سیزده تذکر: امید است امسال سال حکومت قانون باشد

امام در پیامی به مردم و مسئولین در روز 29 اسفندماه سال 59‏، سال جدید را سال رحمت و برادرى و حاکمیت قانون و ستیز با متجاوزین نامیده و تذکراتی را شامل سیزده بند به مردم و مسئولین عرضه داشتند.

کد : 30045 | تاریخ : 29/12/1391

در آستانه حلول سال نو و سومین سال پیروزى انقلاب اسلامى امام در پیامی به مردم و مسئولین در روز 29 اسفندماه سال 59‏، سال جدید را سال رحمت و برادرى و حاکمیت قانون و ستیز با متجاوزین نامیده و تذکراتی را شامل سیزده بند به مردم و مسئولین عرضه داشتند:

 

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

در آستانه سومین سال جمهورى اسلامى و روزهاى بزرگداشت ولادت شخصیت اسلام حضرت صدیقه کبرا- سلام اللَّه علیها- که با خواست خداوند متعال نقشه شوم ابرقدرتهاى شرق و غرب که کمر به نابودى اسلام بزرگ و شکست جمهورى اسلامى بسته بودند و تنها راه موفقیت خود را در ایجاد اختلاف بین توده ‏هاى عظیم ملت شریف پنداشته و مى ‏پندارند تا از این توطئه شوم شیطانى ایجاد یأس و ناامیدى در قشرهاى میلیونى بنمایند و به مقاصد شوم خویش برسند نقش بر آب شد، و دولتمردان محترم، جناح هاى وابسته به اجانب و تفاله ‏هاى عقب مانده آنان را که در سرهاى بى ‏ایمان خود، و با اسم هاى گوناگون حتى به اسم اسلام، آن هم امریکایى‏ اش در صفوف مسلمانان و مؤمنان به خداى بزرگ و اسلام عزیز رخنه کرده و حکومت به اصطلاح خلقى و جمهورى دمکراتیک را طرح‏ریزى نموده بودند شناسایى نموده و دست برادرى به هم داده ‏اند تا در سایه وحدت و اتفاق، نقشه شیطانى آنان را باطل و امید و طمأنینه را به ملت برگردانند، و توطئه گران اصلى و دنباله ‏روهاى آنان را در این مرحله نیز مأیوس نمودند.

این سال جدید را به تمام ملت شریف بخصوص شهداى زنده و بازماندگان آنان و آسیب دیدگان عزیز تبریک عرض مى‏ کنم و پیروزى اسلام را بر کفر و قواى مسلح جمهورى اسلامى را بر قواى گول‏خورده بعث کافر عراق و سایر وابستگان به شرق و غرب- که چشم طمع بر نابودى اسلام و جمهورى اسلامى و سلطه همه جانبه بر ذخایر کشور عظیم‏مان دوخته ‏اند- از خداوند متعال خواستارم. اینک مطالبى را که به صلاح امت مسلمان و خصوص ملت انقلابى ایران به نظر مى‏ رسد تذکر مى ‏دهم، باشد که ملت عزیز با به کار بردن آن به پیروزى نهایى و افراشته شدن پرچم پر افتخار اسلام و برچیده شدن بساط ظلم و ستمگرى نایل آید:

1- اخیراً به واسطه حوادثى ملت ما از دشمن هاى اصلى، چه ابرقدرت شرق و چه غرب- که در رأس همه آنها امریکاى جهانخوار است و تمام بدبختی هاى بشر از جنایات آنان است و ما در حال جنگ با آنان هستیم و تمام گرفتاری ها و کمبودهایى که در کشور ما به چشم مى‏ خورد از آنان است- غفلت نموده و مى‏رفت تا دشمن حقیقى از یاد برود و به جاى آن دشمنی هاى خانگى بنشیند که با خواست خداوند متعال این حیله هم درهم شکست، و ما نباید فراموش کنیم که تقریباً ملت قهرمان ما با خیانتکاران سراسر دنیا طرف است و لازمه چنین مبارزه ‏اى باید بیش از اینها گرفتارى داشته باشد. در جنگ دوم بین الملل با آنکه ما طرف جنگ نبودیم آن چنان قحطى شد که نان و ما یحتاج عمومى به سختى پیدا مى ‏شد؛ و اکنون که ما در جنگ چنانى هستیم باید ملت ما تحمل لوازم مبارزه با قدرت هاى بزرگ را داشته باشد و با دولت همکارى کند و به تبلیغاتى که از جانب منحرفین مى‏ شود اعتنا نکند تا پیروزى نهایى را به دست آورد.

