امام خمینی: قیام ۱۵ خرداد اسطورۀ قدرت ستمشاهی را در هم شکست و افسانه ها و افسون ها را باطل کرد

امام خمینی در اول خرداد ماه سال ۶۴ و در آستانه فرا رسیدن سالروز قیام تاریخی 15 خرداد 42 پیامی در تجلیل از شهدای این قیام صادر کردند.

کد : 185280 | تاریخ : 15/03/1401

پرتال امام خمینی (س) : امام خمینی (س) در اول خرداد ماه سال ۶۴ در پیامی به تجلیل از شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ پرداختند. متن پیام امام به شرح زیر است:

قیام ۱۵ خرداد[۱] اسطورۀ قدرت ستمشاهی را در هم شکست و افسانه‌ ها و افسون ها را باطل کرد. شهادت جوانان رشید و زنان و مردان در آن روز سدّ عظیم قدرت شیطانی را از بنیان سست نمود. خون سلحشوران کوخ نشین، کاخ های ستم را در هم کوبید. ملت عظیم‌الشأن ایران با قیام و نثار خون فرزندان عزیز خویش، راه قیام را برای نسل های آینده گشود و ناشدنی ها را شدنی کرد.

خداوند تعالی این ملت را پایدار، و شهیدانشان را، خصوصاً شهیدان ۱۵ خرداد، این بنیانگذاران انقلاب اسلامی ایران را، در جوار رحمت خود قرار دهد؛ و به بازماندگان آنان صبر و اجر عنایت فرماید؛ و به معلولان عزیز قدرت مقاومت بیشتر عطا فرماید.

۱/۳/۶۴

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

۱ ـ قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در پی دستگیری امام خمینی پس از سخنرانی کوبندۀ ایشان علیه رژیم شاه در روز عاشورا در مدرسۀ فیضیۀ قم، در شهر قم، تهران، ورامین و برخی از شهرهای دیگر ایران به وقوع پیوست. ابعاد و گستردگی قیام به حدی بود که رژیم شاه ناگزیر از فراخوان تانک ها و نیروهای زرهی و بسیج ارتش برای در هم کوبیدن قیام و کشتار مردم شد. این قیام سرآغاز نهضت همه جانبۀ امام خمینی علیه رژیم شاه و جنایت های امریکا در ایران و مبدأ تاریخ انقلاب اسلامی شد.

صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۲۶۷

انتهای پیام /*