گزارش کامل هفتمین جشنواره «یار و یادگار»

مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره ادبی «یار و یادگار» با حضور سید علی خمینی، فاطمه طباطبائی، حجت الاسلام محمد علی خسروی، حمید هنرجو ، حجت الاسلام و المسلمین حشمتی، حمید سبزواری، عبدالجبار کاکایی، فاطمه راکعی و دیگر چهره های ادبی برجسته کشورمان در مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی(س) در شهرستان خمین برگزار شد.

کد : 49116 | تاریخ : 04/08/1392

مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره ادبی «یار و یادگار» بعد از ظهر روز چهارشنبه اول آبان ماه که مصادف با شب عید سعید غدیر نیز بود، با حضور سید علی خمینی یادگار امام خمینی(س)، سرکار خانم فاطمه طباطبائی همسر مرحوم سید احمد خمینی(س)، حجت الاسلام محمد علی خسروی معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، حمید هنرجو دبیر هفتمین دوره جشنواره، حجت الاسلام و المسلمین حشمتی معاونت هنری مؤسسه نشر و آثار امام خمینی(س)، حمید سبزواری، عبدالجبار کاکایی، فاطمه راکعی و دیگر چهره های ادبی برجسته کشورمان در مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی(س) در شهرستان خمین برگزار شد.

قبل از اینکه شاعران و نویسندگان به شهرستان خمین بروند، توسط جمعی از هنرمندان استان مرکزی، دیوان امام (س) خوشنویسی و در نگارخانه ای به نمایش گذاشته شد که عروس امام خمینی (س) از این نگارخانه بازدید به عمل آورد.

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از جماران، اختتامیه هفتمین دوره جشنواره ادبی «یار و یادگار» با کمترین میزان تاخیر در برگزاری با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی ایران در ساعت 15:30 به طور رسمی برگزار شد و در ادامه نماهنگی از دوره های قبلی جشنواره «یار و یادگار» و همچنین نماهنگی درباره هفتمین دوره این جشنواره و حواشی آن برای حاضرین به نمایش در آمد.

در ادامه برنامه حجت الاسلام و المسلمین فیص جمالی ریاست فرهنگی هنری ارشاد شهرستان خمین به قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت، علی جنتی در این پیام گفت که نام و یاد امام (س) دولت پاینده عشق است. او شریف نشین سریر سادگی و تجلای قلبی مطمئن است و جانی سرشار و ضمیری امیدوار، چونان نخلی پربار بر سرای سبز امّت، این یادگاران گرانسنگ سال های تلخ و شیرین انقلاب اسلامی، سایه کرامت می گستراند.

حمید هنرجو دبیر هفتمین دوره جشنواره ادبی «یار و یادگار» در ادامه برنامه ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر، بیانیه هیئت داوران این دوره از جشنواره را برای حاضرین قرائت کرد. در این بیانیه ضمن اشاره به رشد و توسعه در حوزه ادبی در بعد از انقلاب اسلامی ایران به این نکته اشاره شد که امروز با گذشت سه دهه و اندی با آثاری پرشمار و متنوع در این حوزه مواجه هستیم. خالقان این نوع ادبی، در مقایسه با نویسندگان و شاعرانی که برای بزرگسارلان قلم می زنند رسالتی بزرگتر و کاری دشوارتر دارند. چرا که باید با کودک و نوجوان تعامل فکری و عاطفی برقرار کنند. به همین سبب نیازمند زبان و اندیشه های کارآمد برای این طیف گسترده از مخاطبان هستند.

در ادامه این بیانیه آثار ارسالی که عمدتا شعر کودک و نوجوان بود، به لحاظ کمی، چشمگیر و به لحاظ کیفی قابل تحسین ارزیابی شده بود و به این نکته اشاره شده بود که امید می رود در دوره های بعدی جشنواره شاهد تحولی محسوس در این بخش باشیم و داستان نویسان حوزه کودک و نوجوان نیز با تعمق در تاریخ معاصر بویژه انقلاب اسلامی، آثاری خواندنی و هم سطح با جامع شناختی و افق دید مخاطبان خود پدید آورند.

