تشریح دلایل و اهداف تشکیل مدرسه تخصصی فقه حضرت امام خمینی(س)

مدیر مدرسه تخصصی فقه حضرت امام خمینی(س) قم، دلایل و اهداف تشکیل این مدرسه تخصصی را تشریح کرد.

کد : 49171 | تاریخ : 11/08/1392

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از شفقنا، حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی طاهری خرم آبادی، در سلسله نشست های تببین و بررسی دیدگاه ها و نوآوری های اصولی که در محل سالن همایش های مدرسه تخصصی فقه حضرت امام خمینی(س) و با حضور آیت الله العظمی سبحانی و جمعی از علما و اساتید حوزه علمیه قم برگزار شد، به تأسیس این مدرسه تخصصی اشاره کرد و اظهار داشت: این مدرسه بنابر ضرورتی که در حوزه تشخیص داده شد، تأسیس شد.

وی افزود: جای بحث های حضرت امام(س) در زمینه آرای فقهی و اصولی در حوزه خالی بود، گرچه بزرگانی مثل آیت الله العظمی سبحانی همواره مباحث مربوط به حضرت امام(س) در زمینه آرای فقهی و اصولی را مطرح می کردند اما این که بحث های امام(س) به صورت مرتب بیان شود، کمرنگ بود.

مدیر مدرسه تخصصی فقه حضرت امام خمینی(س) ادامه داد: بر همین اساس حضرت حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی یادگار حضرت امام خمینی(س) این پیشنهاد را خدمت مرحوم آیت الله طاهری خرم آبادی داده و ایشان هم پذیرفتند که مؤسس این مدرسه بوده و این مؤسسه به نام امام(س) و برای کار روی آرای فقهی و اصولی امام(س) و به منظور تربیت فضلای کارآمد در حوزه تشکیل شد.

وی یادآور شد:در حال حاضر40 دانش پژوه در این مدرسه تخصصی مشغول به تحصیل بوده و نظریات حضرت امام(س) را مورد بررسی قرار می دهند؛ البته به دلیل این که کلاس های مدرسه در سطح درس خارج فقه برگزار می شود، آرا و نظریات دیگر بزرگان و مراجع تقلید هم بیان می شود.  

حجت الاسلام و المسلمین طاهری خرم آبادی افزود: هم اکنون 8 کلاس درس در مدرسه تخصصی فقه حضرت امام خمینی(س) قم فعالیت دارند که در این کلاس ها مبانی فقهی و اصولی امام خمینی(س) مورد بحث قرار می گیرد.

وی گفت: دانش پژوهان این مدرسه 6 سال تحصیلی را به عنوان 12 نیمسال می گذرانند که در پایان هر نیمسال یک آزمون کتبی از آن ها گرفته شده و هر کدام از آن ها باید 70 صفحه تحقیق و پژوهش را به عنوان معیار نگارش تحقیقی در طول سال داشته باشند که البته در این تحقیق باید از فرمایشات امام(س) در زمینه علم اصول استفاده شود.

مدیر مدرسه تخصصی فقه حضرت امام خمینی(س) قم در پایان گفت: این مدرسه، مدرسه ای است برای ترویج افکار امام خمینی(س) در باب فقه و اصول و البته در این راه نیازمند یاری و همکاری همه علما و اساتید حوزه مخصوصا مراجع تقلید برای ترویج بعد علمی حضرت امام(س) است.

منابع مرتبط:

مأخذ شناسی توصیفی فقهی، اصولی وحقوقی امام خمینی (س) - کتاب

خطابات قانونیه - کتاب

امام راحل و فقه سنتی – کتاب

روشهای فقه الحدیثی امام خمینی (س) - کتاب

فقه سیاسی امام خمینی (س) - کتاب

انتهای پیام /*