اعتصابی که امام از برگزار کنندگانش تشکر کرد

کد : 49463 | تاریخ : 04/10/1392

ششم دی 1357 ش (26 محرم 1399 ق)  مصادف با ارسال پیام امام خمینی به ملت ایران و ارائه شش توصیه عمومی است. حضرت امام خمینی(س) طی پیامی عمومی از نوفل لوشاتو در شش ماده دستورالعمل‌های عمومی در رابطه با ساماندهی و ادامه تظاهرات و اعتصابات در مبارزه با رژیم شاه را صادر کردند. در این پیام با تأکید بر نقش محرم و قیام حضرت سیدالشهداء(ع) در زمینه پاسداری از عدالت و آزادی و اشاره به کجروی‌های بنی‌امیه و نیز تزویر و عوام‌فریبی شاه، قیام 12 محرم (15 خرداد) را مبدأ تحولات عظیم و مفتاح نجات اسلام و عدالت و نطفه مقاومت ملی نام نهادند. در این پیام با تشکر از ملت در اعتصابات به‌ویژه اعتصاب کارکنان شرکت نفت خواستار پشتیبانی ملت در سراسر کشور از آنان شدند. متن کامل این پیام شش ماده ای بشرح ذیل است:
"ماه محرّم براى مذهب تشیع ماهى است که پیروزى در متن فداکارى و خون به دست آمده است. در صدر اسلام پس از رحلت پیمبرِ ختمى- پایه گذار عدالت و آزادى- مى‏رفت که با کجروی هاى بنى امیه اسلام در حلقوم ستمکاران فرو رود و عدالت در زیر پاى تبهکاران نابود شود که سید الشهداء نهضت عظیم عاشورا را برپا نمود و با فداکارى و خون خود و عزیزان خود، اسلام و عدالت را نجات داد و دستگاه بنى امیه را محکوم و پایه‏ هاى آن را فرو ریخت. و در عصر ما مى‏رفت که با کجروی هاى سلسله پهلوى، حلقوم گشاد آنان و دارودسته و اربابان آنان اسلام و مصالح آن را ببلعد و عدالت و استقلال و آزادى را در زیر چکمه دیکتاتورى و پرده ریا و تزویر به نابودى بکشد.
نهضت ملت بزرگ ایران، که در دوازدهم محرّم، 15 خرداد به شکوفایى گرایید، پرده‏ هاى تزویر و عوام‏ فریبى شاه را پاره کرد؛ و قتل عام شاهانه و فداکارى ملت، مبدأ عظیمى در تاریخ ایران گردید؛ و مفتاح نجات اسلام و عدالت به دست آمد، و نطفه مقاومت ملى منعقد و با تربیت و روشنگرى روشنگران، رو به رشد و تکامل نهاد؛ و در این بین فداکاریها در مقابل جنایات و قتل و غارت و حبس و تبعیدها در جریان بود. و در 29 محرّم 98 که رشد و تکامل در حال بلوغ بود، مبدأ انفجار ظاهر شد و شاه و دژخیمان او غافلگیر شده و با تمام قوا به قتل و جرح ملت پرداختند. و در ظرف یک سال جنایات بى ‏پایان آنان با مقاومت عظیم ملت روبه و برخوردها و جنایتها و فداکاریها مقابل یکدیگر صف کشیدند. در این میان قوه مقاومت ملت رو به رشد و حربه‏ هاى دشمن انسانیت و ملت رو به تزلزل، و در پایان سال 98 و طلیعه 99، قدرت ملت، جنود ابلیسى‏ شاه را چنان شکست داد و پایه ‏هاى دیکتاتورى را چنان متزلزل نمود و قدرتهاى عظیم ابرقدرتها را چنان واپس زد که مورد تحیر و تعجب متفکران جهان و حسابگران گردید.
شاه با آن عظمت فرعونى به تعظیم و اظهار عجز و توبه در مقابل ملت برخاست و به تبدیل مهره ‏هاى نرم با خشن پرداخت و ملت با غرور اسلامى و ملى خود نه آن توبه را قبول نمود و نه از آن نرمى فریب خورد و نه به آن خشونت اعتنا کرد؛ و در تاسوعا و عاشوراى 99 با رفراندم بى‏نظیر و آرام خود- که به تصدیق ناظران داخل و خارج در تاریخ بى‏ نظیر بود- قدرت مهارشده خود را ثابت و سقوط و عزل محمد رضا پهلوى را براى چندمین بار اعلام نمود. و پس از آنکه شاهْ خود را رفتنى دانست، دست جنایتکار خود را از آستین درآورد و کشتارهاى پى در پى جمعه سیاه به بعد را آغاز کرد و خود را در تمام جوامع رسوا نمود و اخیراً در مشهد مقدس جنایتکاری ها را به حد اعلا رساند و ما را بر آن داشت که روز 29 ماه محرّم  را عزاى عمومى اعلام کنیم براى سالگرد کشتار بى‏رحمانه قم و چهلم کشتار در صحن مطهر مشهد مقدس و نیز هفته کشتار مشهد مقدس و نیز کشتار شهرستانهاى دیگر.
