منظورامام از دانشگاه اسلامى، حصر آن به معارف معمولى دینى حوزه‏ ها نبود

کد : 49364 | تاریخ : 18/09/1392

اصلیترین محور پیوند دهنده حوزه و دانشگاه در مشرب امام، فرهنگ اسلام ناب محمدى است که تبعیت و تأکید هریک از این دو جریان بر مشخصه‏ هاى آن سبب تألیف قلوب و جلب طرف دیگر مى‏شود؛ و جدایى و انحراف از آن اعم از رویکردهاى متحجرانه که ممکن است به نام اسلام از سوى پاره‏اى مدعیان اسلام مطرح شود، یا دیدگاههاى التقاطى و غرب‏ باورانه‏اى که از سوى مدعیان به اصطلاح تفکر علمى مطرح شود، به جدایى و سوءظن هاى نامیمون گذشته دامن خواهد زد؛ لذا وقوف و آگاهى کامل و التزام عملى به شاخصه‏ هاى اسلام ناب، ضامن تقویت و تحکیم این وحدت است و اکنون که سالها از طرح موضوع اسلامى‏ شدن دانشگاهها مى ‏گذرد موفقیتها و ناکامیها را در پرتو این شاخص مى‏توان ارزیابى کرد.

در کنار مجموعه ملاحظات ایجابى فوق، امام از نظر سلبى نیز به مسائلى اشاره دارند که ممکن است از طرف دوستان جاهل یا بدخواهان مغلطه‏گر مطرح شده باشد. ایشان صریحاً مى‏فرمایند که منظورشان از دانشگاه اسلامى، حصر دانشگاه به رشته‏ ها و معارف معمولى دینى حوزه‏ ها نیست و اساساً طرح این موضوع را یک مغلطه مى‏دانند آنجا که مى‏فرمایند: «آن این نیست که دانشگاه ما نباید علم و صنعتى تحصیل کند، بلکه باید فقط همین آداب صلوة را به جا بیاورد! این یک مغالطه اى است که تا صحبت «دانشگاه اسلامى» مى‏شود و اینکه باید انقلاب فرهنگى پیدا بشود، فریاد مى‏زنند آنهایى که مى‏خواهند ما را به طرف شرق و عمدتاً، به طرف غرب بکشانند، که اینها با تخصص مخالفند، با علم مخالفند. خیر، ما با تخصص مخالف نیستیم؛ با علم مخالف نیستیم؛ با نوکرى اجانب مخالفیم. ما مى‏گوییم که تخصصى که ما را به دامن امریکا بکشد یا انگلستان یا به دامن شوروى بکشد یا چین، این تخصص، تخصص مهلک است، نه تخصص سازنده. ما مى‏خواهیم متخصصینى در دانشگاه تربیت بشوند که براى ملت خودشان باشند» صحیفه امام؛ ج 14، ص 359.

انتهای پیام /*