بررسی های شیخ نعیم قاسم درباره نواندیشی در راه و روش امام خمینی کتاب شد

کتاب «مبناگرایی و نواندیشی در راه و روش امام خمینی (ره)» نوشته شیخ نعیم قاسم با ترجمه مسعود فکری توسط موسسه انتشاراتی الهدی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

کد : 49293 | تاریخ : 06/09/1392

به گزارش پرتال امام خمینی به نقل از مهر، بی‌گمان شخصیت امام خمینی پرتاثیرین شخصیت دینی، انقلابی و جهانی در عصر کنونی است. امام خمینی با برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فرد علمی، اجتماعی و فرهنگی و قدرت نفوذ در لایه‌های مختلف اجتماعی و با تکیه بر باورهای دینی توانست نه تنها بزرگ‌ترین انقلاب و جنبش اجتماعی را پدید بیاورد، بلکه قابلت بازگشت به آموزه‌های دینی برای طراحی الگوی نوینی برای اداره جامعه را در عرصه‌های مختلف، شدنی نشان بدهد.

شیخ نعیم قاسم قائم مقام دبیر کل حزب الله لبنان و مولف کتاب «مبناگرایی و نواندیشی در راه و روش امام خمینی(ره)» معتقد است امام خمینی الگو و سرمشقی است که آموزه‌های قرآن کریم و سنت شریف نبوی را در زندگی خود پیاده کرد، در نتیجه آن، کردارش مدرسه اخلاق شد که بازتاب دهنده آیات قرآن و روایات بود، او به رویای پیامبران جامه عمل پوشاند و در دهه‌های آخر قرن 20 جنبش بیداری اسلامی را به راه انداخت، و باعث شد این تجربه ارزش مطالعه تحقیق و استفاده داشته باشد. حرکت او جنبشی قوی است و بر تقویت اندیشه بشری و سلوک اجتماعی برای پیروزی حق و محقق شدن عدل، با دستاوردهایی که در پیشرفت تمدن بشری به سمت کمال سهیم است، توانا است.

مولف کتاب «مبناگرایی و نواندیشی در راه و روش امام خمینی(ره)» می‌گوید با وجود این‌که از منابع زیادی برای نگارش این کتاب استفاده کرده، اما بهترین و مفیدترین منبع، «صحیفه امام خمینی» بوده است. او به مطالعه مشخصه‌های خط مشی امام خمینی از خلال سخنان و مواضعش درباره مبناگرایی و نوگرایی پرداخته است و هر نکته‌ای که در انسجام افکار و ایجاد ارتباط میان‌ها موثر بوده، با اجتناب از تکرار، در کتاب آورده است.

«ثابت و متغییر»، «ولایت فقیه و حکومت اسلامی»، «استقلال و رد وابستگی»، «اداره کشور»، «مسائل و موضع‌گیری‌ها»، «طراحی‌های نوین» و «امام خامنه‌ای و راه امام خمینی(ره)» عناوین فصل‌های این کتاب هستند.

در قسمتی از این کتاب می‌‌خوانیم:

«اتحاد اسلامی به معنای از بین بردن تفاوت‌های مذهبی و فرقه‌ای ریشه‌ای و نیز نپذیرفتن مکتب‌ها و گوناگونی آن‌ها نیست، بلکه به معنای توجه نکردن به این تفاوت‌ها، عدم برانگیختن احساسات طرف دیگر و با بی‌اعتبار خواندن دیدگاه‌ها و یا شخصیت‌هایی است که آن‌ها را بزرگ و مقدس می‌دارد. اگر به اختلاف میان مسلمانان از راه لعنت و ناسزا بنگریم، چه چیزی به دست می‌‌آوریم؟ اگر جنگیدن با یکدیگر تنها به سبب گرایش‌های مذهبی باشد، چه چیزی را محقق می‌کنیم؟

مصلحت و منفعت سنی و شیعه و همه مسلمانان، همکاری در وطن خود و در هر مکانی است که در آن حضور دارند. چه کسی فتنه‌های مذهبی را برمی‌انگیزد؟ این‌ها، انسان‌های ناتوانی هستند که دلیل قانع‌کننده‌ای ندارند. و برای گردآوردن مردم در اطراف خود به انگیزش مذهبی از راه تعصب‌ورزی نفرت‌آمیز متوسل می‌شوند. ما نباید به بیان و منطق انسان‌های ضعیف و ناتوان پناه بریم. ما به واسطه آن‌چه به آن ایمان داریم، با روش اسلام ناب محمدی، با دستاورهای انقلاب با برکت اسلامی و نیز با نتایج پایداری و حرکت ملت‌ها به واسطه نیروی ایمان مقتدریم...»

این کتاب با 280 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 14 هزار تومان منتشر شده است.

منابع مرتبط:

جنبش انقلابی اسلامی و بنیادگرایی - مقاله

مکتب و مرام امام خمینی(س) : بنیادگرایی اسلامی یا رادیکالیسم اسلامی ، کدامیک ؟ - مقاله

سخنرانی جناب شیخ نعیم قاسم (قائم مقام دبیرکل حزب الله لبنان) در همایش رویارویی با تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی (س)

شیخ نعیم قاسم: تفکرات امام خمینی(س) همگان را تحت تاثیر قرار داد - گفتگو

انتهای پیام /*