فعالیتهای موسسه در حوزه رسانه ای

کد : 49240 | تاریخ : 20/08/1392

با توجه به فعالیت های موسسه در امر اطلاع رسانی در این بخش بصورت مختصر به گوشه هایی از این فعالیتها می پردازیم.

پرتال امام خمینی

پرتال امام خمینی(س) با هدف ترویج سیره نظری و عملی امام (ره) در عرصه شبکه جهانی (اینترنت) آغاز به کار کرده است. از سال 1379 تلاش هایی در حوزه وب در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و مراکز وابسته به منظور پوشش نیازهای مخاطبان در این عرصه انجام شده است. امکانات ارائه شده در این پرتال در قالب سرویس هایی در حوزه های پژوهشی، اطلاع رسانی و عمومی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است . این سرویس ها از طریق سامانه های متعددی تغذیه می شوند وبه صورت مستقیم یا از طریق درگاه هایی که در صفحات مختلف سایت قرار گرفته قابل استفاده می باشند. مخاطب این امکان را دارد که با عضویت در این پرتال درگاه ها و سرویس های مورد نظر خود را انتخاب نموده، صفحات خود را شکل دهد، از ابزارهای متنوع عمومی و تخصصی به منظور دستیابی به اطلاعات موجود بهره بگیرد و نیازهای عمومی خود را مرتفع نماید. در زیر شرح مختصری از سرویس های ارائه شده در قالب سامانه های کتابخانه چند رسانه ای ، خبر و پرتال آمده است: سامانه کتابخانه چندرسانه ای: این سامانه وظیفه مدیریت محتوا را بر عهده داشته و سرویس های پایه و زیرساخت آن به شرح زیر می باشند:
سرویس های کتابخانه ای: شامل پذیرش، امانت، جستجو در اطلاعات کتابشناختی، فهرست-نویسی، بایگانی و ... در حوزه کتابخانه های مؤسسه و مراکز تابعه سرویس های دیجیتال: شامل گالری (صوت، فیلم، عکس) ، جستجو در اطلاعات متنی، جستجوی مفهمومی، کتابخانه شخصی، تازه ها، درختواره ها، پرسش و پاسخ و .... در حوزه آثار امام خمینی(س) و پیرامون ایشان سرویس های زیرساختی: شامل موتورهای جستجو: با قابلیت جستجوی ساده ، ترکیبی، پیشرفته و تعیین دامنه شامل : موتور جستجوی اطلاعات کتابشناختی، موتور جستجوی تمام متن، موتور جستجوی منابع دیجیتال و موتور جستجوی فراگیر
درختواره ها: با قابلیت طبقه بندی اطلاعات و اسناد بخش های منتخب منابع به آن شامل: واژه نامه، مستندات مانند اصطلاحنامه، نظام های ارجاعی مانند درختواره موضوعی و درختواره موضوعی مدارک و نمایه سامانه خبر و اطلاع رسانی: این سامانه وظیفه اطلاع رسانی در خصوص اخبار مرتبط با حضرت امام (س) و محصولات و خدمات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و سازمانهای وابسته و مرتبط را از طریق سرویس های پایه بر عهده دارد.

پایگاه اطلاع رسانی جماران

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران با هدف پاسداشت و ترویج اندیشه های رهبر کبیر انقلاب اسلامی کار خود را در 22 بهمن 1387 آغاز نمود. رویکرد این سایت ارائه اخبار، تحلیل ها و رویدادهای پیرامون بنیانگذار جمهوری اسلامی ، اعم از تولیدات فرهنگی و پژوهشی و پایان نامه ها ، برگزاری کنگره ها و همایش های داخلی و بین المللی و میز گرد های فرهنگی و علمی می باشد که با امکانات وب محور شامل بخش چند رسانه ای ، خبر، و ... ارائه می شود. اساس کار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران بهره گیری از نظرات کارشناسان، محققان و پژوهشگران در موضوعات امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی و مباحث مرتبط با آن است که با انجام گفتگو ، اخذ مقاله و یادداشت محقق می شود. مطالب ارائه شده در پایگاه جماران در ده سرویس اخلاق و عرفان، جامعه، اقتصاد ، تاریخ ، فقه و حقوق، فرهنگ، سیاست، و بین الملل بارگزاری و با موضوعات فوق قابل دسترسی قرار می گیرد. این پایگاه هم اکنون بعنوان سایت مرجع در موضوع امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی در میان رسانه های دیجیتالی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

فصلنامه حضور

یکى از منشورات مؤسسه که از سال 1370 تاکنون در هر فصل یک شماره از آن بطور مستمر به چاپ مى‏رسد فصلنامه فرهنگى، هنرى، سیاسى و اجتماعى «حضور» است که یکى از منابع مهم مورد استفاده اهل فرهنگ بوده و مجموعه شماره‏ هاى آن بعنوان دایرةالمعارف مآخذ تحقیقى در ارتباط با حضرت امام تلقى مى‏شود.این فصلنامه مجموعه‏ ای متنوع از مصاحبه‏ ها، مقالات علمی، اخلاقی، تاریخی، اجتماعی و ادبی را شامل می‏شود. و تاکنون چندین ویژه‏ نامه در عناوین مختلف از جمله: آن روزهاى خدایى، آن موج آرام، زائر ملکوت، چشمه خورشید، رسول آفتاب 1 و 2 را نیز به چاپ رسانده است.

فصلنامه متین

پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی با هدف پژوهش در جوانب مختلف حیات و اندیشه امام خمینی و تربیت محقق در این زمینه و معرفی دیدگاههای امام و نیز انقلاب اسلامی در مجامع علمی داخل و خارج از کشور کار خود را آغاز نمود. تالیف و ترجمه متون و آثار و نشریات علمی-پژوهشی متناسب با اهداف پژوهشکده یکی از اهداف آن است که با چاپ مستمر فصلنامه و پژوهشنامه متین یک فصلنامه علمی - پژوهشی است محقق می شود. این پژوهشنامه با سردبیری آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی و قائم مقامی خانم دکتر فاطمه طباطبایی  بچاپ می رسد و هم اکنون 59 شماره آن بچاپ رسیده است.

انتهای پیام /*