معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی:

آنها که دم از تعطیلی موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) می زنند، می خواهند اندیشه او را تعطیل کنند

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) در واکنش به حواشی روزهای اخیر در مورد این موسسه گفت: آنهایی که می گویند موسسه تنظیم و نشر باید از جامعه جمع شود در واقع فکر می کنند اندیشه حضرت امام(س) است که تمام شده و باید از سطح جامعه آن را جمع کرد.

کد : 49091 | تاریخ : 28/07/1392

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از مهر، حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی، معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) صبح امروز در نشست خبری هفتمین جشنواره ادبی یار و یادگار در سخنانی با اشاره به اخبار منتشر شده پیرامون این موسسه در روزهای اخیر اظهار داشت: گاهی گفته شده موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) تا کی می‌خواهد به فعالیت خود ادامه دهد. مگر آثار امام(س) تمام نشده؟ تا چند سال باید این موسسه بماند تا این آثار را منتشر کند؟ من در پاسخ به این افراد باید بگویم که آنها یا جاهلند یا تجاهل می‌کنند. امام(س) قبل از اینکه رهبر انقلاب شود یک فقیه آشنا به احکام و یک استاد مسلم فلسفه و عرفان نظری بود که امروز چشم جهانیان به مراکز علمی ماست تا بتوانند به واسطه آثار منتشر شده ایشان را بهتر بشناسند.

 وی ادامه داد: سال گذشته 130 کتاب برای معرفی ابعاد مختلف اندیشه‌های فقهی و اجتماعی حضرت امام(س) منتشر کردیم، جدای از آن ده‌ها شرح و تحقیق نوشته شده در کتاب تحریرالوسیله نیز در حال تدریس است تا جایی که حوزه علمیه قم امروز مفتخر به تدریس بر مبانی این کتاب است.

 خسروی ادامه داد: امروز عرفان بدوی و تخیلی در جامعه سعی دارد تا جای عرفان امام(س) را بگیرد. کسانی خواب‌نما شده و ادعای ارتباط با امام زمان (عج) را دارند؛ به ویژه اینکه این اندیشه در هشت سال گذشته بیش از پیش رواج داشت و با انتشار تعمدی خرافات در جامعه هم همراه شد که به نظر من هدف از آن تنها این بود که عرفان امام(س) در جامعه جایی نداشته باشد که اگر جایی پیدا کند، دیگر مجالی برای این خرافات نیست.

 معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ادامه داد: آن‌هایی که می‌گویند موسسه تنظیم و نشر باید از جامعه جمع شود در واقع فکر می‌کنند اندیشه حضرت امام(س) است که تمام شده و باید از سطح جامعه آن را جمع کرد.

 خسروی ادامه داد: امروز و دیروز در برخی از روزنامه‌ها و سایت‌ها دیدم که گفته شده بود موسسه تنظیم و نشر در چهار سال گذشته بودجه‌ای 50 میلیارد تومانی داشته و مشخص نیست با آن چه کرده، این موضوع کاملاً اشتباه است و به زودی در قالب بیانیه‌ای به آن پاسخ داده خواهد شد اما برای اطلاع عنوان می‌کنم که این بودجه در چهار سال گذشته 32 میلیارد تومان بوده است که صرف تحقیق و انتشار 130 عنوان کتاب شده است که تنها یکی از آنها دانشنامه حضرت امام(س) است که 818 مدخل دارد و تاکنون 213 مدخل از آن مقاله‌نویسی شده است.

 وی خاطرنشان کرد: با این بودجه در 4 سال گذشته بزرگ‌ترین و بی‌نظیرترین همایش سال را در روز 14 خرداد هر سال با حضور مقام معظم رهبری و مسئولان عالیرتبه نظام و حضور یک میلیون مردم مشتاق برگزار کردیم؛ در حالی که در همین سال‌های اخیر برگزاری یک همایش با عنوان ایرانیان در جزیره کیش آن هم تنها برای یک مرتبه، 51 میلیارد تومان هزینه برده است. کار ما اما تنها انتشار این کتاب و برگزاری همایش نبوده. اماکنی مانند منزل امام(س) در خمین و نجف بازسازی شده است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در کنار آن مجموعه جماران هم هست که تنها در مورد خانه امام(س) در خمین در سال گذشته 500 هزار نفر از آن بازدید داشته‌اند.

 خسروی در ادامه با تاکید بر اینکه خوب است آدم در بیان برخی موضوعات انصاف هم به خرج دهد، گفت: موسسه با کمترین هزینه در سال‌های گذشته بیشترین برکات را برای انقلاب داشته است و وجودش هم از برکات مرحوم سیداحمد خمینی است که با تیزهوشی روزهای آینده پس از امام(س) را دید و هدفش از این کار دوری از تحریف شدن حرف امام(س) بود.

 وی ادامه داد: موسسه در 20 سال گذشته عمرش نخواسته اسیر گروه‌های تندرو و افراطی شود چون آن‌ها در چارچوب اندیشه امام(س) نبودند و در چهار سال گذشته به ما حملاتی داشتند، ولی ما تسلیم نشدیم و مستقل ماندیم.

 معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام نزدیکی شهادت حجت‌الاسلام مصطفی خمینی گفت: شهادت ایشان به گفته حضرت امام(س) از الطاف خفیه الهی بود که امواج سهمگین را در جامعه در هم شکست و انقلاب را به پیش برد. وقتی در سال 56 کسی اجازه نداشت نام امام(س) را بر زبانش جاری کند و حتی کتاب‌های فقهی ایشان نیز باید بدون نام چاپ می‌شد و یا پنج نقطه که نشانی حروف اسم ایشان بود بر رویش درج می‌شد، تا یک هفته بعد از فوت مرحوم مصطفی خمینی در منابر شهرهای بزرگ تنها یکی از فرزندان مراجع بزرگ از دنیا رفته است و کسی جرات نام بردن از حضرت امام(س) را نداشت تا اینکه در نهایت و همزمان با چهلم درگذشت او یک روحانی شجاع که امروز رئیس جمهور کشور ماست، نام حضرت امام(س) را بر زبان جاری کرد و برای نخستین بار گفت که نسبت دادن نام امام(س) به ایشان شایسته است و ما این تعبیر را امروزه مدیون شجاعت او هستیم.

 خسروی همچنین با اشاره به بخش ویژه جشنواره ادبی یار و یادگار که در سال جاری با نام آیت الله شاه آبادی مزین شده است، گفت: ایشان شخصیت کم‌نظیری است که وقتی امام(س) از او یاد می‌کرد، می‌گفت استاد من روحی له الفداه.

منابع مرتبط:

حکم به آقاى سیداحمد خمینى (تنظیم وتدوین آثار امام خمینى) - سند

ضرورت ها و دستاوردهای تشکیل موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) - مقاله

حکایت محدود کردن موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) - مقاله

آشنایی با اهداف و برنامه های موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) - مقاله

جایگاه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در برنامه های توسعه - مقاله

آشنایی با دفتر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در قم - مقاله

انتهای پیام /*