حدود شرعی سریال های صدا و سیما از نظر امام

امام فرمودند «سئوال کنید پاسخ آن را کتبا به شما ارسال کنم و بنده هم این کار را انجام دادم و راجع به تمامی سریال هایی که در آن زمان پخش می شد مانند پاییز صحرا که در آن زمان بسیار مورد مناقشه بود و برخی برنامه های ورزشی مانند کشتی که گفته می شد خانم ها نباید نگاه کنند از ایشان پرسیدم.

کد : 49445 | تاریخ : 01/10/1392

بنیانگذار جمهوری اسلامی در آخرین روز آذرماه سال 66 با مرقوم فرمودن پاسخی به یک استفتاء به بسیاری از شبهات و انتقادات در مود عملکرد و روش کار صدا و سیما پاسخ گفتند. این استفتاء از جانب محمد‌ هاشمی‌ ریاست وقت سازمان صدا و سیما انجام گرفت؛ وی در گفتگویی با جماران در پاسخ به چرایی و چگونگی این استفتاء گفته است:

«در سال 1360 جامعه روحیه انقلابی داشت و زمان، زمان جنگ بود و کشور شرایط خاصی داشت و بالتبع صدا و سیما نیز با اظ‌هار نظر‌های متفاوتی از سوی مراکز دینی، حوزه‌ها و گروه‌های اسلامی‌موجه شده بود و سلایق و دیدگاه‌‌های متفاوتی وجود داشت که باید مورد توجه قرار می‌گرفت. گروهی هم بودند که می‌خواستند رسانه ملی مطابق با سلایق آن‌ها اداره شود که عملا چنین کاری غیر ممکن بود. این مسایل در جمع مدیران صدا و سیما مورد بحث قرار گرفت و بنابراین شد که به لحاظ مباحث شرعی که متمایز بود به دیدگاه و فتوی امام(س) عمل کنیم. در سال 66 فشار‌ها روی ما بیشتر شد و همین زمان مصادف بود با پایان دوره شورای سرپرستی که مدیر اجرایی سازمان را انتخاب می‌کرد. با تشکیل شورای جدید که از نظر دیدگاه با شورای قبل که قریب به شش سال با حضرت امام (س) کارکرده و دیدگاه‌های ایشان را می‌دانست، تفاوت داشت ضمن آنکه جوسازی‌‌های سنگینی هم علیه صدا و سیما صورت می‌گرفت و به خصوص درباره فیلم‌‌ها،سریال‌ها و مسابقات و حتی این موضوعات به تریبون‌های نماز جمعه کشیده شد که آیت الله محمدی گیلانی در یکی از سخنرانی‌های پیش از خطبه درباره موسیقی و حتی مجریان صدا و سیما تاکید کردند که باید طبق تحریر الوسیله امام عمل شود و در واقع عملکرد صدا و سیما را خلاف فتوای امام(س) است. این موضوع برای ما خیلی سنگین بود و به همین دلیل شورای سرپرستی صدا و سیما نامه ای خدمت حضرت امام(س) نوشتند، علاوه بر آن من فردای روز جمعه‌ای که خطبه‌های آیت الله محمدی گیلانی پخش شد، شرفیاب خدمت امام شدم و عرض کردم که «حتما خطبه‌های روز گذشته را شنیده اید؟ تکلیف ما چیست؟ ما که نمی‌خواهیم آخرتمان را به دنیای دیگران بفروشیم و اینکه برخی فقهای شورای نگهبان ما را تکفیر کنند برای ما سنگین است»

امام فرمودند «سئوال کنید پاسخ آن را کتبا به شما ارسال کنم و بنده هم این کار را انجام دادم و راجع به تمامی‌سریال‌هایی که در آن زمان پخش می‌شد مانند پاییز صحرا که در آن زمان بسیار مورد مناقشه بود و برخی برنامه‌های ورزشی مانند کشتی که گفته می‌شد خانم‌ها نباید نگاه کنند از ایشان پرسیدم. پاسخ امام(س) به من و مرحوم آقای فردوسی پور رییس شورای سرپرستی آن زمان بود که در حقیقت آبی بود بر آتش بسیاری از نقد‌هایی که بی‌جا صورت می‌گرفت.