2- چه نیکوست که این سال جدید را سال رحمت و عطوفت و برادرى اعلام کنیم و کوشش نماییم در تألیف قلوب و از خداوند رحمان بخواهیم که قلوب ما را به هم نزدیک و ما را به نعمت اخوت اسلامى مفتخر و از پرتگاه افتراق و خودبینى و خود خواهى- که پایانش در این جهان ذلت و اسارت و در آن جهان ظلمت و جهنم است- نجات بخشد.

برادران و خواهران اسلامى! اگر استقلال و آزادى و جمهورى اسلامى را مى‏ خواهید و همان را که در به دست آوردن آن جوانان عزیز خود را فدا کردید و رنج و فشار جنگ تحمیلى را تحمل کردید، کوشش کنید در این سال جدید از قید شیطان نفس بیرون آیید و با پیوند جدید و وحدت کلمه و پناه به زیر پرچم پر افتخار اسلام عزیز، خود و اسلام عزیزتر از خویش را از آسیب و شرّ ابرقدرت ها و تفاله‏ هاى وابسته به آنان نجات بخشید و با اعتصام به حبل اللَّه بر قدرت هاى شیطانى غلبه کنید.

3- از عموم ملت عظیم الشأن و خصوص دولتمردان مى‏ خواهم که از تجربه تلخى که از اختلاف بعد از اتحاد اول پیروزى که در ماه هاى اخیر به اوج خود رسید و روزگار را بر همه تاریک و تلخ کرد، عبرت بگیرند، و بر آن باشند که مدتى هم تجربه برادرى و اتحاد را به کار برند و با محبت و رحمت همکارى و همفکرى را اگر چه با تکلف هم باشد، پیشه خود قرار دهند و به کمکِ هم براى ساختن کشور بشتابند و نسبت به یکدیگر با عفو و اغماض رفتار نمایند. اگر خداى نخواسته از آن بد دیدند، فرصت فراوان است و میدان باز، ولى مطمئن باشند که وعده خداوند متعال بر آن است که اخوت ایمانى و دوستى و محبت با یکدیگر موجب نجات است.

4- از عموم علماى عظیم الشأن و ائمه جمعه و جماعات تقاضا دارم که با دیده رحمت و عطوفت به جمهورى اسلامى و متصدیان امور نظاره کنند و با ارشاد و موعظه حسنه، خطاکاران را تربیت کنند و کجی ها را راست فرمایند که این شیوه انبیاى عظام و اولیاى خداوند است. و تأثیر موعظه حسنه در نفوس بسیار زیادتر است از عیبجویى و بدگویى، و ممکن است قلم ها و زبان هاى عیبجو در بعضى از نفوس عصیان بیاورد و به جاى اثر مثبت و نیکو اثر منفى و بد به جا گذارد و به جاى اصلاح، موجب افساد شود. باید حضرات اعلام بدانند که با وجود اشتباه و خطا در متصدیان امور آثار نیک و مثبتى که در کشور به دست متصدیان و به کمک ملت عزیز انجام گرفته بسیار بیشتر است از اشتباهات و خطاها، و چنانچه تمام قلمها و زبانها به ارشاد آنان به کار افتد و با دیده رحمت و سنت انبیا- علیهم صلوات اللَّه- با آنان رفتار شود، بزودى با تأیید خداوند رحمان، امور اصلاح و نقیصه‏ ها مرتفع مى‏ شود.

5- از متصدیان امور در جمهورى اسلامى؛ خصوصاً قشر روحانى تقاضا دارم که در تدبیر امور کشور و حل و فصل قضایا از خط اسلام به طور دقیق پیروى کرده و تحت تأثیر گروه گرایى و طرفدارى از قشرى و مخالفت با قشرى دیگر قرار نگرفته و با عدل اسلامى و عطوفتِ متوقع از جمهورى اسلامى با مردم و مراجعین رفتار و حکومت اسلامى را در انظار واژگونه جلوه ندهند، و از سوء رفتار و کاغذبازی هاى رژیم سابق شدیداً احتراز نمایند که جمهورى اسلامى ودیعه ‏اى است الهى به دست همه ملت خصوصاً شما و مسئولیت شما نزد خالق و خلق بسیار است.