هیأت داوران هفتمین دوره جشنواره فرهنگی ادبی «یار و یادگار»، احمد عربلو، سیدعلی کاشفی خوانساری، فاضل نظری، عبدالجبار کاکایی، خلیل شفیعی، ابوالفضل فیروزی، محدثه هدایتی پناه، بابک نیک طلب، محمدرضا اصلانی و حمید هنرجو بودند.

در ادامه برنامه حجت الاسلام حشمتی، معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم ونشر آثار آمام خمینی (س) ضمن اشاره به این موضوع که معمار کبیر انقلاب اسلامی از منظر فکری، مکتبی عرفانی و فلسفی بنیان گذاری کردند که مبتنی بر اخلاق است، شخصیت حضرت امام خمینی (س) را شخصیتی علمی، فقهی و عرفانی عنوان کرد و این نکته را افزود که امام در دنیای اسلام نظریه های جدیدی مطرح کردند که در بعد سیاسی مبتنی بر وحدت جهان اسلام است. وی در ادامه با اشاره به ضرورت تدوین اندیشه های امام (س) در جامعه گفت: انقلاب اسلامی ایران انقلابی است که با محوریت امام و اندیشه های ایشان در جهان معاصر و قرن حاضر رخ داده که نام و آوازه آن در تمام دنیا طنین انداز شده است.

فاطمه طباطبایی همسر مرحوم احمد خمینی در ادامه برنامه پس از تشریح زندگینامه مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد اخلاق و عرفان امام (س)، گفت: آیت الله شاه آبادی هم عارف و هم مبارز بودند، ایشان کتاب های بسیاری را به نگارش درآوردند که بسیاری از آنها گم شده و برخی از آنها باقی مانده است. وی همچنین به ذکر خاطره ای از دوران انقلاب پرداخت و گفت: زمانی که شاه گفته بود که هر کسی در راهپیمایی شرکت کند، با هلی کوپتر بمباران خواهد شد، بنده با دو فرزند کوچک ام در راهپیمایی شرکت کردم به خاطر اینکه حاج احمد آقا از پاریس سفارش کرده بود که حتما با فرزندانم که در آن زمان 40 روزه و 7 ساله بودند، در راهپیمایی شرکت کنم و در آن زمان بنده در قم ساکن بودم که به خاطر سفارش سیداحمد به تهران آمدم و در راهپیمایی شرکت کردم.

در ادامه برنامه، حسین مقیمی، استاندار استان مرکزی در صحبت های خود به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر گفت: امام با هنرنمایی خودشان توانستند غدیر را در جامعه بازشناسی کنند و عید غدیر و فلسفه غدیر را به ما یادآوری کنند و به نوعی حکومت اسلامی و ولایت فقیه و جمهوری اسلامی از یادگاران غدیر برای جامعه تعریف کنند و حکومت اسلامی را شکل دهند. وی در ادامه در خصوص هفتمین دوره جشنواره ادبی «یار و یادگار» گفت: اگر امروزه جشنواره «یار و یادگار» در شهرستان خمین برپا شده است و شاهد خیل عظیمی از جمعیت هستیم، تنها به به خاطر امام خمینی (س) است.

سید علی خمینی، یادگار گرامی رهبر کبیر انقلاب اسلامی که میهمان ویژه اختتامیه هفتمین دوره جشنواره ادبی «یار و یادگار» بود در صحبت های خود اظهار داشت: بعضا گفته اند و من نیز اندیشیده ام که حقایق عالم را به سه دسته قسم کرده اند؛ دسته اول به تبیین عقلانی می آیند؛ مثل گذاره های علوم خصوصا علوم طبیعی و عمدتا منظور SCIENCE همین است. دسته دوم به تبیین عقلانی نمی آیند، اما به تبیین احساس می آیند؛ جملاتی نظیر «من دوست دارم»، «من خوشم می آید» و ... یا تبیین عقلانی ندارند یا هنوز بشر نتوانسته آنها را تبیین عقلانی کند.

وی در ادامه افزود: بدون شک شعر و هنر بهتر از زبان عقلی می تواند پرده از برخی اسرار بردارد به همین منظور به جای اینکه سرمایه گذاریمان را بر روی هنرمند مقلد بگذاریم به هنرمند مؤلف بپردازیم.

