رهنمودهای حضرت امام(ره) خطاب به جوانان

کد : 48609 | تاریخ : 19/06/1392

حضرت امام خمینی(ره) صبح روز هفدهم اسفند سال 1357 مصادف با 9 ربیع الثانی 1399 هجری قمری در حضور جمعی از جوانان دانش آموز ساکن شهر مقدس قم، در دبیرستان حکیم نظامی قم، رهنمودهایی را خطاب به این جوانان ایراد فرمودند.
بخش هایی از این سخنرانی در ادامه آمده است:

أُفَوِّضُ أمرِی إِلَی اللَّهِ
من برای اولین دفعه ‏ای است که در این مدرسه وارد شده ‏ام. دستهای خائن اجنبی و عمال اجنبی ما را از شما جدا کردند، بین ما و شما اختلاف انداختند؛ آنها از این اختلاف نتیجه‏ ها بردند و دیدند که از اتحاد جنبه‏ هایِ، قشرهایِ مختلف، آنها نمی ‏توانند با این اتحاد نتایجی را که می ‏خواهند ببرند. سالهای طولانی کوشش کردند مدارس دینی را از دانشگاهها و دیگر قشرهای محصلین جدا کنند. ما باید بفهمیم این معنا را که این جدایی چه رنجها به ما داد، و این اتحادِ چند صباح چه گنجها به ما داد.
جوانها مظهر امید و نوید.
شما جوانها- شما جوانهای محصل- سایر جوانها امید من هستید، نوید من هستید. امید من به شما توده جوان است، به شما توده محصل است. من امید این را دارم که مقدرات مملکت ما بعد از این به دست شما عزیزان بیفتد و مملکت ما را شما عزیزان حفظ کنید، من امید آن را دارم که شماها با علم و عمل، با علم و تهذیب نفس، با علم و عمل صالح، بر مشکلات خودتان غلبه کنید. تاکنون که این راه را آمدیم؛ و با وحدت‏ کلمه قشرهای مختلفِ این مملکت و با اتکال به ایمان و اعتماد به اسلام و قرآن کریم دست خائنین را قطع کردیم؛ و اگر تتمه‏ای باشد قطع می‏کنیم ان شاء اللَّه. لکن از حالا به بعد اشکالات بیشتر است، بیداری بیشتر می‏خواهد.
زمان سازندگی
از این زمان، زمان سازندگی این خرابه‏ای است که برای ما به جا گذاشته‏اند. شما بهتر می‏دانید که اینها به دانشگاههای ما، به دبیرستانهای ما، به دبستانهای ما چه خیانتها کردند. شماها می‏دانید که شماها را می‏خواستند عقب نگه دارند نگذارند که یک انسان اسلامی، یک انسان با قدرت، یک انسان با هدف بار بیایید. تعلیمات از اول تعلیمات اعوجاجی، انحرافی و برنامه‏های انحرافی بود. می‏خواستند جوانهای ما را به عقب برانند تا استفاده‏های خودشان را بکنند، تا ما در همه چیز محتاج باشیم، در علم محتاج باشیم و در اقتصاد وابسته و محتاج باشیم.
شما جوانان که امید من هستید و نوید من هستید کوشش کنید و وحدت کلمه خود را حفظ کنید. ما را نگذاشتند با شما روبرو بشویم. در مدت عمر این دبیرستان، اول مرتبه‏ای است که من با شما روبه رو می‏شوم. اول مرتبه است که استادان و معلمان شما را از نزدیک می‏بینم. اول مرتبه‏ای است که شما جوانان عزیز را، فرزندان اسلام را، از نزدیک زیارت می‏کنم.
ای امید من، ای امیدهای من، ای نویدهای من، ای فرزندان عزیز اسلام، رمز پیروزی را دریافتید. دریافتید که در این دو سال اخیر با وحدت کلمه ریشه استبداد، ریشه سلطنت استبدادی 2500 ساله را از بیخ کندید. دریافتید که نفتخواران مفتخوار را عقب زدید. دریافتید که با وحدت کلمه و وحدت غرض و هدف و آن ایمان و هدف اسلام، هدف جمهوری اسلام، دریافتید که این رمزْ شما را به پیروزی رساند. این رمز را از دست ندهید، صفهای خود را فشرده تر کنید، روابط خود را با همه قشرها خصوصاً با روحانیین زیاد کنید. شما آمال و آرزوی ما هستید. ملت ایران با این وحدت کلمه آمال و آرزوی‏ اسلام است. باید با وحدت کلمه همه چیزهایی که پیش آمده است حفظ کنید ...
نوید پیروزی
من امیدم به شما جوانهای برومند عزیز و سایر طبقات ملت است. من نوید پیروزی به شما می‏دهم: من نوید استقلال، من نوید عظمت، من نوید رفاه، من نوید معنویت، من‏ نوید یک روح پاک، یک روح آزادمنش، یک روح مهذب به شما می‏دهم؛ به شرط آنکه همه با هم باشید و ما همه با هم به سوی جمهوری اسلامی و به سوی اسلام.
از خداوند تعالی عظمت، سلامت، عزت همه ملت اسلامی را می‏خواهم. از خداوند تعالی توفیق شما جوانان برومند- عزیزان- را می‏خواهم.
(صحیفه امام، ج‏6، ص: 350 – 356(