و با کمال تأسف در این سال تمام وقت ما صرف فاتحه و عزاى ملى شد و در صورت بقاى شاه در مقام مغصوب، وضع همین است. اکنون لازم است تذکراتى بدهم:
1- این جانب پس از تشکر از اهالى محترم خراسان، خصوصاً علماى اعلام و حجج اسلام و دکترهاى محترم و سایر گروهها و طبقات، پشتیبانى خود را از این اعتصاب شریف اعلام مى‏نمایم؛ و اعمال وحشیانه دولت نظامى غیر قانونى و حکومت نظامى غاصب را محکوم مى‏نمایم؛ و از ادامه دیکتاتورى و غصب مقامْ آنان را تحذیر مى‏کنم.
2- این جانب از جمیع اعتصاب کنندگان در سرتاسر کشور تشکر مى‏کنم و پشتیبانى خود را از آنان اعلام مى‏نمایم؛ و از خصوصِ اعتصاب کنندگان شرکت نفت تقدیر مى‏نمایم. و اقدامات دولت نظامى غاصب و دادگاههاى نظامى را در فشار به آنان براى‏ شکستن اعتصاب تقبیح مى‏نمایم و آنان را در جدیت براى هدر دادن ثروت ملت مسئول مى‏شناسم، و آنان را از این اقدام مخالف با مصالح کشور تحذیر مى‏کنم.
3- بر ملت شریف ایران است که از اعتصاب کنندگان شرکت نفت پشتیبانى کنند و به آنان براى تهیه مسکن و مئونه زندگى اعانت کنند؛ و در شهرستانها صندوق هاى اعانه بگذارند و پس از جمع ‏آورى به وسیله هیأتهاى معتمده به آنان برسانند. و باید نگذارند برادران خود که در راه خدمت به اسلام و کشور بپاخاسته‏ اند رنج ببینند.
4- ملت شریف ایران موظفند از سربازانى که از سربازخانه‏ ها بیرون آمده ‏اند و خدمت به دولت غاصب را روا نداشته‏ اند، کمک کنند از جهت منزل و سایر مئونه‏ ها؛ و نگذارند به برادران خود که براى اسلام ترک اعانت ظالم را نموده‏اند بد بگذرد.
5- باید ملت ایران بداند که نفت و گاز به مقدار مصرف داخل در انبارها موجود است و دولت جنایتکار، براى ایجاد وحشت و نارضایتى، قحطى مصنوعى ایجاد نموده؛ و کارکنان شرکت نفت به مقدار مصرف داخل استخراج مى‏ نمودند و اینان به مصارف دیگر مى‏رساندند (از قبیل صدور براى اسرائیل- چنانکه گفته شده) و ملت را در مضیقه قرار مى‏دهند. شاه و دولت غاصب او با ملت در حال جنگند که به این اعمال وحشیانه دست مى‏زنند؛ حتى گفته مى‏شود که کارکنانى را که براى مصرف داخلى مى‏خواهند عمل کنند، مجبور به اعتصاب مى‏کنند تا مضیقه را به عهده ملت بگذارند.
6- لازم است ملت شریف به نهضت اسلامى خود تا وصول به نتیجه ادامه دهند، و در این راه، که رضاى خداوند در آن است، صبر کنند؛ و از اعانت برادران خود غفلت نکنند. و از احتکار و گرانفروشى و بى‏ انصافى که موجب غضب خداى تعالى است جداً احتراز کنند، و به وسوسه‏ هاى شیطانى که عمال ابلیسى شاه و دولت پخش مى‏کنند و مى‏خواهند در مردم سستى و یأس ایجاد کنند، گوش فرا ندهند؛ و به خداى متعال در این راه که به دست آوردن استقلال و آزادى و جمهورى اسلامى است اتکال کنند. از خداوند متعال سرنگونى اساس ستم و برقرارى پایه‏ هاى عدل را خواستارم".صحیفه امام، ج5، ص 285.

انتهای پیام /*