امام در پاسخ به دو نامه محمد هاشمی رئیس وقت صدا و سیمای جمهوری اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور عضو وقت سرپرستی صدا و سیما درباره برنامه ‏ها، فیلم‏ها و آهنگ‏های پخش شده از صدا و سیما و نحوه رعایت جهات شرعیه این موارد را بلااشکال دانستند. متن نامه مسئولین صدا و سیما و پاسخ امام بدین شرح است:

[بسمه تعالى. همچنان که استحضار دارید در برخى از برنامه‏ هاى نمایشى سیماى جمهورى اسلامى ایران نظیر فیلمهاى سینمایى یا سایر برنامه‏ هاى نمایشى اعم از داخلى و خارجى، زنان نمایشگر حضور دارند که حسب موضوع بعضاً از ضوابط کامل پوشش اسلامى در حد چهره و گردن و موى سر برخوردار نیستند و همچنین در پاره‏اى از ورزشهاى مرسوم از قبیل «کُشتى» و «فوتبال» قسمتى از بدن ورزشکاران مرد پوشیده نیست، استدعا دارد جهت روشن شدن موضوع نظر مبارک را در خصوص موارد زیر اعلام فرمایید:

1- پخش برنامه‏ هاى تلویزیونى که در آنها بر حسب موضوع زنانى ایفاى نقش مى‏نمایند که ضوابط کامل پوشش اسلامى در حد چهره و گردن و موى سر را رعایت ننموده‏اند.

2- پخش برنامه ‏هاى ورزشى نظیر کُشتى و فوتبال که در آن قسمتى از بدن مردان ورزشکار پوشیده نیست.

3- نگاه کردن به برنامه‏ هاى فوق الذکر که از تلویزیون پخش مى‏شود. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

محمد هاشمى‏

بسمه تعالى‏

محترماً معروض مى‏دارد، در رابطه با پخش برخى فیلمهاى خارجى یا تولید داخلى و سریالهایى مانند «پاییز صحرا» و «آیینه»، «نفوذ» و غیره و همچنین پخش آهنگهاى موسیقى از صدا و سیما، از سوى امت شهیدپرور شکایاتى به شوراى سرپرستى مى‏رسد مبنى بر اینکه پخش این فیلمها و سریالها و آهنگها خلاف شرع مقدس اسلام و مخالف اهداف عالى انقلاب است و با نظام جمهورى اسلامى‏ تناسب ندارد و هزینه کردن بودجه براى ساختن آن اسراف محسوب مى‏شود، گو اینکه احیاناً جنبه‏ هاى آموزنده، تفریحى و سرگرم ‏کننده نیز دارد.

در انطباق این گونه موارد با فتاواى موجود در رساله‏ هاى عملیه و تحریر الوسیله آن حضرت و احراز و تفکیک مجاز از غیر مجاز اختلاف نظر وجود دارد و نمى‏توان جواب صریح و صحیحى به مستشکلان ارائه نمود. اختلاف سلیقه نیز الى ما شاء اللَّه موجود است و انسان نمى‏داند چه باید بکند و در این شرایط حساس جنگى که از اهمّ امور است تکلیف چیست؟

نکته دیگر اینکه وقتى شکایات که معمولًا از امتِ مورد توجه امام بزرگوار مى‏باشد به مدیران و مسئولان اجرایى ارجاع مى‏شود مى‏گویند، امام- مد ظله العالى- تمام این برنامه‏ها را مى‏بینند و آهنگها را گوش مى‏کنند اگر اشکالى داشته باشد تذکر مى‏دهند. از آنجا که رسیدگى به شکایات و پاسخ به آنها و اقدام فورى براى رفع نواقص، یکى از وظایف قانونى شوراى سرپرستى مى‏باشد مستدعى است نظر مبارک را نسبت به موارد یادشده مرقوم فرمایید تا بتوانیم از آغاز دوره جدید وظیفه خطیر شرعى و قانونى خود را به خوبى انجام دهیم و در پیشگاه آن امام عظیم الشأن و امت الهى ایران مسئول نباشیم.

اسماعیل فردوسى ‏پور].

بسمه تعالى‏

نظر نمودن به این قبیل فیلم ها و نمایشنامه‏ ها هیچ یک اشکال شرعى ندارد و بسیارى از آنها آموزنده است و پخش آنها نیز اشکالى ندارد. و همین طور فیلمهاى ورزشى و آهنگ ها اکثراً بى ‏اشکال است. گاهى خلافْ به طور نادر دیده مى‏شود، که باید بیشتر مواظبت کرد. لکن دو نکته باید مراعات شود: اول آنکه کسانى که گریم مى‏کنند باید محرم باشند و اجنبى حرام است چنین کارى را انجام دهد. دوم آنکه بینندگان از روى شهوت نظر نکنند.

روح اللَّه الموسوی الخمینى

منبع: صحیفه امام، ج‏20، ص: 445 و 446 

انتهای پیام /*