حمید سبزواری، فاطمه راکعی و خلیل شفیعی، شاعرانی بودند که در مراسم اختتامیه هفتمین دوره این جشنواره به شعر خوانی پرداختند و کامران شرفشاهی، مصطفی محدثی خراسانی، بابک نیک طلب، سیدعلی کاشفی خوانساری، کورس احمدی و قادر طراوت پور دیگر شاعرانی بودند که در مراسم حضور داشتند ولی به علت کمبود وقت، زمان برای شعرخوانی آن ها فراهم نشد در حالی که برای یکی از حامیان مادی جشنواره این فرصت ایجاد شد و شعری با ایرادات فاحش فنی توسط ایشان قرائت گردید.

ایمان خطیب، خواننده جوان کشورمان در بخشی در میان برنامه به اجرای سه قطعه موسیقی پاپ با نوازندگی پیانو توسط «کارن زیاری» با حضور سیدعلی خمینی و دیگر مسئولان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) و استان مرکزی و شهرستان خمین، پرداخت که با علی رغم خروج عده ی قلیلی از روحانیون از سالن به خاطر نواخته شدن موسیقی، با استقبال چشمگیر حاضرین مواجه شد. همچنین در بخش دیگری از برنامه از یک آلبوم موسیقی قوالی هندی با نام «شرح پریشانی» با اشعاری از امام خمینی(س) و مولانا توسط عبدالجبار کاکایی و مصطفی حسین خانی رونمایی شد. کاکایی در خصوص این آلبوم موسیقی گفت که این آلبوم به همت شاعر خوب کشورمان علیرضا قزوه که مدتی در کشور هندوستان در رایزنی فرهنگی ایران در این کشور فعالیت داشتند و واحد ادبیات موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(س) تهیه و تولید شد و شنیدن آثار امام و مولانا از «زبان نمکین» ساکنین شبه قاره  را بسیار لذت بخش دانست.

در بخش ادبیات کودک و نوجوان: محمد صارمی شهاب، استان همدان رتبه اول هادی فردوسی استان فارس، رتبه دوم مریم اسلامی استان تهران، رتبه سوم. در بخش داستان: داوران این بخش، اثری را شایسته احراز رتبه اول ندانستند. مصطفی میرزایی پیهانی استان همدان، رتبه دوم مجید محبوبی استان قم رتبه سوم. در بخش مقاله و نثر ادبی: کمال شفیعی استان تهران، رتبه اول بابک اکبری پور استان البرز، رتبه دوم محسن الطافی استان تهران، رتبه سوم. در بخش شعر: مهدی جهاندار استان اصفهان، رتبه اول علی سلیمانی استان همدان، رتبه دوم محمد امین جعفری استان فارس، رتبه سوم مریم کلباسی نجف آبادی استان اصفهان تقدیر امید خسروی استان مرکزی و در بخش تقدیر بخش تکریم از آیت الله شاه آبادی استان اخلاق و عرفان حضرت امام(س): قادر طراوت پور استان تهران فاطمه ده پروری استان تهران مریم احمدخان بیگی استان تهران، برگزیدگان هفتمین دوره جشنواره ادبی «یار و یادگار» بودند.

ورود سید علی خمینی با استقبال حاضران مراسم مواجه شد به طوری که از کمی اختلال در سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حشمتی پیش آمد. بدرقه او با صلوات و نوای «بوی خمینی» آمد توسط اهالی شهرستان خمین و برداشتن لیوان آب سید علی خمینی توسط یک پیرزن برای تبرّک از جمله حواشی انتهای مراسم اختتامیه بود.

به این ترتیب، هفتمین جشنواره ادبی «یار و یادگار» اول آبان امسال در شهرستان خمین به کار خود خاتمه داد.

منابع مرتبط:

شعرهای برگزیده سومین جشنواره ادبی یار و یادگار، دفتر اول – کتاب

داستانهای برگزیده سومین جشنواره ادبی یار و یادگار، دفتر دوم – کتاب

نثرهای برگزیده سومین جشنواره ادبی یار و یادگار، دفتر سوم – کتاب

انتهای پیام /*