دیدار امام خمینی با اعضای حزب جمهوری اسلامی

در روز چهاردهم فروردین 1361 آقای خامنه‏ ای رئیس جمهور وقت و دبیرکل حزب جمهوری اسلامی، مسئولان و اعضای دفاتر حزب جمهوری در سراسر کشور و اعضای انجمن اسلامی بانک‏ های تهران با امام خمینی دیدار کردند.

کد : 30080 | تاریخ : 14/01/1392

 در روز چهاردهم فروردین 1361 آقای خامنه‏ای رئیس‌جمهور و دبیرکل حزب جمهوری اسلامی، مسئولان و اعضای دفاتر حزب جمهوری در سراسر کشور و اعضای انجمن اسلامی بانک‏ های تهران با امام‌خمینی دیدار کردند. امام ضمن بیانات مفصلی درباره جایگاه ایران و ملت ایران و قضیة جنگ و پیروزی‏ های رزمندگان فرمودند: «... کجای دنیا شما سراغ دارید که در رادیویش درس فقه بدهد،... کدام حزب را سراغ دارید که سران آن حزب مثل سران حزب جمهوری اسلامی باشد؟...». امام در رابطه با جنگ فرمودند: «... حرف ما یک حرف منطقی صحیح انسانی است. یک کسی که تجاوز کرده به ما... حرف صحیح ما این است که... از کشور ما برو. متعدی آن است که توی کشور دیگری است...».

 ایشان در ابتدای سخنانشان با تاکید بر این نکته که حب نفس، منشأ تمام فسادها در طول تاریخ‏ است فرمودند: «آن چیزى که دنیا را تهدید مى ‏کند، سلاح ها و سر نیزه ‏ها و موشک ها و امثال این نیست. آن چیزى که دارد این سیاره ما را در سراشیبى انحطاط قرار مى ‏دهد، انحراف اخلاقى است. اگر انحراف اخلاقى نباشد، هیچ یک از این سلاح هاى جنگى به حال بشر ضرر ندارد. آن چیزى که دارد این انسانها را و این کشورها را رو به هلاکت و رو به انحطاط مى‏ کشاند، این انحطاط هایى است که در سران کشورها و در دست به کارهاى این حکومتها، از انحطاط اخلاقى، دارد تحقق پیدا مى‏ کند و همه بشر را دارد سوق مى ‏دهد به سراشیب انحطاط و نمى ‏دانیم که عاقبت امر این بشر چه خواهد شد. شما ملاحظه‏ بفرمایید که این سلاحهاى بزرگ مدرن، که الآن در دست ابرقدرت هاست، این سلاحها در چه امرى از امور کار مى‏ رود؟ آیا براى خیر بشر است؟ براى تأمین صلح است، چنانچه مدعى هستند؟ یا براى هلاکت بشر و براى خودخواهی هایى که این سران دارند؟

اینکه در روایات ما هست که حُبُّ الدنیا رأس کُلِّ خَطیئَةٍ این یک واقعیتى است. و اساس حب دنیا هم، ریشه حب دنیا هم حب نفس است که آن هم حب دنیاست. تمام فسادهایى که در بشریت پیدا شده است، از اوّلى که بشریت تحقق پیدا کرده است تا کنون و تا آخر، منشأش همین حب نفس است. از حب نفس است که حب به جاه، حب به مقام، حب به مال و حب به همه انگیزه‏ هاى شهوانى پیدا مى‏ شود.»

