در دیدار خصوصی امام و اساتید علوم انسانی چه گذشت؟ دکتر تجلیل روایت می کند

دکتر جلیل تجلیل به روایتی از دیدار خصوصی اساتید علوم انسانی با امام پرداخته است.

کد : 185193 | تاریخ : 05/03/1401

پرتال امام خمینی (س): دکتر جلیل تجلیل(۱) از اساتید ادبیات فارسی در خاطرات خود از امام خمینی (س) به ملاقات خصوصی چند تن از اساتید علوم انسانی با ایشان اشاره کرده و اینگونه گفته است:

یک روز خبر دادند ده نفر از استادان علوم انسانی قرار شده که با امام‎ در جماران دیدار خصوصی داشته باشند، من هم جزو آنها بودم. ما طبق‎ ‎برنامه یک روز ساعت هشت صبح در جماران خدمت ایشان شرفیاب‎ ‎شدیم.

 شب قبل از دیدار من به فکر رفتم که خب، امام یک حالت‎ ‎مخصوصی دارند. صراحت و صرافتی هم دارند. در همان زمانی بود که رزمندگان ما و ایثارگران ما در جبهه ها ایفای وظیفه می کردند، ما هم در سنگر ‎ ‎دانشگاه بودیم ؛ ولی ما دستمان خالی بود از فیض شهادت. اگر از بنده سؤال‎ ‎کنند آقای تجلیل شما چه کار کردید برای انقلاب؟ من چه بگویم؟ در فکر ‎بودم که یک باره در ذهنم این جرقه که از سال ها پیش، از حدود سی سال‎ ‎پیش که بنده در مسائل بلاغت داشتم کار می کردم، متوجه شدم که ریشه های ‎ ‎بلاغت و ادبیات به قرآن کریم برمی گردد و تمام منابعی که راجع به نقد ادبی‎ ‎و بلاغت و بدیع و عروض قافیه اینها متبرک به آیات است و علمای اسلام ‎ ‎به زبان عربی و زبان فارسی این منابع را پرداخته اند. اما بنده که در دانشگاه‎ ‎ناظر بودم، می دیدم که قبل از انقلاب، همه در مسائل ادبی و نقد ادبی، از‎ ‎دیگران، از اروپایی ها و امریکایی ها می گویند و غرب هم کتاب هایشان را‎ ‎ترجمه می کنند، ولی از منابع خودمان هیچ اشاره ای حتی ضعیف و کمرنگ از ‎ ‎بلاغت قرآنی نداشته اند! این بود که من تصمیم گرفتم تا به عرض ایشان‎ ‎برسانم و یک گزارشی بدهم که بنده و عده ای از دانشجویان با همراهی بعضی‎ ‎از استادان، بلاغت قرآنی را پیش گرفته ایم. مثلا خاقانی از دیدگاه بلاغت‎ ‎اسلامی، حافظ و سعدی هم که خود حافظ منشور و بیانیه صادر کرده و گفته ‎ ‎که:

 ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ ‎/به قرآنی که اندر سینه داری ‎ ‎

بنابراین، این را باید کشف کرد که کجای قرآن آمده و کلام سعدی را ‎ ‎و حافظ را و مولوی را این چنین پر اوج و موج داشته است. تصمیم ‎گرفتم موضوع بلاغت را خدمت ایشان گزارش بدهم. این را یکی از ‎ ‎معجزه های ایشان می دانم که وقتی خدمتشان رسیدیم، ایشان شروع‎ ‎کردند به رهنمودهایی و فرمودند: خوش آمدید شما استادان (به این ‎ ‎مضمون). شما اساتید ادبیات فارسی و علوم انسانی ننشینید که دیگران ‎ ‎برای شما ببرند و بدوزند و سبک ها و استیل های خودشان را پیاده کنند.‎ ‎خود شما منابع بلاغت دارید روی این اساس کار بکنید، با عزت تمام و‎ ‎نترسید.

من روحیه گرفتم و پرواز کردم، به جهت اینکه آن خطی که من به‎ ‎یاری خداوند می خواستم، اجازه بگیرم، ایشان ارائه کردند و دیگران‎ ‎را در برابر عظمت های قرآنی و بلاغت منبعث از آیات قرآنی تحقیر ‎ ‎کردند.

