روایت هاشمی رفسنجانی از مذاکره اش با امام برای پایان جنگ

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به روایت مذاکره اش با امام و جلسه مسئولان عالی رتبه با رهبر فقید جمهوری اسلامی برای پایان جنگ پرداخت.

کد : 48281 | تاریخ : 24/04/1392

به‌گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل  از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر روز یکشنبه در دیدار با مدیران و اعضای تحریریه روزنامه ابتکار،  در پاسخ به این سؤال که «چه شد در انتخابات نام‌نویسی کردید؟» گفت: در ادبیات خواندم که برای هر انسان «آنی» در زندگی است و برای من هم این «آن» در عصر جمعه قبل از انتخابات حاصل شد که چرا باید در مقابل این همه درخواست و اصرار، استبداد رأی داشته باشم.

وی با تشریح روند اتفاقات پس از آن حالت، از استخاره تا نام‌نویسی و عدم احراز صلاحیت، گفت: آیت‌الله‌العظمی بروجردی همیشه در دروس خود جمله معروف «انّ لرّبکم فی ایّام دهرکم نفحات الی فتعرضّوالها» را می‌ خواند و با تأکید بر «الفرص تمروا کالمرّ السحاب» می‌فرمود "مواظب لحظات باشید".

هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: من هم با استفاده از حالتی که فقط یک لحظه در من احساس شد، ثبت‌نام کردم و از آغاز تمام اتفاقات را به خداوند واگذار کرده بودم.

جانشین فرماندهی کل قوا در طول سال‌های دفاع مقدس در توضیح «آنی» که در زندگی انسان‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد، گفت: یک‌بار دیگر هم این «آن» در من ایجاد شد و آن زمانی بود که به اتفاق دکتر روحانی در حلبچه، درو شدن انسان‌ها را دیدیم و یک لحظه این احساس در من ایجاد نگرانی کرد که اگر صدام این جنایت را در کرمانشاه، تبریز یا حتی تهران تکرار کند، چه فاجعه انسانی به‌وجود خواهد آمد؟!

وی افزود: تصمیم گرفتم برای ختم جنگ، به اتفاق سایر سران قوا و مسئولان جنگ با امام(س) صحبت کنیم و با توجه به مجموعه عوامل، به ویژه حضور آمریکا در خلیج فارس و نامه آقای رضایی درباره نیازها، امام به عنوان رهبری که صلابت و انعطاف از ویژگی‌های ایشان بود، پذیرفتند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به جلسه‌ای که مسئولان عالی رتبه برای ختم جنگ پیش امام داشتند، گفت: وقتی امام با احساس نگرانی از وعده‌ای که داده شده، جملات سابق برای ادامه جنگ تا «20 سال» و «تا آخرین قطره خون» را یادآوری کردند، پیشنهاد کردم به عنوان جانشین شما بپذیرم و پس از پایان ماجرا، شما مرا محاکمه فرمایید که پس از سال‌ها هنوز شیرینی نگاه مهربان امام را پس از ردّ این پیشنهاد احساس می‌کنم.

هاشمی رفسنجانی درباره رسالت روزنامه‌نگاران هم گفت: رسالت صاحبان قلم، ترسیم عظمت مردم ایران در طول تاریخ و پیوند آن به اتفاقات اخیر است که پیش از اسلام در دانشگاه جندی‌شاپور، پس از آن در نهضت ترجمه و بعدها در پربار کردن تمدن اسلامی تلاش کرده‌اند.

وی با ارائه تحلیلی تاریخی از تعاملات تمدنی غرب و شرق گفت: دانش ایرانیان و روحیه آنان در احترام به دانشمندان، جندی‌شاپور را پناهگاه علمای بلاد مختلف کرده بود.

انتهای پیام /*