امام مسئولان را خادمان مردم و مردم، ولی نعمت آن ها می دانستند

همزمان با شب شهادت حضرت امام سجاد (ع)، مراسم یادواره 28 شهید شهرستان بابلسر با حضور گسترده مردم شهید پرور، امام جمعه، استاندار و مسئولان ارشد استان مازندران و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی خمینی برگزار شد.

کد : 49312 | تاریخ : 12/09/1392

به گزارش پرتال امام خمینی به نقل از جماران، حجت الاسلام سید علی خمینی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی در مراسم یادواره شهدای شهرستان بابلسر در سخنانی با اشاره به اهمیت برگزاری یادواره‌های شهدا گفت: اگر می‌خواهیم بدانیم شهدای گرانقدر برای چه چیزی به شهادت رسیده‌اند بی‌شک باید دلیل اصلی و عامل مهم را که همان آرمان شهدا است بشناسیم. شناخت، بیان و تلاش در جهت تحقق علمی آرمان‌های شهدا را بسیار با اهمیت است. باید دغدغه همه ما این باشد که آرمان‌های شهدا را بشناسیم و به خوبی آن را به نسل جوان منتقل کرده و در جهت تحقق عملی آن آرمان تلاش شود وگرنه این آرمان‌ها با گذشت زمان به فراموشی سپرده خواهد شد.

نوه امام خمینی(س) یادآور شد: هر چقدر برای یاد شهدا یادواره و کنگره برگزار کنیم باز هم کم است. اما اگر این جلسات بدون اثر‌گذاری برای نسل جوان باشد صرفاً یک مجلس ختم برای شهدا برگزار کرده‌ایم. شناخت آرمان شهدا اولین مرحله زنده ماندن راه شهدا است. مطمئناً شهدای گرانقدر به صرف احساس و برای حفاظت از خاک وطن 8 سال نجنگیدند، بلکه برای فداکردن خون خود و جانشان آرمانی داشتند که باید با مطالعه وصیت نامه‌های این شهدا، آرمان‌های آن‌ها را بشناسیم.

حجت الاسلام والمسلیمن سید علی خمینی بیان مناسب آرمان‌های شهدا را مرحله دوم زنده ماندن راه شهدا دانست و ادامه داد: بیان کردن مناسب آرمان‌های شهدا باید توسط عالمان، سخنوران و عاشقان این آرمان‌ها انجام شود و باید در چنین جلساتی بیان شود که شهدای ما برای حفظ اسلام همانند امام حسین(ع) و یارانش به شهادت رسیدند. پس شناخت آرمان‌ها کافی نیست و باید بیان این آرمان‌ها در جلسات عمومی و خصوصی به مردم و نسل جوان منتقل شود.  اگر جوانان آرمان‌های نظام را ندانند مقصر کسانی هستند که این آرمان‌ها را شناخته ولی آن را به این نسل منتقل نکرده‌اند. در این مرحله اهل منبر، اساتید و معلمان نقش به سزایی در بیان این آرمان‌ها دارند و نباید شرایط به گونه‌ای شود که بعد از سال‌ها ببینیم که نظام و انقلاب در شکلی مانده اما از آرمان‌ها تهی شده است.

وی یادآور شد: وقتی از مفهوم آزادی برای نسل جوان سخن به میان می‌آوریم باید اول بفهمیم که این آزادی یعنی چه؟ و مرادمان ولنگاری و رهایی از هر قید و بند نیست و اگر از استقلال و حکومت اسلامی سخن می‌گوییم منظورمان نظام طالبانی نیست.

حجت الاسلام سید علی خمینی ادامه داد: سومین مرحله در تحقق آرمان‌های شهدا تلاش در جهت عملی شدن این آرمان‌ها است. باید اسلام مناسب با زمان روز که امام خمینی(س) آن را اسلام ناب محمدی‌(ص) نامیده‌اند شناخته و بیان شده و توسط مسئولان و مردم این اسلام واقعی در جامعه محقق شود. مطمئناً اگر اسلام واقعی در جامعه محقق شود بیگانگان جرات نمی‌کنند در عرصه نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به این کشور تجاوز کنند.

وی سپس به آسیب‌های موجود در تحقق شناخت بیان و تلاش برای تحقق عملی آرمان های شهدا اشاره کرد و گفت: جدایی علم از عالم از اولین آسیب‌هایی است که در این راه مشاهده می شود. مگر می‌شود این آرمان‌ها که شامل مسایل علمی‌، تحقیقی و تفسیری است را از افرادی که درس دین نخوانده‌اند فرا بگیریم. کسانی که از عالمان جدا هستند و در محضر علما کسب فیض نکرده‌اند نمی‌توانند منتقل کننده این آرمان‌ها باشند و هرکس که دم از آرمان‌ها می‌زند ولی از علما جداست یا اشتباه می‌کند یا در حال فریب دادن مردم است.

نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی توجه به تغییر مصادیق در آرمان‌ها را مورد تاکیدقرار داد و خاطر نشان کرد: باید به این نکته توجه کرد که امروز ممکن است زمان و مکان مصادیق آرمان‌ها تغییر کند، یک وقتی مسئله حفاظت از خطوط مرزی کشور آرمان بود اما امروزه پافشاری بر روی همان مصادیق قبلی و عدم توجه به مصادیق جدید ممکن است به ما ضربه و آسیب وارد کند.