امام خمینی بکارگیرى اسلحه را صرفا براى اهداف الهى‏ صحیح دانسته و خاطرنشان ساختند: «از اول این جنگ تحمیلى، ما ببینیم که سپاهیان ما و ارتش ما اسلحه‏ هاى خودشان را در چه کار به کار بردند، در چه جهت به کار بردند. و امریکا و آنهایى که دنبال [اویند]- یعنى، صدام را وادار کردند به این امر- آنها در چه کار. وقتى ملاحظه مى‏ کنیم، مى‏ بینیم که طیاره‏ هاى آنها دزفول و آبادان را، اهواز و اندیمشک را، امثال اینها را مى ‏کوبد، و آن مردم را کوبیده است، و آنجاها را خراب کرده است، و الآن یک خراب ه‏اى بعد از اینکه اینها بروند، یک خراب ه‏اى دست کشور ما هست، و اسلحه‏ هاى ما [در] دفاع از این ملت ضعیف است، [که‏] به کار مى‏ رود، در راهى که خدا فرموده است، اسلحه‏ هاى ایران الآن- غیر آن که دست منحرفین است- آن که به حسب توده‏ هاى مردم میزان است، به حسب اجتماع میزان است، این اسلحه‏ ها در راه تحقق آرمان هاى اسلامى و الهى دارد به کار مى‏ رود و آن اسلحه‏ ها در راه تخریب و براندازى اسلام دارد به کار مى‏ رود. اینکه من عرض مى ‏کنم که دنیا تهدید به فنا [مى‏ شود،] از راه سراشیبى در اخلاق دارد حرکت مى ‏کند، براى این است که این دو طایفه ‏اى که یک طایفه حمله کردند و زن و بچه مردم را آواره کردند و همین طور زن و بچه مردم را از عراق هم آواره کردند و کشور ما را آن طور خراب کردند که ما سالها باید زحمت بکشیم، تا برش گردانیم به حال اول، مى‏ بینیم که کشورهاى مختلفى با یک همچو ستمگر و یک همچو خبیثى دارند کمک مى‏ کنند؛ اسلحه مى‏ فرستند و همه چیز، افراد هم مى ‏فرستند تبلیغات مى‏ کنند، اکثراً صرف وقت مى‏ شود براى اینکه این جمهورى اسلامى را از بین ببرند.

از قرارى که در این نوشته‏ ها یا در گفته‏ ها بود، رئیس جمهور امریکا گفته است که این جنگ را دیگر باید یک کارى بکنیم از بین برود؛ براى اینکه این جنگ دیگر به نفع امریکا نیست. شما ببینید این چه اقرارى است که یک نفر آدم، رئیس جمهور یک کشور ابرقدرت- به اصطلاح- همچو اقرار مى‏ کند که جنگ تا حالا به نفع امریکا بوده است؛ براى اینکه جنگ براى به هم زدن این جمهورى اسلامى بوده است، حالا که مى ‏بینیم نمى‏ شود این کار و ممکن است که جمهورى اسلامى رشد زیاد بکند و سایر کشورهاى‏ مسلمان هم بیدار بشوند، پس حالا یک خطرى است براى امریکا، دیگر به نفع امریکا نیست. حالا تقاضا کرده است از همه اشخاصى که دست اندر کارند که بیایند و این جنگ را به یک طورى به صلح برگردانند. و ما که از اول مى‏ گفتیم که ما جنگ با کسى نداریم، ما با همه عالم مى‏ خواهیم صلح داشته باشیم، ما اختلافى با کسى نداریم، ما نمى‏ خواهیم برویم کشورگیرى کنیم، ما دفاع مى‏ کنیم؛ دفاعى که اسلام به ما دستور داده، ما تابع اسلام هستیم؛ هر چه فرموده است عمل مى‏ کنیم. اگر فرموده بود که دفاع هم نکنید، ما مى‏ نشستیم سر جایمان. فرموده دفاع کنید، باید بکنید. آنها هجوم کردند و ما دفاع. به جاى اینکه اینهایى که مى‏ گویند ما مسلمان هستیم، این کشورهایى که مى‏ گویند ما اساس کارمان بر اسلام است، اینها [باید] به یک آیه ‏اى از قرآن عمل مى‏ کردند. ما همه قبول داشتیم که اگر یک طایفه‏ اى بغى کردند و طغیان کردند و به طایفه ‏اى دیگر از مسلمین چه [ظلم‏] کردند، همه باید با او جنگ کنند تا او برگردد به حکم خدا. وقتى برگشت آن وقت بنشینند اصلاح کنند.»

