پیامبر عدل و رحمت

پیامهای تبریک امام برای مسیحیان جهان

صلوات و سلام خدای بزرگ بر حضرت عیسی بن مریم روح الله و پیغمبر عظیم الشأن که مردگان را احیا و خفتگان را بیدار فرمود! صلوات و سلام خدای بزرگ بر مادر عظیم الشأنش مریم عذرا و صدیقه حَوْرا، که با نفخه الهی چنین فرزند بزرگی را به تشنگان رحمت الهی تسلیم نمود! صلوات و سلام خدای بزرگ بر حضرت عیسی بن مریم روح الله و پیغمبر عظیم الشأن که مردگان را احیا و خفتگان را بیدار فرمود! صلوات و سلام خدای بزرگ بر مادر عظیم الشأنش مریم عذرا و صدیقه حَوْرا، که با نفخه الهی چنین فرزند بزرگی را به تشنگان رحمت الهی تسلیم نمود! درود بر روحانیون و احبار و رهبانان که با تعالیم عیسی مسیح، نَفْس سرکشان را به آرامی دعوت می کنند! درود بر ملت آزاده مسیح، آنان که از تعالیم آسمانی عیسی روح الله برخوردارند!
من به اسم ملت مظلوم ایران از شما ملت مسیح می خواهم که در روزهای متبرک خود به ملت ما که گرفتار سلطان ستمکارند، دعا کنید و فرج آنان را از خدای بزرگ بخواهید. من از شما ملت بزرگ می خواهم که سران بعضی کشورهای مسیحی را که با قدرت شیطانی خود از شاه ستمگر پشتیبانی می کنند و ملتی را در زیر فشار ظلم خرد می کنند، هشدار دهید و آنان را به تعالیم حضرت مسیح آشنا کنید.

کد : 49448 | تاریخ : 04/10/1396

«خوشا به حال آنان که گرسنه و تشنه عدالتند، از آن رو که سیر نخواهند شد.» (انجیل متی)

حضرت امام خمینی (س) در زمان حضورشان در پاریس در دی ماه سال ۵۷ همزمان با میلاد حضرت مسیح با صدور پیامی خطاب به مسیحیان جهان، میلاد این حضرت را تبریک و تهنیت گفته و از ملتهای مسیحی خواستند برای رهایی ملت ایران از دست رژیم ستمکار شاه دعا کنند. همچنین از روحانیت مسیح خواستند که سران کشورهای قدرتمند را در این راه نصیحت کنند:

صلوات و سلام خدای بزرگ بر حضرت عیسی بن مریم روح الله و پیغمبر عظیم الشأن که مردگان را احیا و خفتگان را بیدار فرمود! صلوات و سلام خدای بزرگ بر مادر عظیم الشأنش مریم عذرا و صدیقه حَوْرا، که با نفخه الهی چنین فرزند بزرگی را به تشنگان رحمت الهی تسلیم نمود! درود بر روحانیون و احبار و رهبانان که با تعالیم عیسی مسیح، نَفْس سرکشان را به آرامی دعوت می کنند! درود بر ملت آزاده مسیح، آنان که از تعالیم آسمانی عیسی روح الله برخوردارند!

من به اسم ملت مظلوم ایران از شما ملت مسیح می خواهم که در روزهای متبرک خود به ملت ما که گرفتار سلطان ستمکارند، دعا کنید و فرج آنان را از خدای بزرگ بخواهید. من از شما ملت بزرگ می خواهم که سران بعضی کشورهای مسیحی را که با قدرت شیطانی خود از شاه ستمگر پشتیبانی می کنند و ملتی را در زیر فشار ظلم خرد می کنند، هشدار دهید و آنان را به تعالیم حضرت مسیح آشنا کنید.

من از روحانیت مسیح می خواهم که سران بعض کشورهای قدرتمند را نصیحت کنند و پشتیبانی آنان را از کسی که پشت به تعالیم آسمانی نموده، تقبیح نمایند. قرآن کریم، حضرت مسیح را به عظمت یاد نموده و حضرت مریم را تنزیه فرمود؛ بر ملت مسیح است که دینْ خود را به ملت مسْلم ادا کنند. (صحیفه امام، ج ۵، ص ۲۷۲)

بنیانگذار جمهوری اسلامی یک سال بعد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در آغاز سال مسیحی ۱۹۸۰ میلادی در پیامی دیگر به مسیحیان جهان توصیه هایی را برای ملت مسیح عرضه کردند:

عید سعید میلاد مسیح پیامبر عظیم الشأن که برای طرفداری مظلومان و برقراری عدل و رحمت مبعوث و با گفتار آسمانی و کردار ملکوتی خود ظالمان و ستمکاران را محکوم و مظلومان و مستضعفان را پشتیبانی فرمود بر ملتهای مستضعف جهان و ملّت مسیح و مسیحیان هم میهن مبارکباد. هان ای پدران کلیسا و روحانیون تابع حضرت عیسی به پا خیزید و از مظلومان جهان و مستضعفان گرفتار در چنگال مستکبران پشتیبانی کنید و برای رضای خدا و پیروی دستور حضرت مسیح یکبار ناقوسها را در معابدتان به نفع مظلومان ایران و محکوم نمودن ستمگران به صدا درآورید.

