حرص

حرص در متون عرفانی از دیدگاه امام خمینی (س)

میل شدید به چیزی یا برای به دست آوردن چیزی را حرص می نامند. حِرص، از رذایل اخلاقی به شمار می رود. از آن به مناسبت در باب های اجتهاد و تقلید، حج ، تجارت و شهادات سخن گفته اند.

کد : 186717 | تاریخ : 20/09/1401

حرص

حرص در متون عرفانی از دیدگاه امام خمینی (س)

امام خمینی (س) حالت حرص را در انسان امری ذاتی می داند و آن را طرف افراط قوه شهوی که طالب دنیا است برمی شمارد(۱) و با توجه به ارتباط مستقیم حب دنیا و خطاها و گناهان انسان، ریشه حرص را حب نفس و حب دنیا می داند؛ زیرا حب دنیا ریشه تمام بیماری های نفسانی است؛(۲) لذا هر لذتی که محدود به حدود الهی نباشد، انسان را به عالم طبیعت نزدیک می کند و علاقه قلبی او را به آن زیادتر می سازد و از حقیقت خود دور می سازد؛ زیرا او به دنبال هر لذت، لذت دیگری طلب خواهد کرد و همین امر او را به حرص و طمع و رسیدن به تمام لحظات طبیعی می کشاند.(۳) از این رو به اعتقاد امام خمینی حرص و طمع نه تنها از جمله فروع حب دنیا بلکه از جمله لوازم حب دنیا به شمار می آیند.(۴)

امام خمینی برای حرص آثاری قائل است از جمله: ۱- حرص مانع حریت و کمال انسانی است. ۲- مبتلا به حرص گرفتار جهنم اخلاق است. ۳- حرص سبب سلب آرامش و سکون نفس می شود. ۴- حرص سبب محبت و تعلق بیش از حد به لذایذ طبیعی می شود به گونه ای که انسان با حرص و ولع دنیا را برای خود می خواهد و همین زیادت جویی و افراط در طلب، مانع رشد و تعالی او در جهات انسانی می شود.(۵)

(۱) خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی، ج۳، ص۳۵۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۵.

(۲) خمینی، روح الله، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۲۵۴، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۲.

(۳) خمینی، روح الله، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۸۴، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۲.

(۴) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۴۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.

(۵) خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی، ج۴، ص۳۴۵، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۰۰.

انتهای پیام /*