یادی از شاگرد مبارز و انقلابی امام، شهید هاشمی نژاد

حضرت امام در تجلیل از شخصیت و مجاهدت این شهید فرمودند:در روز شهادت امام جواد- سلام الله علیه- یکی از فرزندان و تبار آن خانواده به شهادت رسید؛ شهید هاشمی نژاد که من از نزدیک با او آشنا بودم و خصال و تعهد آن شهید را لمس کرده بودم و مراتب فضل و مجاهدت آن بر اشخاصی که او را می شناسند پوشیده نیست.

کد : 48945 | تاریخ : 07/07/1399

 هفت مهر روز شهادت حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالکریم هاشمی نژاد است. وی سال ۱۳۱۱ ش، در بهشهر مازندران به دنیا آمد. به مدت ۱۴ سال از شاگردان بنام آیت الله بروجردی و حضرت امام و از روحانیون پیشگام انقلاب اسلامی در خراسان بود. در دوران مبارزات پیش از انقلاب با خطبه ها و سخنرانی های حماسی و آتشین خود در نشر افکار انقلابی و افشای ماهیت رژیم پهلوی، تمامی توان خود را به کار برد و در این راه سختی ها، شکنجه ها و زندانهای زیادی را متحمل گردید. پس از پیروزی انقلاب به عنوان نماینده استان مازندران در مجلس خبرگان بررسی قانون اساسی انتخاب شد، سپس دبیری حزب جمهوری اسلامی مشهد را به عهده گرفت.

شهید هاشمی نژاد از سال های نخست مبارزات عاشق و پیرو امام بود. بعداز آزادی حضرت امام از زندان و حصر، و برگشت ایشان به قم، او در اولین فرصت از مشهد به دیدار مرجع و رهبر خود شتافت (۲۵ / ۱ / ۴۳) و ضمن دیدار با امام، رهنمودهای لازم درباره اوضاع مبهم سیاسی جهان و منطقه را اخذ و در برگشت به مشهد پیام و نظرات امام را به دیگر علما و طلاب مبارز می رساند. مأموران نفو ذی ساواک بیانات امام خمینی را به نقل از شهید هاشمی نژاد در منزل آقای آیت الله قمی در مشهد (۲۹ / ۱ / ۱۳۴۳) چنین گزارش کرده اند:

«فعلًا تنها هدف من ایجاد اتحاد بین تمام طبقات روحانیون است تا بتوانیم تصمیم جدی تری بگیریم ... اوضاع جهان به طور کلی مبهم است و وضع ایران هم معلوم نیست؛ چون پاکستان از پیمان سنتو خارج شده و پاکستان و ترکیه، شناسایی خود را از اسرائیل پس گرفته [اند] و حجاز به طیاره های اسرائیلی که حامل حجاج ایرانی بوده اند، اجازه فرود آمدن نداده؛ و خروشچف می خواهد از پستش کناره گیری کند، و اختلاف بین سران حزب کمونیست به وجود آمده. اختلاف بین چین و شوروی شدید شده و امریکا گرفتار انتخابات و وضع داخلی خودش شده و اتحادیه اعراب در شرف تکوین و اتمام است؛ و به طور کلی اوضاع مبهم است؛ و به همین جهت آقایان مرخص شدند [اشاره به آزادی روحانیون دستگیر شده] و باید از این شرایط استفاده کرد.»

پس تبعید امام به ترکیه و نجف، این روحانی مبارز دست از مبارزه برنداشته و همواره در دفاع از امام و راه و خط امام بود. پس پیروزی انقلاب نیز در رکاب امام و خدمت انقلاب بود. سرانجام در هفتم مهر ۱۳۶۰ به دست منافقین با انفجار نارنجک به شهادت رسید.

حضرت امام در تجلیل از شخصیت و مجاهدت این شهید چنین فرموده اند: «در روز شهادت امام جواد- سلام الله علیه - یکی از فرزندان و تبار آن خانواده به شهادت رسید؛ شهید هاشمی نژاد که من از نزدیک با او آشنا بودم و خصال و تعهد آن شهید را لمس کرده بودم و مراتب فضل و مجاهدت آن بر اشخاصی که او را می شناسند پوشیده نیست.» (صحیفه امام؛ ج‏ ۱۵، ص ۲۵۷)

با شهادت این شهید بزرگوار و دیگر شخصیت های انقلابی و سیاسی به دست تروریست ها، حضرت امام طی حکمی به آقای محسن رضایی (فرمانده سپاه پاسداران) بررسی وضعیت محافظین شخصیت ها را به عهده او گذاشته و ایشان را مأمور رسیدگی می کنند. در این حکم آمده است:

«آقای محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران‏

انجام گرفتن ترورهای مشابهی نسبت به روحانیین معظم و مؤثر همچون شهید مدنی و شهید دستغیب و شهید هاشمی نژاد و حمله به آقای احسان بخش و اخیراً شهادت شهید معظم مرحوم صدوقی ایجاد نگرانی و تردید و سؤال کرده است، و نسبت به پاسداران محافظ آنان به ویژه محافظان شهید صدوقی سوء ظن ایجاد شده است و بسیار سؤال انگیز گردیده است، و مثل این سرمایه های بزرگ جمهوری اسلامی نباید با این وضع اسفبار از دست ملت بروند. و چون مسئول این امور سپاه است، شما مأمور هستید با دقت و بررسی اطراف قضیه، و بررسی از سوابق پاسداران محافظ گزارشی بفرستید، و لازم است برای این امر مهم از پاسداران آزموده و با سابقه و متعهد استفاده شود که مثل این خسارات واقع نشود.» (صحیفه امام؛ ج ‏۱۶، ص ۳۷۴)

منابع مرتبط:

تعریف محاربه و ترور از دیدگاه حضرت امام خمینی(س) - مقاله

بیانات امام خطاب به شهید آقای هاشمی ‏نژاد - سند

انتهای پیام /*