بررسی نقاط ضعف و قوت نهادهای تبلیغی در عرصه دین

گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی

تبلیغات دینی به عنوان یکی از مسائل بنیادین جامعه اسلامی همواره مورد توجه ویژه امام خمینی(س) بوده است. ایشان با تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی گامی مهم را در این زمینه برداشتند. برای بررسی نقاط ضعف و قوت نهادهای تبلیغی در عرصه دین و همچنین آشنایی بیشتر با دیدگاه حضرت امام(س) در رابطه با امرمهم تبلیغات دینی، به گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی نشسته ایم. حجت الاسلام و المسلمین موسوی هوایی در این مصاحبه به تشریح دیدگاه های حضرت امام(س) در زمینه تبلیغات دینی و تجربیات خوشان پرداخته است.

کد : 48737 | تاریخ : 25/06/1392

در ابتدا بفرمایید در سالهایی ابتدایی انقلاب اسلامی چه زمینه ها و ضرورت هایی موجب شکل گیری نهادها و سازمان هایی برای تبلیغات دینی شد؟

از آنجایی که رساندن پیام اسلام عزیز به مردم خودمان و مردم دنیا از رسالت های هر مومن مسلمان و خصوصاً علمای دین و بالاخص انقلاب اسلامی به رهبری امام و فداکاری های ملت مسلمان ما است این هدف بزرگ باید از طریق سازماندهی و با یک نظم پیگیری شود. نهادها و وزارت خانه هایی که از قبل بودند برای مسایل فرهنگی نمی توانستند عهده دار تعمیق باورهای دینی وتبلیغ دین در ارتباط با نهادهای مردمی و دینی باشند به جهت اینکه وظایف شان پیشتر درحوزه فرهنگ عمومی تعریف شده بود. گرچه فرهنگ عمومی ما هم بعد از انقلاب اسلامی مثل بقیه مراتب نظام، هم در قانون اساسی و هم در فضاهایی که تعریف می شد باید تحت هاله ای از مسایل دینی و با نگاه به نتایج دینی و تربیتی باید تنظیم می شد. آنچه که مهم قلمداد می شود این است که مسایل دینی ما که باید تبلیغشان می کردیم و کار می کردیم، این مساله بسیار مهم بود و به همین دلیل بعد از انقلاب مثل نهادهای دیگری مثل بسیج، بنیاد مسکن و سپاه پاسداران که یا با ابتکار حضرت امام و برخی را به پیشنهاد دیگران و تایید و تصویب و تببین امام ایجاد شد، سازمان تبلیغات هم یکی از آن نهادهایی است که پس از انقلاب اسلامی ایجاد شد. امام هم در اولین حکمی که به حضرت آیت الله جنتی مسئول سازمان تبلیغات دادند فرموده اند که یک شورای عالی تشکیل شود و مسایل تبلیغ دینی را اعم از مسایلی که الان شورای هماهنگی تبلیغات آنها را راهبری می کند مثل تظاهرات ها و مناسبت های ملی و مذهبی و انقلابی که اعلام حضور و تظاهرات می شود و چه پیگیری مسایل تبلیغی خاص و تبلیغات دینی درکل کشور را برعهده داشته باشد و در این حکم امام فرموده اند که این موارد باید مورد نظر قرار بگیرد.

پس با توجه به این ضرورت و آنچه که ابداع امام در نهادینه کردن مسایل انقلاب اسلامی بود تا اینها را از یک نوع هیجان ابتدایی و شعاری خارج کند که پشتوانه اش یک شعور قوی باشد و مساله تبلیغات اسلامی و مقابله با تبلیغات و تهاجمات رسانه های دشمن را نهادینه کنند با این دید این سازمان را تشکیل دادند.

حضرت امام چه محورها و نکته هایی را در ساماندهی تبلیغات دینی و مبلغین مذهبی مد نظر داشتند؟

خیلی جالب است ما اگر به همین حکم نگاه کنیم اولاً گستره مسایل اسلامی و اهداف انقلاب اسلامی کاملاً روشن است؛ نکته بعد این است که نیروهای مومن به انقلاب و اسلام جذب شوند و یک شکل مردمی پیدا کند تا تبلیغات دینی و این سازمان از روحیه مردمی خودش جدا نشود.

تأکید دیگر امام برای روشنگری که نسبت به توطئه ها و شبه افکنی های دشمنان باید انجام شود و پایه های انقلاب اسلامی و اسلام عزیز و فرهنگ تشیع در قلوب مردم و در بین آنها ریشه دارتر از گذشته قرار بگیرد.امام به مساله دشمنی غرب و شرق در آن زمان تصریح نموده اند و بالاخره شرق کمونیست و غرب به تعبیر شهید مطهری دو تیغه قیچی بودند که گرچه درمقابل هم حرکت می کردند ولی حرکت اینها و گذرشان از کنار هم برای قطع اسلام بود. همانط