حدیث «شرح چهل حدیث»

چه شد که اولین چاپ کامل این کتاب در قزوین، توسط انتشارات طه انجام شده است؟ نسخه دست‏نوشته امام خمینى توسط ساواک به غارت رفته و تا کنون خبرى از آن به دست نیامده است؛ ولى امام خود در پاسخ به کسانى که پس از پیروزى انقلاب اسلامى از آن کتاب خبر مى‏گرفتند ـ چون از تألیف و دست‏نویس آن خبر داشتند ـ فرمودند: نسخه‏اى از آن در کتاب‏خانه مدرسه آیت الله‏ معصومى همدانى، در همدان موجود است، که کتاب در آن کتاب‏خانه موجود بوده و به دفتر امام انتقال یافت؛ چنان‏که تعلیقات امام خمینى بر دو کتاب بسیار مهم عرفانى؛ یعنى شرح فصوص الحکم قیصرى و مصباح الانس، در همدان و از بساط دست فروش کنار خیابان، پیدا شد.

کد : 49062 | تاریخ : 25/07/1392

• محمد کاظم تقوى

پرتال امام خمینی: شاید بشود کتاب «اربعین» یا «شرح چهل حدیث» امام خمینى(س) را مشهورترین کتاب ایشان نامید. کتابى که یکى از مهم‏ترین آثار برجاى مانده از آن عالم ربانى و معلم مهذّب اخلاق  مى‏باشد و یادآور سال‏ها درس اخلاق ایشان در حوزه علمیه قم در جمع جویندگان کمال و «متعلّم‏هاى على سبیل النجاة» است. درس‏هاى اخلاقى که اسلام‌شناس بزرگ آیت اللّه‏ شهید مطهرى (طاب ثراه) در توصیفش مى‏گوید:

درس اخلاقى که به وسیله شخصیت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته مى‏شد و در حقیقت درس معارف و سیر و سلوک بود، نه اخلاق به مفهوم خشک علمى، مرا سرمست مى‏کرد. بدون هیچ اغراق و مبالغه‏اى، این درس مرا آن‌چنان به وجد مى‏آورد که تا دوشنبه و سه‏شنبه هفته بعد، خودم را شدیداً تحت تأثیر آن مى‏یافتم.

این درس‏ها چنان سازنده و تحوّل آفرین بود که استاد متفکر در ادامه مى‏گوید:

بخش مهمّى از شخصیت من در آن درس و سپس در درس‏هاى دیگرى که در طى دوازده سال از استاد الهى فرا گرفتم، انعقاد یافت و همواره خود را مدیون او دانسته و مى‏دانم، راستى که او «روح قدس الهى» بود. (علل گرایش به مادیگرى، ص 8 و9)

کتاب شریف شرح چهل حدیث امام خمینى در همان سال‏هاى افاضات اخلاقى ایشان نوشته شده و در بردارنده بسیارى از آن مباحث مى‏باشد و به حق در میان ده‏ها جلد کتاب نوشته شده به قلم آن عالم متضلّع و فقیه متخلّق از درخشندگى ویژه‏اى برخوردار است. این‏جانب در این ایام به مناسبت تهیه مقدمه تحقیق این اثر و آثار دیگر امام و نیز بررسى و نهایى‏سازى مدخل مربوط به آن در دانشنامه امام خمینى، سعى کردم جامع‏ترین اطلاعات ممکن پیرامون این کتاب را جمع‌آورى و منعکس نمایم.

در مقدمه کوتاه ناشر بر چاپ این کتاب، توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(س) آمده است که پیش از مؤسسه، انتشارات رجاء و قبل از آن انتشارات طه و قبل‏تر، انتشارات اطلاعات ـ تنها چهار حدیث را ـ منتشر کرده‏اند.

نوشتن پیشینه‏اى چنین مجمل بلکه مبهم، سبب شد که پیگیرى شود که چه شد که اولین چاپ کامل این کتاب در قزوین، توسط انتشارات طه انجام شده است؟ باید یادآور شد که نسخه دست‏نوشته امام خمینى توسط ساواک به غارت رفته و تا کنون خبرى از آن به دست نیامده است؛ ولى امام خود در پاسخ به کسانى که پس از پیروزى انقلاب اسلامى از آن کتاب خبر مى‏گرفتند ـ چون از تألیف و دست‏نویس آن خبر داشتند ـ فرمودند: نسخه‏اى از آن در کتاب‏خانه مدرسه آیت الله‏ معصومى همدانى، در همدان موجود است، که کتاب در آن کتاب‏خانه موجود بوده و به دفتر امام انتقال یافت؛ چنان‏که به صورت اتفاقى تعلیقات امام خمینى بر دو کتاب بسیار مهم عرفانى؛ یعنى شرح فصوص الحکم قیصرى و مصباح الانس، در همدان و از بساط دست‌فروش کنار خیابان، پیدا شد.

اما ارتباط این کتاب با انتشارات طه قزوین به این صورت بوده که مرحوم آیت اللّه‏ سید احمد فهرى زنجانى که قبل از آن تاریخ بعضى از کتاب‏هاى عرفانى امام را با شرح و توضیحاتى به چاپ رسانده بود، بنا داشته شرح هر حدیثى را با توضیحاتى، در کتابچه‏اى جداگانه منتشر کند، که اگر آن طرح عملى مى‏شد مجموعه شرح چهل حدیث در چهل جلد کوچک انتشار مى‏یافت.

