«عدالت»اساس سرمایه اجتماعی و ستون حکمرانی موفق

در نگاه امام خمینی(س)، عدالت از جمله مهمترین ارزش ­های جوامع بشری در طول تاریخ به شمار می ­رود. بیش از ۷۵۰ بار تکرار کلمات و مفاهیمی چون عدل و عدالت در مجموع سخنان امام خمینی(س) نشان از جایگاه رفیع این اصل در ساحت فکری ایشان دارد. همچنین واژه­ ها و مفاهیمی نظیر مستضعفین، محرومان، پابرهنگان و... ستون­ های اصلی تفکر اجتماعی و سیاسی امام خمینی(س) را تشکیل می ­دهند که لزوم تعهد حکومت اسلامی را به عنوان عدالت خواهی خاطرنشان می ­سازد.

کد : 192966 | تاریخ : 04/06/1404

پرتال امام خمینی(س):یادداشت ۸۹۸/احسان تقی‌­زاده سالاری * مشارکت به مفهوم حضور آحاد ملت در فرآیند تصمیم­‌گیری­‌های حکومت و عدالت به معنای یک ارزش و اصل محوری در حکومتداری، دو شاخص عمده در شناسایی دولت کارآمد در برنامه توسعه سازمان ملل متحد به شمار می‌­روند. به عبارت دیگر، مشارکت­‌جویی و اجرای عدالت از مؤلفه‌­های عمده حکمرانی مطلوب هستند. یک دولت کارآمد در کنار کار ویژه­‌هایی نظیر اعتلا و ارتقای سطح امنیت ملی، افزایش شاخص­‌های سلامت اجتماعی، قضایی و مدنی، توسعه مردم­‌محوری و ایجاد فرصت‌­ها و امکانات برابر را برای عموم مردم در سرلوحه اهداف خود قرار می‌­دهد.

بنابراین، می­‌توان گفت مشارکت شهروندان از یک­ سو، و برقراری عدالت اعم از اجتماعی، اقتصادی، قضایی و توزیعی از سوی دیگر پایه­‌ها و استوانه‌­های حکمرانی خوب شمار می‌­روند. کاهش تبعیضات و کم کردن شکاف طبقاتی در جامعه، دسترسی عادلانه به خدمات عمومی، سهیم ­شدن گروه­‌ها و احزاب و تشکل‌­های مردم نهاد در فرآیندهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی، شفافیت و حاکمیت قانون، همه اجزای موتور سرمایه اجتماعی در حکمرانی به حساب آیند. پر واضح است که سرمایه اجتماعی بالا، توان حکومت و دولت را در مدیریت بحران­‌ها، ارتقا می­‌دهد. در میان مؤلفه­‌ها و اجزای سازنده سرمایه اجتماعی، مفهوم «عدالت» از جایگاه ویژه‌­ای برخوردار است که در این مجال به بررسی نقش و جایگاه آن در یک رابطه چرخه‌­ای میان عدالت، سرمایه اجتماعی و حکمرانی خوب می­‌پردازیم:

در فرهنگ و ادبیات سیاسی، عدالت را معادل واگذاری امور و مناصب و فرصت­ های سیاسی ، اجتماعی  و اقتصادی به افراد بر اساس شایستگی، توان و لیاقت می­‌شمارند. در میان ابعاد و شاخص­‌های مختلف عدالت نیز، اندیشمندان علوم سیاسی و اجتماعی معتقدند که بعد اجتماعی و عمومی آن از جایگاه ویژه­‌ای برخوردار است. در چنین نگرشی، عدالت صرفاً یک ارزش اصیل اخلاقی نیست، بلکه هدف غایی نظام حکمرانی صالح است. در حکومت اسلامی نیز که برخاسته و مبتنی بر آموزه­‌های وحیانی است، عدل و برقراری عدالت یک اصل محوری است.

