نافله های یومیه

تعداد نوافل - با یک رکعت شمردن وتیره - سی و چهار رکعت می ‏شود که دو برابر عدد رکعات نمازهای یومیه است. و در مسافرتی که موجب قصر است، هشت رکعت نافله ظهر و هشت رکعت عصر ساقط می ‏شود ولی بقیه نوافل باقی می‏ ماند. و احتیاط (مستحب) آن است که وتیره به قصد رجاء خوانده شود.

کد : 189596 | تاریخ : 17/05/1402

پرتال امام خمینی (س) / استفتائات

سؤال: نمازهای نافله یومیه چند رکعت است؟

پاسخ کارشناس:
نوافل یومیه عبارت است از:

نافله ظهر و عصر
هشت رکعت برای نماز ظهر قبل از نماز ظهر. و هشت رکعت برای نماز عصر قبل از نماز عصر. [۱]

نافله مغرب و عشا
و چهار رکعت برای نماز مغرب بعد از آن. و دو رکعت نشسته‏ برای نماز عشا بعد از آن‏‌که یک رکعت محسوب می‌‏شود و نام آن وتیره است و وقت آن تا وقت صاحب آن (یعنی نماز عشا) می‌‏باشد. [۲]

نافله نماز صبح
و دو رکعت برای نماز صبح قبل از آن و وقت این دو رکعت از فجر اول (سپیده کاذب) است و تا موقعی که به اندازه خواندن نماز صبح به طلوع سرخی مانده باشد ادامه دارد و جایز است با نماز شب قبل از طلوع فجر اول (سپیده کاذب) و لو در نصف شب خوانده شود و حتی بعید نیست که وقت نافله نماز صبح بعد از گذشتن مقدار وقت خواندن نماز شب از نیمه شب باشد، و لیکن احتیاط (مستحب) آن است که قبل از فجر اول خوانده نشود مگر آن‏که با نماز شب خوانده شود. [۳]

نافله شب
و یازده رکعت نافله شب است که هشت رکعت آن نماز شب سپس دو رکعت نماز شفع و بعد از آن یک رکعت نماز وتر است و نماز وتر با نماز شفع بافضیلت‌‏ترین قسمت نماز شب است و نافله نماز صبح از وتر و شفع، افضل است. و اکتفای به نماز شفع و وتر بلکه در تنگی وقت به خصوص نماز وتر جایز است، ولی خواندن تنها نماز وتر در غیر تنگی وقت باید به قصد رجاء باشد. و وقت نافله شب از نصف شب تا سپیده صادق است و سحر افضل از بقیه است و سحر تمام ثلث آخر شب است و بافضیلت‌‏ترین قسمت آن، زمانی است که نزدیک به سپیده صادق باشد و افضل از آن، آن است که (یازده رکعت بر تمام وقت نافله شب) پخش شود، چنان که روش پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم چنین بود. بنا بر این تعداد نوافل - با یک رکعت شمردن وتیره - سی و چهار رکعت می‌‏شود که دو برابر عدد رکعات نمازهای یومیه است. [۴]

ساقط شدن نافله ظهر و عصر در سفر
و در مسافرتی که موجب قصر است، هشت رکعت نافله ظهر و هشت رکعت عصر ساقط می‌‏شود ولی بقیه نوافل باقی می‏‌ماند. و احتیاط (مستحب) آن است که وتیره به قصد رجاء خوانده شود. [۵]

۱۴۰۲/۰۵/۱۷ – محمد ساعدی

[۱] موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۲، تحریر الوسیلة، ج۱، ص:۱۴۲، کتاب الصلاة، المقدمة الاولی، مسألة۱، موسسة تنظیم و نشر آثار الإمام الخمینی (قدس سره) - ایران - تهران، چاپ: ۳، ۱۴۳۴ ه.ق.
[۲] همان
[۳] همان
[۴] همان
[۵] همان
[۶] همان، ص:۱۴۷، مسألة۱۳.

انتهای پیام /*