طریقه ختم زیارت عاشورا به وسیله امام در دهه اول محرم الحرام

امام خمینی در سال های تبعید در عراق در بیشتر ایام زیارتی حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه به کربلا مشرف می شدند.

کد : 185851 | تاریخ : 08/05/1401

پرتال امام خمینی (س): آیت الله حسین مظاهری از اساتید اخلاق در خاطراتش به سال های اقامت امام خمینی (س) در نجف اشرف اشاره و از ارادت ایشان نسبت به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام گفته و نحوه قرائت زیارت عاشورا به وسیله امام را اینگونه شرح داده است:

در مدت پانزده سالی که امام در نجف اشرف بودند،‌‎ ‎‌هر شب سه ساعت از غروب گذشته در حرم مطهر‌‎ ‎‌حضرت علی ‌‌علیه السلام‌‌ حاضر می شدند و زیارت جامعه و‌‎ ‎‌امین الله را می خواندند. برنامه زیارت هر شب امام جز در‌‎ ‎‌موارد استثنایی که بیمار بودند یا حکومت نظامی برقرار‌‎ ‎‌بود، هرگز ترک نشد.

‌‌از حاج آقا مصطفی خمینی نقل شده که: شبی هوا‌‎ ‎‌طوفانی بود و بیرون رفتن از خانه بسیار سخت بود. من به‌‎ ‎‌معظم له گفتم که امیرالمؤمنین دور و نزدیک ندارد،‌‎ ‎‌زیارت جامعه را که در حرم می خوانید، امشب در خانه‌‎ ‎‌بخوانید. امام فرمودند: «مصطفی! تقاضا دارم روح‌‎ ‎‌عوامانۀ ما را از ما نگیری».‌

امام در بیشتر ایام زیارتی به کربلا مشرف می شدند و به‌‎ ‎‌زیارت امام حسین ‌‌علیه السلام‌‌ می رفتند. در دهۀ اول محرّم هر روز‌‎ ‎‌زیارت عاشورای معروفه را با صد مرتبه سلام و صد‌‎ ‎‌مرتبه لعن می خواندند.

منبع:

کتاب سبزتر از سبز؛ ص ۱۳؛ ناشر: کمیته فرهنگی ستاد یکصدمین سال میلاد امام خمینی(س)؛ زمستان ۱۳۷۸

انتهای پیام /*