چرا که در طول تاریخ اصل و اساس تشکیل حکومت انبیاء(علیهم السلام) و صالحین نیز همین برقراری قسط و عدل بوده است.در حکومت صالح، اصل عدالت تنها یک اصل نظری و تئوریک نیست بلکه، ضرورتی است برای نیل به سعادت دنیوی و اخروی مردم ذیل حکومت منبعث از وحی و به عبارت دیگر روح و محتوای آن است. با چنین تعریفی می‌­توان گفت عدالت سنگ­‌بنای  شکل­‌گیری یک جامعه ارزشی و اسلامی است.  نتیجه طبیعی توسعه عدالت و اجرای عادلانه قوانین، افزایش سطح اعتماد عمومی و انسجام اجتماعی در جامعه است. و در یک چرخه و رابطه منطقی، سرمایه اجتماعی که خود معلول بسط و اجرای عدالت است، علت موجده حکمرانی خوب است.جامعه‌­شناسان و اندیشمندان علم سیاست معتقدند برای شناخت ماهیت و ارزش­‌های هر حکومتی باید اندیشه بنیانگذاران و یا رهبران آن را بررسی کرد.

نظام جمهوری اسلامی نیز به عنوان یک حکومت ارزشی اسلامی و شیعی که حاصل حرکت، نهضت و انقلاب مردم مسلمان ایران به رهبری فقیه سیاست­‌شناس و مجاهد زمانه­‌شناس، امام خمینی(س) علیه حکومت وابسته شاهنشاهی است، در همین چهارچوب باید مورد واکاوی قرار گیرد. در نگاه امام خمینی(س)، عدالت از جمله مهمترین ارزش‌­های جوامع بشری در طول تاریخ به شمار می‌­رود. بیش از ۷۵۰ بار تکرار کلمات و مفاهیمی چون عدل و عدالت در مجموع سخنان امام خمینی(س) نشان از جایگاه رفیع این اصل در ساحت فکری ایشان دارد. همچنین واژه­‌ها و مفاهیمی نظیر مستضعفین، محرومان، پابرهنگان و... ستون­‌های اصلی تفکر اجتماعی و سیاسی امام خمینی(س) را تشکیل می‌­دهند که لزوم تعهد حکومت اسلامی را به عنوان عدالت‌خواهی خاطرنشان می‌­سازد.

از آثار و برکات چنین نگرش و رویکردی می‌­توان به حاکمیت قانون، فساد ستیزی، پرهیز از اشرافی­‌گری، شفافیت و مسئولیت‌پذیری، اجماع­‌سازی و پاسخگویی، حفظ استقلال کشور و افزایش توان مقاومت در مقابل زیاده­‌خواهی­‌های قدرت‌های مستکبر و در یک کلام افزایش سرمایه اجتماعی و در نتیجه حصول یک حکمرانی خوب و صالح اشاره کرد. امام خمینی(س) نه تنها به این مفهوم زیر­ساختی معتقد بودند بلکه آن را قابل حصول و وصول می‌­دانستند: «بسط عدالت، رفع ایادی ظالمه و تأمین استقلال و آزادی و جریانات اقتصادی و تعدیل ثروت به طور عاقلانه و قابل عمل و عینیت در اسلام است.»

(صحیفه امام، ج۲، ص: ۳۲۳)

«آن چیز که برای همه ما لازم است، این است که ما در فکر این باشیم که مردم را در صحنه نگاه داریم و این یک سرش بسته به دولت است و رئیس جمهور است و مجلس، یک سرش هم مربوط به خود مردم. بیرون رفتن از زیر تعهد قدرت­‌های بزرگ، یک همچو عمل بزرگی نمی‌­شود الّا اینکه یک ملت، دولت و همه با هم باشند. مردم مردم خوبی هستند ما از مردم باید تشکر بکنیم... باید ما از مرحله لفظ و شعار بیرون برویم و به مرحله عمل برسیم.»

(صحیفه امام، ج۱۹، ص:۴۱۱-۴۰۷)

در حاصل کلام می‌­توان به اختصار گفت که عدالت است که سازنده اعتماد عمومی و تقویت کننده و سرمایه اجتماعی است. بی‌­توجهی به این مفهوم اساسی، سرمایه اجتماعی را فرسوده و مشروعیت را تضعیف می‌­کند.  از این‌­رو دولت‌مردان برای جلب رضایت مردم و استحکام نظام ­گریزی از اولویت دادن به عدالت در همه سیاست‌­ها و تصمیمات ندارند و این همان بازگشت به توصیه‌های امام خمینی(س) است که همواره عدالت و خدمت محرومان را اساس حکومت اسلامی می‌دانستند.

* مدیرپژوهش مؤسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(س)

انتهای پیام /*