه داشته باشند. ولی در مجموع ما به جهت زحماتی که کشیده شد، تشکر می کنیم و امیدواریم در سال های آینده نمایشگاه قرآن با قوّت و تدابیر مناسب تری برگزار شود.

عادلانی در باره فعالیت های غرفه مؤسسه تنظیم و نشر امام خمینی(س) در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن، نشست های تخصصی، مسابقات، رونمایی ها و سایر اقدامات فرهنگی افزود: 

 ما بر اساس محدودیت ها قطعا نتوانستیم حضور جامع و کاملی در این نمایشگاه داشته باشیم. اما با همین امکان حداقلی که فراهم گردید، بخش کودک و نوجوان ما حضور فعالی داشت. شاید یکی از بخش های منحصر به فرد در کل نمایشگاه بود و خانواده ها و به ویژه کودکان و نوجوانان استقبال خیلی خوبی از این بخش بعمل آورده اند. لازم به یادآوری است که ما مجله دوست ویژه خردسالان را در فروردین سال۱۴۰۱ بعد از چهار تعطیلی، مجددا منتشر کردیم و شماره اول آن در اختیار مخاطبان قرار گرفت و هم اکنون نیز شماره اردیبهشت این مجله در دست انتشار است.

علاوه بر این، با توجه به راه اندازی «دارالقرآن حسینیه جماران»، حافظان قرآن این مرکز قرآنی حضور فعالی در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن داشتند؛ که از جمله می توان به برگزاری جلسات مشاوره و مسابقات حفظ و مفاهیم قرآن اشاره کرد.

عادلانی تصریح کرد: از دیگر برنامه هایی که ما در غرفه توانستیم به مراجعین و مخاطبان محترم ارائه نمائیم، برگزاری نشست های محدودی بدون تبلیغات و اطلاع رسانی عمومی بود. البته این نشست ها با استقبال دانشجویان و طلاب مواجه گردید. از جمله می توان به حضور دانشجویان دانشکده الهیات دانشگاه تهران، طلاب مدارس و حوزه های علمیه تهران و همچنین علاقه مندان و پژوهشگران جوان به حوزه اندیشه امام اشاره کرد. موضوع و عناوین این نشست های تخصصی در حوزه های تفسیری و جلوه های قرآنی و عرفانی امام با حضور  اساتید و شخصیت هایی از حوزه و دانشگاه برگزار شد.

وی در بخش پایانی سحنان خود گفت: رونمایی از ترجمه پنج جلدی تفسیر قرآن حضرت امام به زبان ترکی را هم در دست اجرا داشتیم که البته این برنامه به دلیل کسالت مولف این اثر به زمان دیگری موکول شد. همچنین فایل تصویری تفسیر سوره حمد حضرت امام را که در ماه های اخیر توسط معاونت فرهنگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) برای اولین بار منتشر گردید؛ که در این نمایشگاه ارائه و مورد استقبال گسترده علاقمندان به قرآن کریم و معارف الهی قرار گرفت.(منبع: جماران)

انتهای پیام /*