محمدعلی آذرشب:

گفتمان امام خمینی(س) تمدن ساز است

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب، فطرت خداگونه و قرآن کریم را پشتوانه های عظیم گفتمان فکری امام خمینی(س) دانست که عامل جاودانگی آن شده است.

کد : 47826 | تاریخ : 26/03/1392

به گزارش پرتال امام خمینی(س)، محمدعلی آذرشب در گفت‌و گو با فارس، آزادگی را نخستین مسأله‌ای دانست که باید در زمینه اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(س) مدنظر قرار داد و اظهارداشت: امام راحل به دنبال این بود که انسان‌ها را آزاد کند. پیام آزادی یک پیام دلنواز برای دل‌های انسان‌هاست، در نهایت انسان آفریده شده تا با دم خدایی، آزاد زندگی کند و این دم خدایی او را سوق می‌دهد به سمت آزادی و هرگونه قید و بندی که در مقابل این آزادی انسان‌ها قرار می‌گیرد، انسان‌ها با آن مخالف هستند.

استاد زبان و ادبیات عرب دانشگاه تهران، امام راحل را نمونه یک انسان آزاده واقعی به شمار آورد و گفت: ایشان تلاش کرد تا این آزادی را به تمام دنیا ارایه کند. آزادی از منیت‌ها، ترس و وحشت از ابرقدرت‌ها، شهوت‌رانی‌ها و دنیاطلبی‌ها، آزادی از قید و بند طاغوت‌ها و ایشان در صدد بر آمد تا این پیام‌ها را به کل دنیا مخابره کند.

رییس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب با ارایه مصداقی از سبک رهبری امام خمینی(س) گفت: ملاحظه کنید در پیامی که امام راحل به گورباچف فرستاد، در تلاش برآمد تا انسان‌ها را از این قید و بندهای ایدئولوژیک قالبی، کمونیستی و قالب‌های فکری انسان را به نیازهای مادی و جسمی اسیر کرده، بشکنند. این پیام خوشبختانه تأثیر فوق‌العاده‌ای در سطح جهانی گذاشت.

آزادی مسلمانان آسیای میانه، تحت تأثیر انقلاب اسلامی

وی با اشاره به اینکه بسیاری از حوادثی که از آغاز انقلاب تاکنون صورت گرفته تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران بوده، اظهار کرد: به نظر من فروپاشی شوروی و آزادی کشورهای مسلمان آسیای میانه، قیام افغان‌ها، فلسطین و جنوب لبنان و همچنین بیداری اسلامی در جهان عرب تحت تأثیر همین انقلاب و گفتمان امام صورت گرفت. این تاثیر بسیار بالاتر از آن است که انسان‌ها به مسایل کوچک توجه کنند و بیش از آنکه تنها به خوردن و خوابیدن توجه نشان دهند، اهداف بزرگتری را در نظر بگیرند. این پیام امام حتی در وصیت‌نامه ایشان نیز به دنیا ارایه شده است.

گفتمان انقلاب ترس از ابرقدرت‌های پوشالی را از بین برد

مترجم عربی پیام‌های رهبری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین پیام‌های امام خمینی این بود که انسان‌ها در قید و بند ترس از ابرقدرت‌ها باقی نمانند، افزود: این قدرت‌های پوشالی موهوم‌اند فقط ایجاد رعب روانی می‌کنند و این مسأله مهمی است برای شکستن دیوارهای روانی قدرت‌های بزرگ و کوچک کردن آنها در مقابل مردم، پیام آزادی بخش امام راحل، دلنواز و متناسب با فطرت انسان‌ها در آثارش مشهود است.

آذرشب با اشاره به نقص بزرگ مسلمانان در کم اهمیتی به دین و اسلامشان توضیح داد: گفتمان امام باعث شد تا امروز اسلام در جهان معاصر حرفی برای گفتن داشته باشد آن اندازه که کار روانی و تبلیغات فشرده بر مسلمانان طی ده‌ها سال گذشته صورت گرفت و انسان‌ها دیگر معتقد شدند که اسلام در جهان معاصر حرفی دارد، دشمنانان نمی‌توانند در برابر آن قد علم کنند و در مقابل لیبرالیسم، کمونیسم و سایر ایسم‌های وارداتی مقابله کنند.

پیام‌های امام راحل حس اعتماد را به مردم بازگرداند

وی با تاکید بر اینکه امام راحل با انقلاب و پیام‌هایش به دنیا حس اعتماد و ایمان را به مردم بازگرداندند، گفت: مسأله حس شناخت دین و ایمان به مکتب خود بسیار مهم است که در اثر پیام‌ها و گفتمان امام در دل مسلمانان ایجاد شده است. گفتمان انقلاب عاملی شد تا مردم بتوانند با شعار اسلام حرف خود را والاتر از دیگران بیان کرده، در برابر غرب قد علم کنند و به نقد مکاتب غربی و شرقی بپردازند.

آذرشب در پاسخ به این سوال که آینده گفتمان انقلاب اسلامی و امام راحل را چطور پیش‌بینی می‌کند، گفت: این گفتمان به فطرت انسان باز می‌گردد و برگرفته از قرآن کریم است به این معنا که پیام اسلام، انبیاء و اولیاء مانند یک شجره طیبه‌ای است که ریشه‌اش در زمین و فطرت انسان‌ها است ولی شاخ و برگ‌های آن تا بی‌نهایت ادامه دارد. بنابراین پیام امام و گفتمان او از فطرت گرفته تا خدا امتداد پیدا می‌کند و این پشتوانه عظیم که این کلمه و گفتمان دارد، پشتوانه فطری و خداگونه است.

 گفتمان امام، گفتمان تمدن‌ساز است

وی در پایان با تاکید بر اینکه امتیاز ویژه گفتمان امام راحل، احیاگری آن است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در پیامی که اخیراً برای علمای جهان اسلام ارسال کرد چندین بار این مسأله را تاکید کرد که هدف اصلی برپایی تمدن بزرگ اسلامی نیز همین است. گفتمان امام راحل، گفتمانی تمدن‌ساز است به عبارت دیگر ایشان تلاش کرد تا تفکر فرهنگی خود را در جهان بین مسلمانان منتشر و همین امر منجر شد تا حرکت تمدن‌ساز صورت گیرد.

وی اظهار کرد: در نهایت باید حرکت و گفتمان امام خمینی(س) را بازنگری کنیم و به این درک برسیم که پیام‌های ایشان چگونه باعث حرکت و احیای مردم و در نهایت تمدن‌سازی شده است و این مسأله به نظرم یکی از مهمترین مسایلی است که باید در شرایط کنونی دنبال کنیم.

انتهای پیام /*