علی کمساری: به فرموده رهبر معظم انقلاب اگر ما روایت درست را نگوئیم، دشمن روایت سازی خواهد کرد

حفظ همه آنچه که مربوط به امام (س) بود از اقوال، نامه ها، آثار، مکتوبات، بیانات و اسناد اعم از صوتی و تصویری اقدام بسیار مهمی بود که در سالهای نخستین تشکیل موسسه به خوبی انجام شد؛ و امروز در موسسه شاهد گنجینه بسیار ارزشمندی از آثار و اسناد هستیم.

کد : 185236 | تاریخ : 10/03/1401

پرتال امام خمینی(س): دکتر علی کمساری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار، تصاویر و دستاوردهای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در جمع روحانیون، فضلا و اصحاب فرهنگ گفت: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در سالها فعالیت خود توانست در بخش های مختلف به دغدغه ای که یادگار فقید حضرت امام(س) داشتند و فرمان مبارک امام(س) بود، در حد وسع خود و البته در یک ارزیابی منصفانه با موفقیت انجام وظیفه نماید. آنچه در ادامه می خوانید مشروح سخنان ریاست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در این مراسم است که از نظر می گذرد: 

خداوند بزرگ را شکر می کنم که توفیق عنایت فرمود تا به بهانه ی یکصدمین سالروز ورود پربرکت حضرت امام(س)به شهر قم و نیز در آستانه سی و سومین سالگرد بزرگداشت ارتحال ملکوتی آن حضرت، در این جمع نورانی و درحضور علما ،فضلا ، اساتید و چهره های نام آشنا و درخشان  علمی ، فقهی و حوزوی شاهد برپایی و برگزاری آیین افتتاحیه نمایشگاه «حضور صد ساله ی خورشید» که به دستآوردها و اقدامات سی و سه ساله ی موسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) اختصاص دارد، باشیم.

برخودم لازم می دانم تا حضور بزرگان، اساتید ،علما، آیات اعظام، روحانیون معزز، اهالی فرهنگ و هنر و اندیشه و خواهران گرامی را خیرمقدم عرض کنم.

 در میانه سال هزار و سیصد و شصت و هفت و در واپسین روزهای حیات حضرت امام(س)، یادگار فقید امام مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد آقای خمینی با هوشمندی و دوراندیشی، طی یک نامه به حضرت امام(س) به شش دلیل خواستار موافقت حضرت ایشان با ایجاد ساز و کاری جهت تنظیم، دسته بندی و حفظ آثار حضرت امام و حراست از میراث فکری، علمی، فقهی، عرفانی، سیاسی و همه آنچه که مربوط به آثار امام(س) است، شدند؛ حضرت امام(س) در هفده شهریور سال هزار و سیصد و شصت و هفت طی نامه و فرمانی خطاب به مرحوم یادگار فقید امام، با تشکیل مجموعه ای که این مهم را بر عهده بگیرد، موافقت کردند؛ که سرآغاز نهالی شد که امروز پس از سه دهه به یک شجره ی طیبه و یک درخت تنومندی تبدیل شده که محصولات و ثمرات آن جامعه، نظام و اندیشمندان ما را متنعم کرده است.

در گذر سالها  و فراز و فرود های مختلف، این مجموعه توانست در بخش های مختلف به دغدغه ای که یادگار فقید حضرت امام(س) داشتند و فرمان مبارک امام(س) بود، در حد وسع خود و البته در یک ارزیابی منصفانه با موفقیت انجام وظیفه نماید.

حفظ همه آنچه که مربوط به امام (س) بود از اقوال، نامه ها، آثار، مکتوبات، بیانات و اسناد اعم از صوتی و تصویری اقدام بسیار مهمی بود که در سالهای نخستین تشکیل موسسه به خوبی انجام شد؛  و امروز در موسسه شاهد گنجینه بسیار ارزشمندی از آثار و اسناد هستیم.

صد ها هزار عنوان سند محرمانه و غیرمحرمانه و ارایه آنان به مخاطبان تاکنون به خوبی انجام شده و همچنان ادامه خواهد داشت؛ بعضی از این آثار را مجری محترم اشاره کردند و شما هم کم و بیش درجریان هستید. مجموعه ای نزدیک به پنجاه جلد آثارعلمی امام(س) را در خودش جای داده است.

مجموعه اسناد ساواک، شهربانی و یاران امام که توسط موسسه بررسی شده و در چند مجموعه تحت عنوان منتشر شده و اخیرا هم دانشنامه حضرت امام(س) که در بهمن سال گذشته پس از پانزده سال کار علمی و پژوهشی سنگین در دفتر نمایندگی  موسسه در قم منتشر شد و امروز در اختیار جامعه فرهنگی، علمی و حوزوی ما قرار دارد.