6- از فرهنگیان و متصدیان تعلیم و تربیت و قضات و متصدیان دادگسترى و دادگاه هاى انقلاب مى‏ خواهم که به مأموریت بزرگى که به آنان سپرده شده و مسئولیت عظیمى که به عهده گرفته‏ اند توجه نمایند که با انحراف آنها فرهنگ کشور به انحراف کشیده مى‏ شود و نوباوگان و جوانان که امید ملت و اسلام هستند، اماناتى بس بزرگ و شریفند که خیانت در آن خیانت به اسلام و کشور است، و این نوباوگان و جوانانند که در آتیه، سرنوشت کشور به دست آنان است و باید تربیت صحیح اسلامى در جمیع مدارس به طور جدى اجرا شود تا کشور از آسیب مصون گردد. و دستگاه هاى دادگسترى و دادگاه هاى انقلاب و قضاوت دستگاه بسیار امر مهمى است که سر و کار با جان و آبرو و مال ملت دارد، و اهمیتى که اسلام به قضاوت داده است به کمتر چیزى داده است. امروز دستگاه دادگسترى و دادگاه هاى انقلاب پاسبان آبرو و حیثیت جمهورى اسلامى و اسلام است و انحراف در قضا مردم را از این دستگاه مأیوس و به جمهورى اسلامى و روحانیون بدبین مى‏ نماید. مسئولان بالاى قضایى موظفند در نهادهاى مذکور نظارت کامل داشته و از انحرافات جلوگیرى نمایند؛ و روحانیونى که در امر قضا گماشته شده ‏اند بدانند که بالاترین مسئولیت را به عهده گرفته و انحراف به هر نحو از آنان متوقع نیست و با آنان سختگیرى خواهد شد.

از مسئولین مى ‏خواهم که وضع زندانها را تحت نظر قرار دهند و سفارش اکید کنند که با زندانیان رفتار اسلامى- انسانى کنند. و چه نیکوست که گویندگان متعهد در زندانها حاضر شده و آنان را تحت تربیت اسلامى- اخلاقى قرار دهند. و لازم است که در حفظ سلامت بیشتر و بهداشت بهتر آنان برنامه‏ هایى داشته باشند که زاید بر سختى زندان از سختی هاى دیگر رنج نبرند. و با صلاحدید رؤساى زندان اجازه ملاقات بیشترى دهند، خصوصاً در این ایام، که گناهکاران نیز افرادى هستند همچون خود ما.

7- شوراى انقلاب فرهنگى لازم است با کوشش فراوان و افزایش گروه هاى متعهد و متخصص کار خود را به نتیجه رسانده و در باز شدن دانشگاه ها در این سال حد اعلاى توان خود را به کار برند. از خداوند توفیق آنان را براى این امر مهم خواهانم.

8- از قواى مسلح، ارتش، ژاندارمرى، سپاه پاسداران، شهربانى، بسیج، قواى مردمى، عشایر، پیشمرگان و غیر آنان که در جبهه ‏ها به فداکارى در راه اسلام و کشور عزیز اشتغال دارند، امیدوارم که با تمام جدیت و پشتیبانى یکدیگر و وحدت کلمه و انسجام کامل و پیروى از فرماندهان، دلاورانه کشور عزیز اسلامى را از لوث وجود مهاجمین وابسته به قدرت هاى جهنمى پاک و با هجوم به لشکر کفر آنان را مجال پایدارى ندهند. و بر فرماندهان قواى مسلح است که با در نظر گرفتن نیرو درنگ را جایز ندانسته، فرصت را از دست ندهند که خداوند متعال با قواى اسلامى است.

9- این جانب پشتیبانى خود و ملت شجاع مبارز را از تمام قواى مسلح تکرار مى‏ کنم و به آنان اطمینان مى‏ دهم که فداکارى آنان مورد قدردانى و افتخار ملت است، و فرماندهان قواى مذکور در زیر پرچم پر افتخار اسلام و مورد حمایت ملت بزرگ ایران مى‏ باشند و من عهده ‏دار حمایت آنان مى‏ باشم. لازم است تذکر دهم که گوش به شایعه‏ پراکنی هاى مشتى بى‏ وطن نداده و با اطمینان خاطر به سلحشورى خود ادامه دهند.

10- من متواضعانه از ملت عزیز مى‏ خواهم که پشتیبانى خود را از قواى مسلح ادامه داده و کشور عزیز اسلامى را با حمایت بی دریغ خود از آسیب دهر نگاه دارید. و نیز اکیداً تقاضا مى‏ کنم که از آوارگان جنگى که با هجوم کفار بعثى عراق عزیزان و خانمان خود را از دست داده ‏اند حمایت برادرانه و خواهرانه خود را ادامه دهید، و نگذارید اینان تلخى آوارگى را احساس نمایند. رحمت خدا بر شما خواهران و برادران ارزشمند که با همت بزرگ خود، هم پشتوانه جنگ تحمیلى بوده و هم یاران وفادار آوارگان جنگى. و البته دولت هم تمام کوشش را در این امر انسانى نموده و مى‏ نماید لکن حمایت ملت موجب تقویت روحى قواى مسلح و دولت خواهد بود.

