نسبت امام خمینی با جریان های سیاسی امروز

مروری بر آنچه که نویسندگان کتاب «اصولگرایی در اندیشه امام خمینی» به عنوان اصولگرایی به خوانندگان معرفی کرده اند و نسبتی که اندیشه با جریان های سیاسی امروز دارد.

کد : 48158 | تاریخ : 31/03/1392

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از فارس، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به تازگی کتابی با نام «اصولگرایی در اندیشه امام خمینی» منتشر کرده است و نویسندگان این کتاب در آن سعی دارند در درجه اول اصولگرایی را به خوانندگان معرفی کنند و در درجه دوم ارتباطی را که این اندیشه و گفتمان با اندیشه‌های امام خمینی دارد، نشان دهند.

این کتاب بحث را درباره عنوان اصولگرایی آغاز می‌کند و با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی پدیده‌ای پویا و زنده است که به رو به تکامل می‌رود، به این نکته اشاره کرده‌اند که انقلاب اسلامی ایران در مسیر تکاملی خود همواره مفاهیم تازه‌ای خلق می‌کند که نشان از پویایی آن دارد.

نویسندگان سپس به بحث درباره مفهوم اصولگرایی می‌پردازند که هر چند در سال‌های اخیر به یکی از پارادیم‌های انقلاب اسلامی تبدیل شده است، در گذشته‌ای نه چندان دور با واژه‌هایی دیگری همراه بود و هم‌اکنون مفهوم اصول‌گرایی در ابعاد وسیع‌تری به ویژه در تضاد و تقابل با اندیشه‌های لیبرال دموکراسی فضاهای جهانی را جستجو می‌کند.

آنچه در ادامه این گزارش می‌آید مروری است بر آنچه که نویسندگان در این کتاب به عنوان اصولگرایی به خوانندگان معرفی کرده‌اند و نسبتی که اندیشه با جریان‌های سیاسی دارد:

اصول گرایی از مکتب امام خمینی ظهور کرد

1- اصول‌گرایی نیز همانند سایر مفاهیم، از مکتب امام خمینی ظهور کرد و خاستگاه آن انقلاب اسلامی است. اصولگرایی باز تولید ارزش‌های انقلابی و اسلامی در همه‌ی زمان‌ها است. انقلاب اسلامی در زیرین‌ترین لایه‌های خود ریشه در نگرش کل گرایانه‌ی توحیدی امام خمینی دارد و در اندیشه‌ی توحیدی امام، یک نگاه سیستمی و یک پارچه به همه‌ی عالم از جمله دین و سیاست وجود دارد در نتیجه ذات حرکت سیاسی و اجتماعی در اندیشه‌ی امام خمینی توحیدی است و جهت دینی دارد.

رویکردی که همه پدیده‌ها را در قالب دین تعریف می‌کند

2- اصول‌گرایی رویکردی حداکثر گرایانه به دین است که در آن سعی می‌شود همه‌ی پدیده‌های اجتماعی و عرفی در کلیت دینی و توحید تعریف شوند و همه‌ی پدیده‌ها در مسیر تربیت انسان، ساماندهی می‌شوند. حتی واژه سیاست که تعریف مرسوم آن صرف اعمال قدرت از منظر جامعه‌شناسان سیاسی است، در رویکرد اصول‌گرایانه جهت اصلاحی و تربیتی به خود می‌گیرد. از این منظر، هدف حکومت و سیاست تربیت انسان برای رسیدن به خدا و تقرب به او است. هدف از تشکیل حکومت اسلامی در مکتب امام خمینی، اجرای احکام اسلام است و به همین دلیل انقلاب اسلامی در مقایسه با سایر انقلاب‌ها از گفتمان مخصوص به خود برخوردار است که آن را از دیگر حرکت‌های مشابه متمایز می‌کند بنابراین اصولگرایی در مکتب امام خمینی در واقع احیای اسلام ناب محمدی است که رکن اصلی آن توحید و رکن دوم آن وحدت مردم براساس محوریت توحید و رکن سوم آن رهبری فقیه جامع‌الشرایط در عصر غیبت امام معصوم (ع) است. عناصر و مولفه‌های چنین دیدگاهی به طور مفصل در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ظهور و بروز یافته است که در واقع محصولات مبارزات طولانی مردم ایران به رهبری امام خمینی و نابودی رژیم سلطنتی پهلوی به شمار می‌رود.

اصولگرایی به یک حزب سیاسی تعلق ندارد

3- اصولگرایی در واقع ظهور ماهیت انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی است و به یک حزب یا جناج سیاسی خاص منحصر نمی‌شود و به همین دلیل ویژگی‌های مشخصی دارد که محوریت آن حاکمیت اسلام ناب محمدی و مبارزه با طاغوت‌های داخلی و استکبار جهانی است.

نگاهی برای احیای هویت اسلامی

4- اصولگرایی به عنوان منظومه‌ای از مفاهیم و ساختارهای معانی، بر یک نظام فکری در جمهوری اسلامی دلالت دارد که بر آموزه‌ها، اندیشه‌ها و آرمان‌های اسلامی استوار است. این اصولگرایی نو ظهور به «هویت اسلامی» نگاهی احیاگرانه دارد و اسلام گرایی را نهضت مداومی می‌پندارد که مدام باید باز تولید شود. از این منظر این نگرش به فلسفه‌ی انقلاب اسلامی نزدیکتر است و دلایل اجتماعی آن را پوشش می‌دهد.

اصول گرایی یعنی بسط گفتمان انقلاب اسلامی

5- در انقلاب اسلامی بر خلاف انقلاب‌های رهایی بخش سکولار به واسطه‌ی اصل بودن گفتمان اسلامی و اندیشه‌های مأخوذ از آن و مبنای مستحکم فلسفی صدرایی و اصل ولایت فقیه، اصول‌گرایی فارغ از همه‌ دسته‌بندی‌های کلیشه‌ای تنها بسط مداوم گفتمان انقلاب اسلامی و تفکرات امام خمینی(س) را پی می‌گیرد.

کتاب «اصول‌گرایی در اندیشه امام خمینی» در 113 صفحه به همت مریم سالاری سه‌دران و عباس کاکائی باغچه میشه توسط موسسه فرهنگی و هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 276 صفحه با قیمت 8500 تومان منتشر شده است.

انتهای پیام /*