در کنار اقدامات فرهنگی و ترویجی، نشر کتاب ها با موضوع امام(س)، انتشار مقاله ها، که در حدود هشتاد هزار مقاله گردآوری شده و همچنین جمع آوری چندهزار پایان نامه مورد توجه بوده است. کتاب های متعددی که چه توسط خود موسسه منتشر شده است و چه موسسه مجوز انتشار آنها را صادر کرده است، شامل چندین هزار عنوان کتاب است. انتشار مجموعه ای ارزشمند از صوت، فیلم و عکس موجود در موسسه در کنار این اقدامات فرهنگی و پژوهشی از دیگر فعالیت های موسسه محسوب می شود.

انتشار صحیفه امام خمینی(س) که مجموعه ای کامل از فرمایشات، دستورات، نامه ها و پیام های امام راحل است اکنون بعنوان یک منبع موثق در اختیار جامعه علمی کشور است و اکنون نیز اسناد جدیدی که بدست موسسه رسیده   پس از انجام امور تحقیقی، علمی و ویراستاری را در دست انتشار داریم که انشالله با نظر تولیت محترم موسسه، صحیفه جدید امام (س) را منتشر خواهیم کرد.

در کنار این فعالیت ها باید به برنامه های گسترده موسسه در زمینه امور فرهنگی که جنبه ترویجی دارند، را نیز باید اشاره کنم.

آنچه که امروز در نمایشگاه «صد سال حضور خورشید» ارائه گردیده بخشی از عملکرد سه دهه موسسه تنظیم و نشر آثار امام (س)است و به سهم خودم از همه کسانی که در این سالها تلاش کردند که این اقدامات به نتیجه برسد، به خصوص برادران محترم انصاری، تشکر بکنم و ان شاءالله از این به بعد هم با تعیین مسیر و سیاست گذاری که یادگار حضرت امام(س) انجام داده اند با برخورداری از پشتوانه پژوهشی، به سمت حرکت های ترویجی و تبیینی گام های جدی تری برخواهیم داشت. همان دغدغه ای که به خصوص در این یکسال اخیر رهبر معظم انقلاب هم بارها اشاره کردند که اگر ما روایت درست نکنیم دشمن روایت سازی خواهد کرد. اگر ما به جهاد تبیین دست نزنیم ذهن مخاظب ما که بیشتر امروز نسل جوان هستند توسط روایت های غلط و انحراف آمیز دشمنان شکل داده خواهد شد.

امروز موسسه با این رویکرد، و با استفاده از این دست آوردها و داشته های علوم پژوهشی، گام دوم فعالیت های خود را آغاز کرد و در اینجا از همه اهالی فکر و فرهنگ و هنر و اندیشه می خواهم که در آغاز این راه جدید با ایده ها و هدایت ها و حمایت های خودشان کمک بکنند تا بتوانیم به این وظیفه سنگینی که بر عهده ماست، جامعه عمل بپوشانیم.

در موسسه بخش جدیدی به نام بخش رصد فعالیت خود را آغاز کرده که آنچه که در باره حضرت امام(س) در رسانه ها، شبکه ها و فضاهای اجتماعی و مجازی منتشر می شود را رصد می کند. متاسفانه حجم بسیار بالایی از دشمنی ها بر علیه امام (س) مشاهده می شود؛  ممکن است کسی فرض کند که هرچه از زمان رحلت امام(س)فاصله می گیریم حجم این دشمنی ها کمتر شده است، اما واقعیت آماری بیانگر انبوهی از دشمنی ها علیه امام راحل است.  دشمنان می دانند که پایه و منشا مشروعیت این نظام چه اندیشه ای است و همه همت خود را بر دشمنی با این اندیشه نورانی به کار بستند. آنچه که بدیهی است این است که ما باید در این حوزه همه همت خود را به کار بگیریم و با کارهای فرهنگی و رسانه ا، و با کمک همه نهادهای مسوول به خصوص حوزه های علمیه بتوانیم به وظایف خودمان عمل بکنیم. حوزه های علمیه قطعا نقش مهمی در این عرصه دارند و به خصوص به نظر می رسد دغدغه داشتن حوزه انقلابی  که دغدغه بسیار درستی است که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید کردند جز بر مدار اندیشه امام(س)محقق نخواهد شد.

انقلابی بودن و یا انقلابی نبودن حوزه، با نزدیکی و دوری از اندیشه امام(س)قابل ارزیابی است. حوزه ای انقلابی است که بر مدار اندیشه معمار کبیر انقلاب بچرخد و در استمرار این  اندیشه در مدار فرمایشات خلف صالح امام(س)باشد.

من مجددا از همه عزیزان، از دفتر تبلیغات اسلامی و همه نهادها، و پیام عالمانه مرجع حکیم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، و از همکاران خودم که زحمت برگزاری این نمایشگاه را متحمل شدند، تشکر و قدردانی می کنم.

 

انتهای پیام /*