چرا امام خمینی روز تولد حضرت فاطمه(س) را به عنوان روز زن اعلام کرد؟

«فردا روز زن است. روز زنی است که عالم به او افتخار دارد؛ روز زنی است که دخترش در مقابل حکومتهای جبار ایستاد و آن خطبه را خواند و آن حرفها را زد که همه می‏دانید؛ زنی که در مقابل یک جباری ایستاد ـ که اگر مردها نفس می‏کشیدند همه را می‏کشتند ـ و نترسید و ایستاد و محکوم کرد حکومت را، یزید را محکوم کرد.»

کد : 185129 | تاریخ : 26/02/1401

پرتال امام خمینی(س): ۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ ش ـ (۱۹جمادی الثانی۱۳۹۹ ق) ـ تعیین روز تولد حضرت فاطمه(س) به عنوان روز زن توسط امام خمینی است. نام زن و کلمه مقدس مادر در فرهنگ اصیل ایران اسلامی هم‌آغوش یاد و خاطر حضرت فاطمه زهرا(س) است. از همین رو و با توجه به اهمیت جایگاه زن در خانواده به عنوان همسر و مادر و به پاس گرامیداشت روز تولد دختر پیامبر اسلام(ص)، حضرت امام خمینی(س) که در این باب مطالب ارزشمندی را به دفعات مطرح کرده بودند، در اولین پیام رادیو ـ تلویزیونی خود به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) این روز را روز زن نامگذاری کردند. در این پیام ضمن اشاره به مقام و منزلت حقیقی زن، بر ارزش واقعی زن در اسلام، مظلومیت تاریخی زن و سوء استفاده رژیم شاه از بانوان و موضوع زن و تربیت اسلامی و نیز ارزش‌های وجودی شخصیت ملکوتی حضرت فاطمه زهرا(س) تأکید شده است.

«فردا روز زن است. روز زنی است که عالم به او افتخار دارد؛ روز زنی است که دخترش در مقابل حکومتهای جبار ایستاد و آن خطبه را خواند و آن حرفها را زد که همه می‏دانید؛ زنی که در مقابل یک جباری ایستاد ـ که اگر مردها نفس می‏کشیدند همه را می‏کشتند ـ و نترسید و ایستاد و محکوم کرد حکومت را، یزید را محکوم کرد.» (صحیفه امام، ج۷، ص ۳۴۰)
گفتنی است حضرت امام در ۱۹ جمادی‌الثانی ۱۴۰۱ق. (۴ اردیبهشت ۱۳۶۰ش) نیز پیامی به همین مناسبت صادر کردند. در بخشی از آن آمده است: «روز ولادت سرتاسر سعادت صدیقه طاهره که والاترین روز برای انتخاب روز زن است، به ملت شریف ایران، خصوصاً زنان محترم تبریک و تهنیت عرض می‏کنم. این ولادت با سعادت در زمان و محیطی واقع شد که زن به عنوان یک انسان مطرح نبود و وجود او موجب سرافکندگی خاندانش در نزد اقوام مختلف جاهلیت به شمار می‏رفت. در چنین محیط فاسد و وحشت زایی، پیامبر بزرگ اسلام دست زن را گرفت و از منجلاب عادات جاهلیت نجات بخشید. و تاریخ اسلام گواه احترامات بی‏ حد رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ به این مولود شریف است، تا نشان دهد که زن، بزرگی ویژه‏ ای در جامعه دارد که اگر برتر از مرد نباشد، کمتر نیست. پس این روز، روز حیات زن و روز پایه گذاری افتخار و نقش بزرگ او در جامعه است.» (صحیفه امام، ج۱۴، ص۳۱۶)

انتهای پیام /*