خوشا به حال آنانکه گرسنه و تشنه عدالتند و از بهر عدالت زحمت می کشند و وای به حال آنانکه برخلاف دستور عیسی مسیح و برخلاف دستور همه پیامبران به نفع ظالمان و جاسوسان و پایمال کنندگان حقوق ملّتها زحمت می کشند. و ای ملت مسیح و پیروان عیسی روح الله به پا خیزید و از شرافت عیسی مسیح و ملت عیسوی دفاع کنید و اجازه ندهید دشمنان تعلیمات آسمانی و مخالفان دستورات الهی ملت مسیح و روحانیت عیسی را به خلقهای مستضعف جهان بد معرفی کنند. هان ای پدران کلیسا به پا خیزید و عیسی مسیح را از چنگال این دژخیمان نجات دهید که آن پیامبر بزرگ از ستمگری که دین را وسیله ظلم، و دعا را وسیله رسیدن به مسند ستمگری به بندگان خدا قرار می دهد بیزار است که دستورهای آسمانی همه برای نجات مظلومان از ملکوت نازل شده اند. و ای مستضعفان جهان برخیزید و هم پیمان شوید و ستمگران را از صحنه برانید که زمین از خداست و وارث آن مستضعفانند.

از محتوای این پیامها و دیگر سخنان حضرت امام نکات زیر را می توان دریافت:

حضرت امام خمینی در تمام پیام ها و سخنرانی هایشان به این نکته مهم اشاره دارند که تمام ادیان الهی برای تربیت روح انسان آمده اند. و این مشخصه یعنی تربیت روح را ما فقط در ادیان الهی می بینیم. از دیدگاه ایشان که دیدگاه یک متفکر برجسته دینی و عالم اسلامی است ادیانی که در قرآن کریم از آنها نام رفته است ادیان الهی محسوب می شوند. ایشان همیشه در مورد این ادیان الهی با دیده احترام و تکریم نگریسته اند و این موضوع در تمام سخنان و همچنین رفتار ایشان هویداست. به نظر امام خمینی آنچه که در وجود انسان قابل تکریم و همچنین اهمیت است ، سرشت پاک و روح بی آلایش اوست و هرکس که دارای چنین روحی است انسانی است والا.

در اندیشه حضرت امام پیامبران الهی جایگاهی فوق العاده و بسیار والا دارند و همواره به پیامبران بزرگ الهی هم چون موسی و عیسی با دید تکریم و تعظیم می نگرند. علی الخصوص در مورد حضرت عیسی (ع) که همیشه از ایشان به عنوان طرفدار مظلومان و برقرار کننده عدل و کسی که گفتاری آسمانی و کرداری ملکوتی دارند نام برده اند. و همیشه از حمایت حضرت مسیح (ع) از مظلومان به عنوان شاخص تعلیمات آن حضرت نام می برند و ایشان را موجودی سراسر معجزه می دانند.

«عیسی مسیح همه چیزش معجزه بود. معجزه بود که از یک مادر باکره متولد شد. معجزه بود که در مهد سخن گفت. معجزه بود که برای بشر صلح و صفا و روحانیت آورد. همه معجزه، همه انبیا معجزه هستند، و همه برای ساختن بشر آمدند. همه می خواهند که بشر به راه مستقیم الهی سیر کند، و همه می خواهند که تمام افراد بشر در صلح و صفا و برادری زیست کنند. این وظیفه مأمورین الهی است که در دنیا آمده اند برای اینکه بشر را از این عالم به عالم بالا ببرند» (صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۴۰۶)

در عین حال حضرت امام این نکته را نیز تذکر می دهند که جدا شدن از اندیشه های الهی دین به شدت خطرناک بوده و باعث ضعف و تفرقه می گردد. ایشان به تمام روحانیون ادیان مختلف توصیه می کنند که پیرو اندیشه های راستین پیامبران الهی باشند و گرفتاریهای بشر را ناشی از همین دوری از راه حقیقی می دانند.

«اگر تعلیمات انبیا؛ حضرت مسیح در مسیحیّین، حضرت موسی در کلیمییّن، حضرت رسول اکرم در مسلمین، آن طوری که آنها می خواستند تحقق پیدا می کرد، این گرفتاریهایی که الآن برای همه بشر در همه جا هست پیش نمی آمد» (صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۳۸)

«روحانیت مسیح موظف است به حسب تعلیمات مسیح، و به حسب تعلیم خدای بزرگ که با این قدرتهایی که بر خلاف مسیر انبیا و بر خلاف مسیر مسیح رفتار می کنند مبارزه معنوی بکنند. آنها را ارشاد بکنند به ملت مسیح. هدایت کنند ملت مسیح را که تبعیت از این قدرتهایی که بر ضد مسیح هست نکنند.» (صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۴۰۷)

از دیگر موارد فوق همچنین می توان به پاسخ امام به نامه هایی که توسط پاپ برای ایشان فرستاده شده، اشاره کرد که بسیار با اهمیت است.

انتهای پیام /*