در حاشیه نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید»؛

عباس کمساری: نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید» زمینه پیوند قوی تری میان محققان با موسسه برقرار می کند

در این نمایشگاه یک غرفه خاص و جذاب ایجاد شد که به نمایش وسایل شخصی حضرت امام و مرحوم حاج سید احمد آقا است که برخی این وسایل برای اولین بار است که در معرض دید عموم قرار می گیرد و همشهریان عزیز می توانند این آثار را از نزدیک ببیند و لمس کنند.

کد : 185227 | تاریخ : 09/03/1401

پرتال امام خمینی(س): حجت الاسلام والمسلمین عباس کمساری، مدیر دفتر نمایندگی موسسه در شهر مقدس قم و مسئول برگزاری نمایشگاه «عملکرد و دستاوردهای» موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(س) است. کمساری که پیشتر مدیریت نمایندگی موسسه در اصفهان را بر عهده داشت، آشنایی جامع به موضوعات علمی، فرهنگی و هنری دارد و برگزاری این نمایشگاه از ابتکارات وی و از فعالیت های ماندگار این دفترمحسوب می شود.

برنامه ریزی در جهت حضور میهمانان تراز اول حوزه علمیه قم در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید» که با پیام رسانه ای آیت الله العظمی جوادی آملی و در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، برگ زرینی از فعالیت های دفتر نمایندگی موسسه در قم محسوب می شود.

نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید»، که در روز شنبه هفتم خرداد، توسط آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، نماینده استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری و رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه و امام جمعه موقت قم و همچنین یادگار گرانقدر حضرت امام، آیت الله سید حسن خمینی افتتاح شد، مرهون تلاشهای حجت الاسلام و المسلمین عباس کمساری و همکاران وی است که تا 12 خرداد ادامه خواهد داشت. آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی خبرنگار پرتال امام خمینی (س) با ایشان است که از نظر می گذرد:

 

•         حاج آقای کمساری ضمن تشکر از زحمات جنابعالی و همکاران مقدمتا در باره اهداف برگزاری نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید» توضیح بفرمایید:

همانطور که مستحضرید این نمایشگاه به مناسبت یکصدمین سالگرد ورود حضرت امام به شهر قم و در آستانه سی و سومین سالگرد بزرگداشت حضرت امام در قم برگزار می شود. موضوع این نمایشگاه ارائه نمادین عملکرد و دستاوردهای موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(س) هست که در حوزه های مختلف به نمایش گذاشته شد؛ و شامل تولیدات پژوهشی، مکتوبات و منشورات موسسه در باره شخصیت و شخص حضرت امام است. در این نمایشگاه همچنین تولیدات فرهنگی و هنری که کاربردهای متعدد بخصوص در اجتماع دارد نیز به نمایش گذاشته شده است.

 آثار و تولیدات در حوزه بین الملل و فعالیت های ترجمه ای موسسه نیز در نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید» در معرض دید علاقمندان قرار گرفت. یک بخش هم مربوط به معرفی اماکن منتسب به حضرت امام نیز پیش بینی شده است.

علاوه بر موارد پیش گفته مکتوبات ارزشمندی که بوسیله موسسه چاپ و نشر عروج درسالها فعالیت خود در اختیار جامعه علمی کشور قرار گرفته نیز در این نمایشگاه ارائه شده و محققان و طلاب می توانند این آثار را از غرفه مربوطه تهیه نمایند.

یکی از بخش های مهم این نمایشگاه معرفی سازمان رسانه ای موسسه است که فعالیت های موثری در ترویج نام و سیره حضرت امام در سطح رسانه ای بر عهده دارند. پرتال امام خمینی(س)، موسسه مطبوعاتی جماران، هفته نامه حریم امام، و...از جمله آنها هستند که دارای غرفه مجزا هستند و بخصوص علاقمندان در حوزه های پژوهشی می توانند با مراجعه به غرفه پرتال امام خمینی(س) در این نمایشگاه نسبت به تکمیل فرم «پژوهشگر افتخاری» اقدام کنند و با پرتال امام در موضوعات علمی و رسانه ای همکاری نمایند.

•         در زمینه همکاری پژوهشی توضیح بیشتری ارائه فرمایید و اینکه همکاری پژوهشی از سوی محققان با موسسه چگونه می تواند جنبه عملی داشته باشد؟

خب یکی از مراکز مهم پژوهشی تخصصی در باره شخصیت، سیره و آثار حضرت امام دفتر نمایندگی موسسه در قم است که علاقمندان می توانند با مراجعه نسبت به ارائه طرح های پژوهشی خود جهت بررسی اقدام کنند. مراکز پژوهشی دیگری نیز از سوی موسسه فعالیت دارند از جمله معاونت پژوهشی موسسه در تهران و همچنین پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی که در امور آکادمیک و دانشگاهی فعالیت دارد و از پایان نامه های دانشجویی حمایت می کند. دستاوردهای علمی و پژوهشی پژوهشکده نیز در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

•         علاوه بر مواردی که مطرح کردید گویا یک غرفه خاص هم ایجاد کردید که به نمایش وسایل شخصی حضرت امام و یادگار ایشان پرداخته شده؛ درست است؟

بله؛ یک غرفه خاص و جذاب ایجاد شد که به نمایش وسایل شخصی حضرت امام و مرحوم حاج سید احمد آقا است که برخی این وسایل برای اولین بار است که در معرض دید عموم قرار می گیرد و همشهریان عزیز می توانند این آثار را از نزدیک ببیند و لمس کنند.

•         در باره نشست های تخصصی این نمایشگاه هم توضیح ارائه فرمایید:

همانطور که در برنامه ها اعلام کردیم علاوه بر برگزاری نمایشگاه، نشست های جانبی در حوزه های مختلف داریم، همچنین نشست های علمی برگزار خواهیم کرد که اساتید مباحثی مختلفی را مطرح می کنند. رونمایی از برخی آثار جدید و همینطور اکران فیلم خواهیم داشت. در کنار آن ورکشاپ های هنری برگزار خواهد شد؛ و ان شاءالله در حوزه های مختلف می توانیم کارهایی که مورد اقبال و توجه جامعه است را به اجرا درآورده و به نمایش بگذاریم.

•         در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید:

از زحمات همه همکاران بنده که در اجرای موثر این نمایشگاه که نمایشگاه زمینه پیوند میان محققان با موسسه را بیش از پیش برقرار می کند ما را یاری کرده اند، تشکر می کنم. از حضور میهمانان گرانقدر و فاضل در مراسم افتتاحیه از جمله یادگار گرانقدر حضرت امام، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ، حضرت آیت الله مقتدایی، حجت الاسلام اشراقی و همچنین همه فرهیختگان و اندیشمندان و طلاب حوزه و دانشگاه، و حضرت آیت العظمی جوادی آملی که برای افتتاحیه نمایشگاه پیام تصویری ارائه کرده اند، تشکر می کنم.

انتهای پیام /*