گزیده ای از بر ساحل آفتاب

مفهوم شناسی امیدواری به لطف خدا

یکی از اموری که مورد اشتباه است و انسان به واسطة محجوبیّت گول می‏ خورد، تمییز مابین غرور و اَمانی و مابین رجاء و وثوق به حق است. و پر معلوم است که غرور از بزرگ­ترین جنود ابلیس است، به خلاف رجاء که از جنود رحمان عقل است، با این­که این دو، هم به حسب مبادی و هم به حسب آثار، مختلف و متمیزند.

کد : 48278 | تاریخ : 29/02/1397

در آیات الهی و روایات نورانی معصومین  علیهم السلام از امیدواری به رحمت و لطف خداوند تعبیر به «رجا» شده است که در مقابل آن، صفت «قنوط» یا ناامیدی از رحمت خدا قرار دارد. حضرت امام خمینی(س) در این باره می‏نویسد:

رجاء، از فطریّات است، و قنوط برخلاف فطرت مخموره و از احتجاب است. و نیز مبدأ حصول رجاء حسن ظنّ به خدای تعالی، و مبدأ قنوطِ از رحمت، سوء ظنّ به ذات مقدّس است.(شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 130)

گاه ممکن است این ویژگی برجسته و پسندیده در عمل با مفاهیم دیگری اشتباه شود. حضرت امام خمینی(س) در این باره می‏ نگارد:

یکی از اموری که مورد اشتباه است و انسان به واسطة محجوبیّت گول می‏ خورد، تمییز مابین غرور و اَمانی و مابین رجاء و وثوق به حق است. و پر معلوم است که غرور از بزرگ­ترین جنود ابلیس است، به خلاف رجاء که از جنود رحمان عقل است، با این­که این دو، هم به حسب مبادی و هم به حسب آثار، مختلف و متمیزند. مبدأ رجاء علم به سعة رحمت، و ایمان به بسط فیض و کمال و اسماء و صفات است. و مبدأ غرور، تَهاون به امر الهی، و جهل به عوالم غیب و صور غیبیة افعال و لوازم ملکوتیة صفات نفس است.( شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 131 و 132) 

گفتنی است که واژه «رجا» در قاموس کلام الهی و سخنان معصومین علیهم السلام  معمولاً با واژه «خوف» همراه است.

امیدواری به لطف پروردگار در قرآن

1. فَمَنْ کَانَ یَرْجُوا لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحاً؛ پس هر کس به لقای پروردگار خود امید دارد، باید به کار شایسته بپردازد. (کهف (18): 110)

2. إِنَّ الّذِینَ آمَنُوا وَالّذِینَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ الله أوْلَئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَةَ الله وَاللهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ‏؛ آنان که ایمان آورده و کسانی که هجرت کرده و در راه خدا جهاد نموده ­اند، آنان به رحمت خدا امیدوارند و خداوند آمرزنده و مهربان است.( بقره (2): 218.)

3. فَنَذَرُ الّذِینَ لا یَرْجُونَ لِقَاءَنَا فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ؛ پس کسانی را که به دیدار ما امید ندارند، در طغیانشان رها می‏ کنیم تا سرگردان بمانند.( یونس (10): 11)

4. لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ الله أسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللهَ وَالْیَوْمَ الآخِرَ وَذَکَرَ اللهَ کَثِیراً؛ قطعاً برای شما در [اقتدا] به رسول خدا سرمشقی نیکو است؛ برای آن کسی که به خدا و روز بازپسین ایمان دارد و خدا را فراوان یاد می‏ کند.( احزاب (33): 21)

5. أوْلَئِکَ الّذِینَ یَدْعُونَ یَبْتَغُونَ إِلَی رَبِّهِمُ الْوَسِیلَةَ أیُّهُمْ أقْرَبُ وَیَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَیَخَافُونَ عَذَابَهُ؛ آن کسانی را که ایشان می‏ خواستند،[خود] به سوی پروردگارشان تقرب می‏جویند[تا بدانند] کدام یک از آن‏ها [به او] نزدیک­ترند و به رحمت وی امیدوارند و از عذابش می‏ هراسند. (اسراء (17): 57)
بر آستان جانان

رسول خدا(ص)می‏ فرماید:

«قال الله تبارک وتعالی: لا یتّکل العاملون لی علی أعمالهم التی یعملونها لثوابی، فإنّهم لو اجتهدوا وأتعبوا أنفسهم أعمارهم فی عبادتی کانوا مقصّرین غیر بالغین فی عبادتهم کنه عبادتی فیما یطلبون عندی من کرامتی والنّعیم فی جنّاتی ورفیع الدرجات العلی فی جواری؛ ولکن برحمتی فلیثقوا وبفضلی فلیرجوا وإلی حسن الظنّ بی فلیطمئنّوا؛ فإنّ رحمتی عند ذلک تدرکهم ومنّی یبلّغهم رضوانی ومغفرتی تلبسهم عفوی؛ فإنّی انا الله الرّحمن الرّحیم وبذلک تسمّیت»؛ خداوند پاک و بلند مرتبه می‏ فرماید: عمل کنندگان برای من بر اعمال خودشان اعتماد نکنند که آن را برای ثواب من به جا می ‏آورند. پس همانا آن‏ها اگر جدیت کنند و خودشان را در مدت عمرشان در عبادت من به زحمت اندازند، مقصر می‏ باشند و در عبادت خودشان نسبت به کنه عبادت من در آن چیزی که نزد من از کرامت من و نعمت­ها در بهشت­های من و درجات عالیه بلند در جوار من می‏ طلبند، نارسایند؛ اما هر آینه به رحمت من وثوق کنند و به فضل من امیدوار بوده، به حسن ظنّ من اطمینان داشته باشند. پس همانا رحمت من در این هنگام آن‏ها را ادراک می‏ کند و عطای من آن‏ها را به رضوان من می‏ رساند و مغفرت من به آن‏ها عفو مرا می‏ پوشاند. پس همانا منم که خدای بخشندة مهربانم و به این اسم نامیده شده ­ام. (شرح چهل حدیث، ص 226)

منبع: بر ساحل آفتاب، صص 55-57

انتهای پیام /*