امام راحل تعیین متجاوز را خواسته منطقىِ ایران‏ خوانده و خطاب به حضار فرمودند:«ما همان حرف اوّل که گفتیم، همان حرف اوّل را همه زدیم. در مجلس صحبت شده همان بوده، رئیس جمهور صحبت کردند همان بوده، نخست وزیر صحبت کردند همان بود. رئیس مجلس صحبت کردند همان بود. حرف ما یک حرف منطقى صحیح انسانى است. یک کسى که تجاوز کرده به ما و این همه خسارات به ما وارد کرده است و در کشور ما هست الآن هم، خوب، حرف صحیح ما این است که خوب، از کشور ما برو. متعدى آن است که توى کشور دیگرى است. و شما اگر چنانچه از این جوامع بین المللى که ما مى ‏شناسیمشان- یعنى تا حدودى- بخواهید دعوت کنید که بنشینید و ببینید متجاوز کى است، مطمئن باشید که اگر از یک کشورهاى صالح- اگر باشند- نخوانید اشخاص را براى رسیدگى، آنها قبلًا شما را محکوم کرده ‏اند! قبلًا آنها ما را متجاوز شاید محسوب کرده‏ باشند! و اینها همان انحطاطى است که من عرض مى‏ کنم رو به انحطاط اخلاقى ما هستیم و ما باید چه بکنیم و اسلام باید چه بکند با این اخلاقى که دیگر به افتضاح کشیده شده است... و ملتها باید متوجه به این معنا باشند که ملتها را اینها نکشانند همراه خودشان رو به سراشیبى. ملت عراق باید متوجه این معنا باشد که اگر چنانچه صدام در عراق باقى بماند، آنها را رو به فساد مى ‏کشد، جوانها را رو به فساد مى‏ کشد. و خدا مى ‏داند که آن قدر لطمه ‏اى که بر عراق وارد شده است از این حزب کافر عفلقى و بر جوان هاى آنها وارد شده است، چه صدمات اخلاقى بوده که وارد شده است! آن که انسان را و کشورها را تهدید مى‏ کند این انحرافات اخلاقى است که تهدید مى‏ کند، و الّا سلاح- فى نفسه- چه اشکال دارد؟

بنیانگذار جمهوری اسلامی در ادامه با تاکید بر لزوم تطبیق امور بانک ها با احکام شرع‏ بیان داشتند: «بانکها باید فکر این مطلب باشند که مسائل خودشان را با اسلام تطبیق بدهند و همه جا این طور باید باشد... این حدود الهى که خداى تبارک و تعالى قرار داده و یک فرد اگر در داخل منزلش هم یک کارى بکند که بیرون منعکس بشود، او را تعقیب و مجازات مى‏ کنند، براى این [است‏] که اینهایى که این طور فسادها را در یک مملکتى مى‏ کنند، و لو توى خانه‏ اى این کار را مى‏ کنند، این کم کم سرایت مى‏ کند و جامعه را رو به فساد مى‏ برد... شما هم باید، موظفید، در بانک موظفند، در انجمن هاى اسلام موظفند، جمهورى اسلامى و حزب جمهورى اسلامى موظف است و دولت و همه موظف‏ اند به اینکه نگذارند یک مورد هم فساد وقتى واقع شد، اغماض نکنند؛ همان یک مورد را تعقیب کنند و همین یک مورد را از بین ببرند تا سرایت نکند، یک وقت یک جمهورى به فساد کشیده بشود یا لا اقل، به این طور کشیده بشود که بدنام بشود در دنیا. به اندازه کافى ما اشخاصى که مبلّغینى که بخواهند این جمهورى اسلامى را به بدنامى بکشند به قدر کافى در دنیا ما داریم؛ خودمان نباید یک کارى بکنیم که کمک بشود به قدر کافى دنیا با ما دارد مخالفت مى‏ کند. ولى شما اگر خودتان را حفظ بکنید و اگر اخلاق اسلامى در خودتان نفوذ بکند و همه توجه به این مسائل داشته باشید، [مى ‏دانید] که از اخلاق اسلامى، یکى از امور مهمش قضیه تفرقه نداشتن و مجتمع بودن است، همه با هم بودن است و تا حالا هم ما هر چه پیشرفت کرده ‏ایم از این معنا بوده. تا کنون این جمهورى اسلامى از اولى که انقلاب پیدا شده، چه در آنجایى که قطع ریشه‏ هاى فساد را کردند و از بین بردند تا آنجایى که در امور کشور کارسازى کردند، بازسازى کردند، در اثر این وحدتى بوده است که اینها داشته‏ اند که یکى از [نمونه‏ هاى‏] اخلاق اسلامى است.

این برادرى یکى از امورى است که در قرآن کریم، همه ما را برادر خواندند؛ مسلمانها را، مؤمنین را. و برادرها باید با حسن نیت و برادرى مجتمع باشند و بحمد اللَّه تعالى، هستند. ما باید این نعمت الهى، که خدا این را نعمت حساب کرده- این نعمت، بزرگترین نعمت است- این نعمت الهى را ما باید حفظش کنیم. مادامى که این نعمت الهى را ما حفظ کردیم، در امان هستیم از همه شیاطین. و آن روزى که ما این نعمت را- خداى نخواسته- از دست بدهیم، آن روز است که خلل وارد مى‏ شود به کشور ما.»

امام‌خمینی در پایان بر لزوم جلوگیری از ورود و نفوذ افراد منحرف به حزب و انجمن ‏های اسلامی هشدار دادند.

(منبع: صحیفه امام، ج‏16، ص: 161-174)

انتهای پیام /*