وی بیان و نحوه ابراز این آرمان‌ها  را از دیگر آسیب‌های موجود در جامعه دانست و تصریح کرد: نباید برای انتقال آرمان‌های نظام تندزبانی کرد. تند زبانی و بیان تحکم‌آمیز آرمان‌ها هیچ تاثیری ندارد. اگر با جوان امروز با زبان تند سخن بگوییم نتیجه عکس می‌گیریم. پس تند‌زبانی مخل تحقق آرمان های نظام است. باید آرمان‌های نظام، امام و شهدا را فهمید، شناخت و با زبان آرام و نرم به نسل جوان منتقل کرد. اگر این دغدغه‌ها احساس شود باید ابتدا در محضر علما این آرمان‌ها را کسب کرد و پس از شناخت درست آن را به نسل جوان انتقال داد.

وی تکرار بیش از حد و عدم ابتکار و نوآوری در بیان آرمان‌ها را از دیگر آسیب‌ها دانست و یادآور شد: اگر آرمان‌ها هر روز و هرشب به یک صورت تکراری برای مردم بازگو شود اثر خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل است که نظام و مقام معظم رهبری توجه به هنرمند متعهد را تاکید دارند، چرا که ساخت فیلم بدون هیچ جذابیت‌ تصویری‌، تاثیر خاصی بر نسل جوان ندارد و به همین دلیل باید دست به دامن هنرمندان متعهد شویم. خوشبختانه در دولت‌های قبلی فیلم‌ها، کتاب‌ها، و مستند‌های خیلی خوبی مجوز گرفته‌اند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

حجت الاسلام سید علی خمینی تکراری بیان کردن آرمان‌ها را از دیگر آسیب‌های بیان آرمان‌ها دانست و گفت: اگر یک حرف خوب را صد مرتبه و به یک شکل بیان کنیم اثر خود را از دست می‌دهد، باید با نوآوری و خلاقیت آرمان‌های نظام و انقلاب به شکل‌های جذاب و امروزی به نسل جوان منتقل شود. دشمنان امروزه برای تهاجم فرهنگی هزاران راه را پیدا می‌کنند و هر لحظه به یک شکل جدید در صدد ضربه زدن به انقلاب هستند پس ما هم باید افراد شاخصی که می‌توانند در نسل جوان اثرگذار باشند را شناسایی و از آن‌ها حمایت کنیم.

نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: عمل نکردن مسئولان به سخنان‌شان از دیگر آسیب‌هایی است که باعث عدم تحقق آرمان‌های انقلاب می‌شود. اگر مردم احساس کنند مسئولان‌شان به دنبال تحقق عملی آرمان‌های انقلاب نیستند حرف و سخن آن‌ها را گوش نخواهند داد چرا که مردم باید واقعاً به صورت عینی و عملی ببینند که مسئولان به گفته‌های خود عمل می‌کنند. یعنی وقتی مسئولان از ساده زیستی حرف می‌زنند اما خودشان در عمل در بهترین شرایط و با بهترین امکانات لوکس زندگی می‌کنند دیگر حرف آن‌ها برای مردم باور‌پذیر نیست.

وی افزود: مسئولان باید در تحقق آرمان‌های انقلاب تلاش جدی کنند و در عمل به این آرمان‌ها در خط مقدم حضور داشته باشند. در زمان امام‌(س) ایشان با همین تفکر دستور تاسیس جهاد سازندگی را صادر کردند تا نیروهای جهادی به صورت عملی و با کسب تجربیات دوران جنگ برای رفع مشکلات مردم به روستاها و شهرهای مختلف اعزام شدند.

حجت الاسلام سید علی خمینی در ادامه اظهار داشت: کسانی که دغدغه تحقق آرمان‌های نظام و انقلاب را داشته و در این جهت تلاش می‌کنند مطمئناً این رفتار آن‌ها توسط مردم و جوانان دیده می شود و از این رفتارها الگو برداری می‌کنند. بزرگان ما می‌گویند اگر می‌خواهید انقلاب اسلامی به جهان صادر شود باید تلاش کنیم تا جامعه‌ای مطلوب در ایران بنا کرد و اگر این امر محقق شد جهانیان این آرمان ما را باور کرده و از آن  الگو برداری  می‌کنند.

وی دوری از افراط‌گرایی و توجه به مصالح کشور را از دیگر عوامل تحقق آرمان‌های انقلاب دانست و بیان داشت: یکی از دلایلی که امام‌(س) فرمودند برای حفظ حکومت باید ولی فقیه در این کشور حضور داشته باشد به این معناست که ولی فقیه جامع الشرایط، عادل و آگاه به زمان می‌تواند آرمان‌ها را در مقام عمل با مصالح کشور در کنار هم قرار دهد. ولی فقیه عادل، مدیر و مدبر می‌گوید که باید در حال حاضر چه کاری انجام داد البته برای تحقق آرمان‌ها در کنار ولی فقیه حضور مردم الزامی است.

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی افزود: اگر جوانان دوران انقلاب و جنگ تحمیلی اعتقاد عملی به سخنان امام‌(س) پیدا نمی‌کردند آیا انقلاب اسلامی امروز به چنین جایگاهی می‌رسید؟ پس امام‌(س) با همراهی مردم انقلاب را به پیروزی رساندند.

وی در پایان گفت: امام(س) مسئولان را خادمان مردم  و مردم، ولی نعمت آن‌ها می دانستند. پس اگر مردم و نسل جوان ما آرمان‌های انقلاب، امام و شهدا را به خوبی بشناسند و سخنوران و مسئولان بدون افراط، بدزبانی، تکرار‌های بی‌جا، در جهت تحقق عملی این آرمان‌ها تلاش کنند و همچنین یک رهبر به عنوان ولی‌فقیه عادل و آگاه به زمان وجود داشته باشد قطعا مشکلات کشور حل شده و نظام به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا می‌کند. 

انتهای پیام /*