نفقه زوجه صغیره

نکاح صغار از دیدگاه امام خمینی (س)

صغیر به کسی گفته می شود که به سن بلوغ شرعی نرسیده است. بنابر دیدگاه فقها برای پدر جایز است دختر خود را که به حدّ بلوغ نرسیده تزویج نماید.
بنابر اطلاقات بعضی از آیات قرآن و روایات بعد از عقد نکاح صغیره، پرداخت نفقه زوجه هرچند صغیره باشد، بر زوج کبیر واجب است. هم چنین در فرضی که زوج صغیر و زوجه کبیره است، پرداخت نفقه بر زوج هرچند صغیر باشد، واجب است.

کد : 187011 | تاریخ : 25/09/1401

نفقه زوجه صغیره

نکاح صغار از دیدگاه امام خمینی (س)

 امام خمینی (س) در کتاب تحریرالوسیله دراین باره می فرماید: پدر و جد پدری (یعنی پدرِ پدر و بالاتر) بر صغیر و صغیره و دیوانه ای که جنونش به بلوغ اتصال دارد، و همچنین علی الظاهر بر دیوانه ای که دیوانگی او از بلوغ فاصله دارد، ولایت دارند. و مادر و جد مادری و لو از طرف مادرِ پدر به اینکه مثلاً پدرِ مادرِ پدر باشد؛ و برادر و عمو و دایی و فرزندان آنان، بر آن ها ولایت ندارند. (۱)

وجوب نفقه زوجه صغیره

امام خمینی (س) در این خصوص و برخلاف نظر این گروه از فقها، قائل به تفصیل است. ایشان در تحریرالوسیله می نویسند: «الظاهر أنّه لا نفقة للزوجة الصغیرة الغیر القابلة للاستمتاع منها علی زوجها، خصوصاً إذا کان صغیراً غیر قابل للتمتّع و التلذّذ، ... نعم لو کانت الزوجة مراهقة و کان الزوج مراهقاً أو کبیراً، ... لم یبعد استحقاق الزوجة للنفقة مع تمکینها له من نفسها علی ما یمکنه من التلذّذ و الاستمتاع منها.» (۲)

یعنی: ظاهراً زوجه صغیره ای که قابل استمتاع شوهرش از او نیست، نفقه بر عهده ی شوهرش ندارد، خصوصاً اگر به اندازه ای کوچک باشد که قابل تمتع و تلذذ نباشد. البته اگر زوجه نزدیک بلوغ باشد و زوج هم نزدیک بلوغ یا کبیر باشد ... بعید نیست که زن مستحق نفقه باشد، البته با تمکین خودش به او به هر چه که او می تواند تلذذ و تمتع ببرد.

 وجوب پرداخت نفقه توسط زوج صغیر

 امام خمینی (س) همانند فرع پیشین معتقد به تفصیل بوده و می فرمایند:

«و کذا للزوجة الکبیرة إذا کان زوجها صغیراً غیر قابل لأن یستمتع منها. نعم لو ... کان الزوج مراهقاً و کانت الزوجة کبیرة لم یبعد استحقاق الزوجة للنفقة مع تمکینها له من نفسها علی ما یمکنه من التلذّذ و الاستمتاع منها.» (۳)

پس نفقه ی زن بزرگ که شوهری کوچک دارد و نمی تواند از او تمتع ببرد بر عهده شوهر نیست. البته اگر... زوج نزدیک بلوغ و زوجه کبیره باشد بعید نیست که زوجه مستحق نفقه باشد، البته با تمکین خودش به او به هر چه که او می تواند تلذذ و تمتع ببرد.

(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص: ۲۷۳، کتاب النکاح، فصل فی اولیاء العقد، مسألة ۱.

(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص: ۳۳۷، کتاب النکاح، فصل: فی النفقات، مسألة ۴.

(۳) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص: ۳۳۷، کتاب النکاح، فصل: فی النفقات، مسألة ۴.

انتهای پیام /*