اولین دفتر این طرح ـ که آخرین هم شد ـ در سال 1363 توسط انتشارات طه منتشر گردید. اما پس از فترتى مرحوم آیت اللّه‏ فهرى در سال 1365 چهار حدیث از مجموعه شرح چهل حدیث را با توضیحات و پاورقى‏هاى خود توسط انتشارات اطلاعات تهران منتشر کرد.

پس از این اقدام و در واقع با متوقف شدن طرح چهل جلدى مورد توافق با انتشارات طه؛ انتشارات طه با دست‏یابى به نسخه کامل کتاب اقدام به انتشار آن در دو مجلد ـ هر جلدى حاوى بیست حدیث ـ در سال 1366 کرده است. البته در چاپ‏هاى دوم و سوم، دو جلد در یک مجلد نیز عرضه شد. پس از انتشار کتاب توسط انتشارات طه، انتشارات رجاء در تهران اقدام به چاپ کتاب در سال 1368 ـ پس از رحلت امام ـ بر اساس چاپ طه و البته با تصحیح از ناحیه خودشان کرده است.

از این‌رو، براى کسب اطلاعات بیش‏تر تلاش شد تا با مدیر انتشارات طة قزوین تماس گرفته شود و در راستاى پاسخ به پرسش‏هاى مربوطه و رفع ابهامات قدمى برداشته شود.

به ذهنم رسید شاید جناب حجت الاسلام والمسلمین شیخ قدرت اللّه‏ على‏خانى بتواند کمکى کند که پس از تماس تلفنى ایشان اظهار بى‏اطلاعى کرده، ما را به جناب حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین على‏خانى ارجاع داد. تماس تلفنى با جناب حاج شیخ حسین نتیجه‏بخش بوده و ایشان شماره تلفن‏هاى جناب آقاى حمیدى مدیر انتشارات طه را در اختیار ما قرار داد. پس از چندین تماس تلفنى و صحبت‏هایى که انجام گرفت بهتر دیده شد که سفرى به قزوین داشته باشیم تا حضورى، نسخه‏هاى چاپ شده بررسى شود.

روز دوشنبه 15/7/92 به اتفاق جناب حجت الاسلام والمسلمین پویا ـ معاون پژوهشى دفتر مؤسسه در قم ـ و جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر غفوریان، پژوهشگر برجسته اندیشه‏هاى عرفانى ـ فلسفى امام، عازم قزوین شدیم و دقایقى پس از قرار از پیش تعیین شده، یعنى ساعت ده صبح، با استقبال گرم جناب آقاى حمیدى وارد منزل ایشان شدیم، که در ضمن به خاطر کارنامه درخشان مدیران ارشاد در دولت سابق و رونق بازار کتاب!!! دفتر انتشاراتى ایشان نیز مى‏باشد.

آقاى حمیدى با حس و حال نیروهاى مذهبى و انقلابى دهه شصت از هیأت سه نفره ما پذیرایى کرد و از قبل گزارش مختصر و دقیقى از سابقه نشر این کتاب توسط انتشارات خودشان را نوشته بود و همه نسخه‏هاى متنوع موجود از این کتاب را فراهم کرده بود که مورد ملاحظه و بررسى دوستان قرار گرفت و بویژه یک صفحه از نسخه دست‏خط چاپ شده در یکى از چاپ‏هاى طه و تطبیق آن با  نسخة موجود در مؤسسه مطمئن شدیم که نسخه‏اى که طه اقدام به انتشار کامل کتاب در سال 1366 کرده بود، همین نسخه موجود در مؤسسه مى‏باشد که همان نسخه استنساخ شدة موجود در کتابخانه آیت اللّه‏ معصومى همدانى بوده است. البته آقاى حمیدى اظهار داشت که هیچ به خاطر ندارد که نسخه کامل کتاب شرح چهل حدیث چگونه و توسط چه کسى در اختیار او قرار گرفته است ولى مى‏گوید ویراستارى کتاب؛ یعنى تطبیق نسخه تایپى بر دست‏خط توسط ویراستار برجسته و معروف جناب آقای حسین استاد ولى انجام شده است.

با توضیحات جناب آقاى پویا درباره کتابخانه تخصصى و منحصر به فرد امام خمینى و انقلاب اسلامى در مؤسسه قم، جناب آقاى حمیدى همه نسخه‏هاى موجود چاپ‏هاى طه از این کتاب را ـ یعنى دفتر اول منتشر شده در سال 1363 با توضیحات مرحوم فهرى و جلد دوم منتشر شده در سال 1366 که بیست حدیث را بدون توضیحات در برداشته، نیز نسخه‏هاى دو جلد در یک مجلد چاپ شده در سال 1366 و 1368 ـ به کتاب‌خانه اهدا کردند که با خود به قم آوردیم.

امید است با انتشار این یادداشت اگر افرادى سند یا اطلاعى از اصل دست‏خط امام و یا نسخه‏هایى از آن دارند و یا اطلاعات اضافه‏اى از چاپ‏هاى آن داشته باشند در اختیار مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى ـ دفتر قم قرار دهند.

در ضمن چون در حال نهایی‌سازی مجموعه آثار امام خمینی(س) هستیم، دربارة نسخه‌های سایر کتاب‌های حضرت امام(س) نیز درخواست فوق وجود دارد.

انتهای پیام /*