11- اکنون که نقشه‏ هاى شوم دشمنان خارجى و داخلى اسلام و مسلمین با بیدارى و وفادارىِ ملت و دولت باطل گردید و توطئه ‏هایشان براى اختلاف بین دولتمردان- که در نتیجه اختلاف بین قشرهاى ملت مى‏ شد- با هوشیارى ملت عزیز خنثى شد، از راه شایعه افکنى و تبلیغات بى‏ پایه که به خیال خامشان موجب دلسردى و بى‏ تفاوتى ملت سلحشور اسلامى گردد مشغول به فعالیت مذبوحانه شدند که به گمان باطل خود ملت را از صحنه خارج و اسلام و مسلمین را به پرتگاه هلاکت بکشند و راه را براى اربابان ستمگر خویش صاف نمایند. بر ملت هوشیار و عزیز است که به شایعات و قلم هاى مسموم که مع الأسف گاهى به دست دوستان جاهل نیز مى ‏باشد اعتنا نکنند و اسلام عزیز را که از دسترنج زحمت هاى طاقت فرساى پیامبر اسلام- صلى اللَّه علیه و آله- و اصحاب کبارش به ما رسیده است با بیهوده گویى مشتى توطئه‏ گر و جاهل از دست ندهند.

12- به متفکران و روشنفکران و قلمداران- چه به اسلام وفادار و چه به کشور و میهن علاقه‏مند و چه به شرف و ارزش انسانى پایبند مى ‏باشند و چه در فاجعه آوارگان بى‏ سرپرست و راندگان از منازل و شهرها و روستاهاى خود بى‏ تفاوت نیستند و احساس رنج مى ‏کنند- تذکر مى‏ دهم که مخالفت بعضى از شما با حکومت اسلامى براى شما نفعى ندارد و شما از آن بهره ‏اى نخواهید برد، و جز با تعویق پیروزى نهایى و ادامه جنگ، کشور و ملت خود را به خرابى و هلاکت مى‏ کشانید و راهى براى دشمنان ایران و اسلام باز مى‏ کنید نتیجه ‏اى نخواهید برد. پس به خود آیید و در این جهاد مقدس با ملت همفکر و هم قدم باشید تا پیروزى به دست آید و شما از شرف پیروزى نیز بهره‏مند شوید و مردانگى را در حمایت از ملت و ستمکشان بدانید.

13- امید است امسال سال حکومت قانون باشد. در اسلام همه کس حتى پیامبر عظیم الشأن- صلى اللَّه علیه و آله- در مقابل قانون، بى‏ امتیاز در یک صف هستند و احکام قرآن و اسلام بر همه جارى است، و شرف و ارزش انسانها در تبعیت از قانون است که همان تقواست و متخلف از قانون مجرم و قابل تعقیب است. و بر دستگاههاى قضایى است که از متعدیان به جان و شرف و مال بندگان خدا دفاع کنند و آنان را به سزاى خود بنشانند. و من براى چندمین بار اعلام مى ‏کنم که هر گروه و شخصى- اگر چه از بستگان و اقرباى این جانب باشند- خود مسئول اعمال و اقوال خود هستند و اگر خداى نخواسته تخلف از احکام اسلام کردند، دستگاه قضایى موظف است آنان را مورد تعقیب قرار دهد، و هر کس و هر دستگاه، چه قضات شرع و چه دادگاه ها و چه غیر اینها، هر کس تعدیات خود را به اسم من و یا به انتساب به من اجرا کنند مجرم و مفترى است. و اخیراً درود بى‏ پایان خود را تقدیم مجاهدان اسلام و شهداى راه حق و معلولان و آوارگان جنگزده مى‏ نمایم و رحمت واسعه خداوند را براى همگان از پیشگاه مقدس پروردگار مسألت مى‏ نمایم، و از درگاه مقدسش تقاضا مى ‏نمایم که این سال جدید را بر همه مسلمین و مستضعفین جهان و بر ملت عزیزمان مبارک گرداند، و این سال را سال پیروزى اسلام قرار دهد. و السلام على عباد اللَّه الصالحین.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

(صحیفه امام، ج‏14، ص: 215-221)

انتهای پیام /*