حضرت امام خمینی (ره) روز دوازدهم تیر 1358 مصادف با هشتم شعبان 1399 هجری قمری، در شهر مقدس قم و با حضور جمعی از جوانان اصفهان، در دبیرستان حکیم نظامی قم، رهنمودهایی نیز در مورد دشمنان و ایجاد موانع در راه انقلاب خطاب به این جوانان ایراد فرمودند.
متن کامل این سخنرانی نیز به شرح زیر است:

بسم اللَّه الرحمن الرحیم
امروز روز این بحثها نیست، و دنبال کردن این حرف که چه کسی بد است و چه کسی خوب است خلاف اسلام است، و خلاف مصالح اسلامی. این جزء نقشه‏ای از خارج است که نگذارند این مملکت آرام گیرد؛ نگذارند شما یک مملکت اسلامی درست کنید. این نقشه‏ای است که از خارج، اشخاصی شیطان، الهام می‏کنند به اشخاص متدین و آنها هم بی‏توجه دنبال می‏کنند. و شما مردم را آماده کنید که امروز روزی نیست که ما مساجدمان را صرف این بکنیم که زید بهتر است یا عمرو. مسیرتان، کارتان، و منبرتان، بازارتان- همه- دنبال این باشد. الآن باید همه روی این جمع شویم که این قانون اساسی درست از کار دربیاید؛ و اشخاصی را که تهیه می‏کنید برای بررسی قانون اساسی اشخاص صحیح باشند، مسلمان و متدین باشند، شرقی و غربی نباشند، امین باشند. امروز وقتتان را صرف این بکنید. صرف اینکه زید خوب است یا نیست، نکنید. خوب باشد پیش خدا خوب است، بد باشد پیش خدا بد است؛ به شما چه کار؟ این مگر یکی از ارکان اسلام است که زید خوب است یا عمرو؟! امروز سَرِ ولایت حضرت امیر هم نباید دعوا کرد. امروز باید همه با هم مجتمع شوید و جمهوری اسلامی را به آخر برسانیم ..
تحقق اسلام، سعادت ملتها
اینها همه روی نقشه است. نقشه کشیدند که نگذارند این نهضت به ثمر برسد؛ و لذا از همه طرف خرابکاری می‏کنند. یک خرابکاری‏شان همین است که نگذارند جوانهای ما صحیح بار بیایند؛ و حالا که باید از نیروی جوانی استفاده بشود، نگذارند این نیروی جوانی به ثمر برسد. بنابراین باید از همه جوانب جلوگیری بشود. هر دسته‏ای باید یک گوشه‏اش را بگیرد و درست کند. یک دسته مبارزه با مواد مخدر بکنند، یک دسته با مشروبات مبارزه بکنند، یک دسته هم با فسادهای دیگر مبارزه کنند. و همین طور، تا ان شاء اللَّه این نهضت به ثمر برسد و دولت اسلامی، آنطوری که اسلام فرموده است نه آنطوری که هوای نفس بخواهد، عمل بکند؛ اگر اسلام تحقق پیدا کند، این سعادتی است برای ملت و سایر ملتها. من توفیق شما را در این مجاهدت از خدا می‏خواهم. البته هرکس هم به شما کمک کند، کمک به امر خیری کرده است. خداوند همه شما را موفق کند.
والسلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته‏
(صحیفه امام، ج‏8، ص: 376-378)

انتهای پیام /*