نفقه نوه

نفقه نوه از دیدگاه امام خمینی (س)

نفقه در فقه، عبارت از فراهم کردن چیز هایی است که شخص برای ادامه زندگی به آن ها محتاج است. بنابر دیدگاه علما پرداخت نفقه اولاد بر پدر واجب است، در رابطه با نفقه نوه و نتیجه نیز طبق بیان آیات و روایات نزد شیعه پرداخت آن از جانب جد و جده واجب است. اما طبق دیدگاه برخی از اهل سنت این حکم اختصاص به فرزندان بلاواسطه دارد.

کد : 187012 | تاریخ : 25/09/1401

نفقه نوه

نفقه نوه از دیدگاه امام خمینی (س)

امام خمینی (س) در این خصوص می فرماید:

انفاق بر پدر و مادر و پدران و مادران آن ها اگرچه بالا روند و بر اولاد و فرزندان آن ها اگرچه پایین روند- بنا بر تفصیلی که می آید- واجب است؛ مرد باشند یا زن، صغیر باشند یا کبیر، مسلمان باشند یا کافر. (۱)

شرایط وجوب نفقه اقارب

در کتاب تحریرالوسیله در بیان شرایط وجوب نفقه اقارب آمده است:

در وجوب انفاق بر قریب، فقر و احتیاج او شرط است؛ به این معنی که فعلاً روزی اش را نداشته باشد،

پس بر کسی که فعلاً بر نفقه اش قدرت داشته باشد، انفاق واجب نیست؛ اگرچه فقیری باشد که روزی سالش را نداشته باشد، و گرفتن زکات و مانند آن برایش جایز باشد.

و اما کسی که نفقه اش را فعلاً نداشته باشد، ولی بر به دست آوردن آن قدرت داشته باشد، پس اگر با غیر کسب باشد مانند قرض گرفتن و طلب بخشش و سؤال، بدون اشکال مانع وجوب انفاق بر او نیست. و اگر قدرت بر تحصیل، با کسب باشد، پس اگر به واسطه قدرت داشتن بر یادگرفتن صنعتی که امرارمعاشش به آن است باشد و یادگیری آن را ترک نموده است و بدون نفقه مانده است پس در وجوب انفاق بر او، اشکالی نیست. و همچنین است حال اگر برایش کسب کردن به واسطه آنچه تحمّل آن بر او مشقت دارد، ممکن باشد مانند برداشتن چیزهای سنگین، یا آنچه مناسب شأن او نیست و کسب کردن را به این جهت ترک نماید، پس انفاق بر او واجب است.

و اگر بر کسبی که مناسب شأنش است توانایی داشته باشد و برای راحتی آن را ترک کرده باشد ظاهر آن است که انفاق بر او واجب نیست ولی اگر زمان کسب از او به طوری فوت شده که فعلاً به روزی یک روز یا چند روز احتیاج داشته باشد و به تحصیل نفقه قادر نباشد، انفاق بر او واجب است اگرچه عجز او با اختیارش پیدا شده باشد؛ چنان که اگر آن شغل را نه برای طلب راحتی، بلکه برای آن که به امر دنیوی یا دینی مهمی مشغول شده است ترک کرده باشد، مانند طلب علم واجب، وجوب انفاق بر او ساقط نمی شود. (۲)

(۱) موسوعة الإمام الخمینی، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص: ۳۴۴، کتاب النکاح، القول فی نفقة الأقارب، مسألة ۱.

(۲) موسوعة الإمام الخمینی، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص: ۳۴۴، کتاب النکاح، القول فی نفقة الأقارب، مسألة ۲.

انتهای پیام /*