اما بلاغت خود امام و کلماتی که ایشان بیان کرده اند، از روز اول همه‎ ‎امت اسلامی بیانات امام را می شنیدند و خطابه هایشان را می خواندند، این‎ ‎چگونه سخنی است که عوام می فهمیدند و خواص لذت می بردند. امام با‎ ‎کمال سادگی شیوه ای داشتند که من مجذوب می شدم. مثلا ایشان بدون‎ ‎اینکه به روی خودشان بیاورند که من دارم به شما آیه می گویم‎ ‎می فرمودند: با هم دعوا نکنید، اختلاف نکنید، نزاع نکنید، فشل می شوید، ‎سست می شوید. من در یافتم که ایشان آیه قرآنی را ترجمه می فرمایند‎ ‎که: ولا تنازعوا، فتفشلوا و تذهب ریحکم (۲)‎

یکی از سخنرانی های خیلی مهم امام که از نظر فنی باید کلمه به کلمه‎ ‎روی آن تحلیل ادبی بشود، سخنرانی ایشان در فیضیه قم در هفته‎ ‎شهادت مرحوم مطهری (ره) بود. (۳)‎

 در آن سخنرانی ایشان استعاره هایی به کار می بردند که از نظر متافرم ‎و صورتگری ادبی ممتاز بود. مثلا می فرمودند: بکشید ما را، زنده‎ ‎می شویم. این بیان کشتن و مردن و زنده شدن، برخاسته از ادبیات و‎ ‎تبحر و تسلط ایشان به ادبیات فارسی و عربی است. چون در زبان‎ ‎مولوی ایشان غور کاملی داشتند و بدون آنکه شعری بخوانند، ‎(۴)‎ از ‎ ‎ترکیبات شان استفاده می فرمودند که در این رابطه:

 این غزل مولوی در باب دیوان شمس، در ذهن من تداعی کرد:

 مرده بدم زنده شدم /گریه بدم خنده شدم ‎ ‎

پینوشت ها:

(۱) جلیل تجلیل در سال ۱۳۱۳ در خوی متولد شد. تحصیلات ابتدایی و‎ متوسطه را در تبریز به پایان رساند و در همان شهر وارد دانشگاه شد و ‎ ‎پس از اخذ لیسانس در سال ۱۳۳۴ برای ادامه تحصیل به تهران آمد و‎ موفق به دریافت دکتری ادبیات فارسی در ۱۳۴۹ از دانشگاه تهران شد.‎ ‎دکتر تجلیل در حین تحصیلات دانشگاهی، علوم حوزوی را نیز آموخت و‎ ‎در ادبیات عرب و فقه و اصول تبحر یافت.

ایشان علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران در رشته های ادبیات فارسی، عربی‎ ‎و عرفان و علوم اسلامی، مدیریت گروه ادبیات فارسی دانشکده ادبیات‎ ‎دانشگاه تهران و دوره عالی تحقیقات را نیز بر عهده داشت. ایشان مدتی نیز ‎ ‎ریاست کتابخانه مرکزی دانشگاه را برعهده داشت. از دکتر تجلیل حدود‎ ‎پانزده عنوان کتاب به صورت تألیف و ترجمه به چاپ رسیده است که برخی‎ ‎از آنها عبارتند از: معانی و بیان، جناس در ادب فارسی، فقه و تعلیمات دینی ‎ ‎برای دبیرستان، نقشبند سخن، عروض و قافیه، بلاغت نهج البلاغه و ترجمه ‎ ‎جلد ۲۳ و ۲۴ الغدیر تألیف علامه امینی.

(۲) و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و با هم نزاع مکنید که سست شوید مهابت شما از بین می رود. (سوره انفال آیه ۴۶).

(۳) برای آگاهی از این سخنرانی نک: صحیفه امام، همان، جلد هفتم، ص ۱۸۲-۱۸۴.

(۴) امام در همین سخنرانی این بیت از مثنوی را خواندند: آنکه مردن پیش چشمش تهلکه است نهی لاتلقوا بگیرد او به دست مثنوی، دفتر سوم، بیت ۳۴۳۴.

منبع:

برشی از کتاب امام به روایت دانشوران؛ ص ۸۴-۸۷

انتهای پیام /*