ارکان ایمان در کلام امام رضا (ع)/ آن مرکز، مرکز حقیقت اسلام است

امام رضا(علیه السلام) فرمود: ایمان چهار رکن دارد: ۱ـ توکّل بر خدا ۲ـ رضا به قضای خدا ۳ـ تسلیم به امر خدا ۴_ واگذاشتن کار به خدا.

کد : 185303 | تاریخ : 21/03/1401

پرتال امام خمینی (س): متن دو حدیث از حضرت رضا (ع) و فرازی از کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی(س) در این زمینه:

حضرت رضا(ع) :

۱_ ایمان چهار رکن دارد: ۱ـ توکّل بر خدا ۲ـ رضا به قضای خدا ۳ـ تسلیم به امر خدا ۴_ وا گذاشتن کار به خدا.

۲_ از امام رضا(علیه السلام) درباره بهترین بندگان سؤال شد. فرمود: آنان که هر گاه نیکی کنند خوشحال شوند، و هر گاه بدی کنند آمرزش خواهند، و هر گاه عطا شوند شکر گزارند و هر گاه بلا بینند صبر کنند، و هر گاه خشم کنند درگذرند.

امام خمینی(س): 

از حضرت ثامن الائمة، علیهم السلام، روایت شده که فرمود: «از حضرت ختمی مرتبت سؤال شد آیا مؤمن جبان و ترسو می شود. فرمود آری. سؤال شد آیا بخیل می شود؟ فرمود آری. عرض شد آیا کذّاب می شود؟ فرمود نه.» و از حضرت صدوق الطایفه  منقول است که فرمود از فرمایشات رسول خداست: أربی الرّبا الکذب. «دروغ از ربا بالاتر است.» با آنکه تشدید در امر ربا به طوری شده است که انسان را به حیرت در می آورد. ( شرح چهل حدیث ؛ ص۴۷۲)

و چند فراز دیگر از کلام امام در وصف حضرت رضا(ع)

آن مرکز، مرکز حقیقت اسلام است. و شما می دانید که حضرت رضا - سلام الله علیه - در آن ابتلائاتی که داشت و در آن مصیبتهای معنوی که برایش وارد می شد، بدون اینکه یک اختلافی ایجاد کند، با آرامش، راه خودش را به پیش می برد. مقید بود به اینکه آرامش ملت را حفظ کند. (صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۴۲۷)

در آرزوی زیارت ثامن الحجج (ع)

عتبه بوسی مولا علی بن موسی از آرزوهای من است. کراراً هم از خراسان اظهار لطف کردند آقایان و دعوت کردند. و من اگر فرصتی پیدا بکنم آرزو دارم که بیایم خدمت ایشان و خدمت همه ملت خراسان، لکن شما می دانید که الآن من گرفتاریهایی دارم و در یک اجتماعات بزرگی هم برای من میسور نیست که رفت و آمد کنم، از این جهت، عجالتاً، موقتاً، معذور هستم. امیدوارم که دعا بفرمایید من موفق بشوم به همچو توفیق بزرگ. (همان؛ ج ۱۰، ص ۴۵۹)

همه محتاج توجه خاص آقا هستیم

...شماها چقدر خوشبخت هستید که در آن آستان زندگی می کنید، چه آنهایی که خدمتگزار مستقیم آستانه هستند و چه آنهایی که در آستان مقدس، خدمتگزار به ملت و اسلام و جمهوری اسلامی هستند. همه نیروها، همه قدرتها در هر جا هستند، محتاج به توجه خاص حضرت رضا - سلام الله علیه - هستند. استاندار و نیروی هوایی و انجمنهای اسلامی و همه اینها جزء کارمندان آن آستان مقدس اند. و شما برادرانی که در آستان مقدس مستقیماً کار می کنید، از خوشبختی بزرگی برخوردارید که شاید خیلی توجه به او نباشد. و من امیدوارم که ان شاء الله تعالی، به برکت آن آستان مقدس، جمهوری اسلامی همان طوری که تاکنون پیروزمندانه پیش رفته است، از این به بعد هم پیش برود و این جمهوری اسلامی باقی باشد با اسلامیت خود تا وقتی که، زمانی که به حضور بقیّة الله این جمهوری مشرّف شود و مسائل را در خدمت ایشان حل کند. (همان؛ ج ۱۶، ص: ۳۸۷)

مرکز نور

شما از مرکزی آمدید که مرکز نور است، مرکز علم الهی است، مرکزی است که باید همه در آن مرکز آستان بوسی کنید، و باید اظهار تأسف کنم که دست ما کوتاه است، و از شما آقایان، روحانیون و دیگر قشرها مستدعی هستیم که آن جا که رفتید عرض ارادت ما را برسانید. (همان؛ ج ۱۹، ص ۶۳)

انتهای پیام /*