شاخص های دولت مطلوب در مکتب امام خمینی(س)

«امام خمینی» تضمین کننده جهتگیری درست نظام و مسئولان است، بررسی شاخص های اصلی دولت مطلوب از دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی، راه ما را برای رسیدن به هدف اصلی نظام و دوری از بیراهه ها هموار خواهد کرد.

کد : 48400 | تاریخ : 13/05/1392

همان‌طور که رهبر عزیز انقلاب اسلامی به شایستگی تاکید دارند که گفتمان «امام خمینی» تضمین کننده جهتگیری درست نظام و مسئولان است، بررسی شاخص‌های اصلی دولت مطلوب از دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی،‌ راه ما را برای رسیدن به هدف اصلی نظام و دوری از بیراهه‌ها هموار خواهد کرد که در این مجال و در ایامی که مصادف با نخستین روز کاری دولت جدید است آن شاخص‌ها را مرور می‌کنیم.

1- هدفگذاری اصلی نظام؛‌ رسیدن به حکومت جهانی اسلام و ظهور حضرت حجت (عج) و اگر مسئولان از آن منصرف شوند خیانتی سهمگین کرده‌اند:
«مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت- ارواحنافداه- است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‏ ای مسئولین را از وظیفه‏ ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آن‌ها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.»(صحیفه امام، ج‏21، ص327)
2- نظام اسلامی به دنبال رفاه تمام اقشار در محیط توحید و محبت:
«وضع حکومت اسلام یک همچو وضعی است. اداره‏ اش برای رفاه مردم است، نظامش برای رفاه مردم است، رئیس جمهورش برای رفاه مردم است، نخست‌وزیرش برای رفاه مردم است... ما الآن اکنون از جمهوری، چیزی که داریم رأیش بوده، چیز دیگری نبوده. همان رأی دادیم. امّا جمهوری اسلامی، به آن معنایی که ما می‏خواهیم، تا حالا مع الأسف نشده است و باید بتدریج بشود. یعنی شما باید خودتان را درست کنید، ما هم باید خودمان را درست کنیم. همه، همه‏ مان باید متحول بشویم، از آن حال طاغوتی به یک حالِ‌ الله؛ رحمت، دوستی، محبت. از محیط رعب و وحشت بیرون بیاییم و وارد بشویم در یک محیط محبت و دوستی و رفاقت.» (صحیفه امام، ج‏7، ص 236 و 237)
3- در نظام اسلامی نباید ریاست مطلوب باشد، بلکه مقام‌ها اگر منجر به احقاق حق مظلومان باشد ارزش پیدا می‌کنند:
«مسئله کرسی مجلس در اسلام مطرح نیست، مسئله ریاست مطرح نیست، مسئله ریاست جمهور مطرح نیست، مسئله وزارت مطرح نیست، اگر کسی اینها را خیال کند مطرح هست، اسلام را نشناخته است. شماها شیعه همان هستید که می‏گوید که من به اندازه این کفش کهنه‏ ای که هیچ نمی ‏ارزد امارت شما را به اندازه این برایش ارزش قائل نیستم مگر این‌که حقی را ایجاد کند.»(صحیفه امام، ج‏18، ص411 و 412)
4- اگر مسئولان نظام به اشرافیگری رو بیاورند نظام به بن‌بست می‌رسد و باید فاتحه آن را خواند:
«آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که ما باید فاتحه دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخ نشینی بیرون برود و به کاخ نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می‏ شود. آن روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند خدای نخواسته، و از این خوی ارزنده کوخ نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم. ما در طول مشروطیت از این کاخ‌نشین‌ها خیلی صدمه خوردیم‏.»‌(صحیفه امام، ج‏ 17، ص376)
5- اخلاق کاخ نشینی و اشرافیگری و مصرف‌زدگی برای جامعه سم مهلکی است:
«ما باید کوشش کنیم که اخلاق کاخ نشینی را از این ملت بزداییم. اگر بخواهید ملت شما جاوید بماند و اسلام را به آن طوری که خدای تبارک و تعالی می‏ خواهد، در جامعه ما تحقق پیدا کند، مردم را از آن خوی کاخ نشینی به پایین بکشید، خود کاخ نشینی این خوی را می ‏آورد.» (صحیفه امام، ج‏17، ص375)
6- راز تداوم انقلاب؛ حفظ فرهنگ عمومی و ضرورت توجه به معنویات و دوری از زرق و برق دنیا در بین مسئولان و مردم:
« مادامی که این ملت، این حالی که هم‌اکنون دارند که توجه به معنویات تا یک حدودی و این جوان‌های ما توجه به معنویات دارند و این تحول عظیم پیدا شده است در آن‌ها که شهادت را با جان و دل می‏خرند، مادامی که این محفوظ است، این جمهوری اسلامی محفوظ است و هیچ کسی نمی‏تواند به او تعدی کند.
آن روزی که زرق و برق دنیا پیدا بشود و شیطان در بین ما راه پیدا کند و راهنمای ما شیطان باشد، آن روز است که ابرقدرت‌ها می‏ توانند در ما تاثیر کنند و کشور ما را به تباهی بکشند. همیشه این کشور به واسطه این کاخ نشین‌ها تباهی داشته است.» (صحیفه امام، ج‏17، ص377)
7- ضرورت مرزبندی با دشمنان و غافل نشدن از دشمن و برخورد تهاجمی با آنان:
« من باز می‏گویم همه مسئولان نظام و مردم ایران باید بدانند که غرب و شرق تا شما را از هویت اسلامی‏تان- به خیال خام خودشان- بیرون نبرند، آرام نخواهند نشست. نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شوید و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور، همیشه با بصیرت و با چشمانی باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید که اگر آرام گذارید، لحظه‏ ای آرامتان نمی‏ گذارند.»(صحیفه امام، ج‏21، ص 328 و 329)
8- ضرورت نظارت همگانی بر مسئولان عالی نظام:
«همه ملت موظفند که نظارت کنند بر این امور. نظارت کنند اگر من یک پایم را کنار گذاشتم، کج گذاشتم، ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی، خودت را حفظ کن. مسئله، مسئله مهم است. همه ملت موظفند به این‌که نظارت داشته باشند... توجه داشته باشند که نبادا [حتی] من‏ یک وقت یک کلمه برخلاف مقررات اسلام بگویم. اعتراض کنند، بنویسند، بگویند.» (صحیفه امام، ج8، ص5 و 6)

منبع: شبکه ایران-مسعود شفیعی کیا

انتهای پیام /*