آیت الله سیدمحمد خامنه ای

امام(س) از حکمت متعالیه الهام گرفت

امام خمینی(س) با الهام از این حکمت متعالیه که از جوانی با عرفانی که مکمل فلسفه است، بینشی کسب کرد و توانست دنیا را طوری دیگر نگاه کند.

کد : 48201 | تاریخ : 10/04/1392

به گزارش پرتال امام خمینی(س)، آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا انقلاب اسلامی بر اساس تفکرات صدرایی شکل گرفت و امام خمینی(س) تحت تاثیر اندیشه‌های ملاصدرا بوده است، گفت: فلسفه یک جهان‌بینی است، شناخت از عالم است همانطور که هر یک از رشته‌های علمی یک شاخه‌ای از واقعیت را برای ما روشن می کند. چون علم طبیعی، فیزیک و ... امّا فلسفه یک نگاه از بالا به همه علوم و به هم عالم دارد و پاسخ سوالات بشر را با تأمل و تفکر از بالا به پایین پاسخ می‌دهد.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا در ادامه افزود: اگر فلسفه نباشد بینش هم وجود ندارد، فلسفه ملاصدرا فلسفه‌ای است که از قرآن و حدیث الهام گرفته است، بنابراین بینش الهی دارد.

آیت‌الله خامنه ای تصریح کرد: امام خمینی(س) با الهام از این حکمت متعالیه که از جوانی با عرفانی که مکمل فلسفه است، بینشی کسب کرد و توانست دنیا را طوری دیگر نگاه کند.

وی افزود: کدام یک از سیاست مداران عالم هستند که از پیروزی خود یقین داشته باشند اما ایشان از زمانی که پا به هواپیما گذاشت و تا زمانی که به ایران بازگشت از پیروزیش یقین داشت البته از غیب خبر نداشت اما مطمئن بود و از حکمت آموخته بود که حق، پیروز است.

آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه امروز پیام انقلاب اسلامی ایران به همه کشورها رسیده، یادآور شد: اگر در بسیاری از این کشورها می‌بینیم که بساط ظلم هنوز برچیده نشده بخاطر فقدان راهبری مناسب بین آنها است.

وی اظهار داشت: اگر این پیام تنها توسط یک رهبر سیاسی محض مطرح می‌شد مطمئناً چنین بردی پیدا نمی‌کرد اما امام خمینی(س) چون دارای بینش الهی و جهانی بر اساس فلسفه ملاصدرا بود، پیروز و موفق شد.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا در ادامه افزود: نخستین بار این تأثیرپذیری امام از ملاصدرا را یک فیلسوف مصری مطرح کرد و بر اساس آن مقاله‌ای نوشت. او در یک گوشه مصر فهمیده بود که اسفار صدرا یعنی فلسفه اسلامی چه تأثیری در انقلاب ایران گذاشته است.

انتهای پیام /*