نظر امام در باره تبلیغات

از دیدگاه امام خمینی، تبلیغات در هر عصرى لازم است و جزء امور واجب شمرده مى‏شود؛ اما در عصر کنونى که ابزارهاى ارتباط و وسایل تبلیغ بیش از صدر اسلام فراهم است و دنیا دستخوش تحولى بزرگ گشته و چونان عائلۀ واحد، همۀ اهل خود را در محصورۀ کوچکى مجتمع کرده است و تبلیغات در دنیا در رأس همۀ امور قرار گرفته، مضاعف شده است

کد : 49605 | تاریخ : 02/11/1392

بدون تردید یکى از مهمترین علل و عوامل صیانت از  ودیعۀ گرانقدر امام خمینی(انقلاب اسلامی)، همانا «تبلیغ» است که به ‏نظر رهبر فقید انقلاب، از اصول بسیار مهم اسلام عزیز محسوب مى‏شود و عبارت از شناساندن خوبیها و تشویق به انجام دادن آنها و ترسیم بدی ها و نشان دادن راه گریز و منع از آن موارد مى‏باشد. 

 از دیدگاه  امام خمینی، تبلیغات اسلامى به محض استطاعت، در هر عصرى لازم است و جزء امور واجب شمرده مى شود؛ اما در عصر کنونى که ابزارهاى ارتباط و وسایل تبلیغ بیش از صدر اسلام فراهم است و دنیا دستخوش تحولى بزرگ گشته و چونان عائلۀ واحد، همۀ اهل خود را در محصورۀ کوچکى مجتمع کرده است و تبلیغات در دنیا در رأس همۀ امور قرار گرفته و آتیۀ اسلام، به عملکرد «تبلیغات اسلامى» وابسته است، حجت به نصاب تمام رسیده و اهمیت تبلیغ مبانى اسلام و ارائه و معرفى حقیقت آن ـ‏‏چنانکه در آیات و روایات آمده‏‏ مضاعف شده است. بدین سبب، امام راحل(س) خدمتِ دست ‏اندرکاران امر تبلیغ را در این زمان، از خدماتى که در طول تاریخ براى اسلام انجام گرفته است، ارزنده‏تر مى‏دانند و ضمن بیان میزان اهمیت و ارزش کار آنها، بر مسئولیت سنگین آنان به همان میزان تأکید مى‏ورزند و نسبت به حُسنِ انجام آن هشدار مى‏دهند. در سوم بهمن ماه سال 1361 امام راحل در باره ضرورت توسعه و گسترش تبلیغات‏ در جمع معاونان سیاسى و برون مرزى و مدیران خبر صدا و سیما سخنرانی جالبی را ارائه فرمودند که از نظر می گذرد:

«تبلیغات مسئله ‏اى است پر اهمیت و حساس، یعنى دنیا با تبلیغات حرکت مى‏کند. آن قدرى که دشمنان ما از حربه تبلیغات استفاده مى‏کنند از طریق دیگرى نمى‏کنند. و ما هم باید به مسأله تبلیغات بسیار اهمیت دهیم و از همه چیزهایى که هست، بیشتر به آن توجه کنیم. باید تبلیغات فرهنگى ما خصوصاً در رادیو و تلویزیون بیشتر باشد؛ چرا که الآن وضع طورى شده است که آن روستایى که در صحرا مشغول امر کشاورزى مى‏باشد هم، به رادیو گوش مى‏دهد و در بعضى نقاط تلویزیون هم هست. آن قدرى که رادیو و تلویزیون مى‏تواند به مردم خدمت کند، روزنامه‏ها و دستگاههاى دیگر نمى‏توانند خدمت کنند. شما مى‏دانید که تبلیغات خارجى علیه ما زیاد است؛ شما باید با تبلیغ فرهنگ اسلامى، به دروغ‏پراکنی هاى صداهاى خارجى پاسخ دهید. 

امروز ابرقدرتها از انقلاب اسلامى ما سیلى خورده ‏اند و مى‏ترسند که مبادا در نقطه‏اى دیگر، انقلابى دیگر مانند انقلاب ما صورت گیرد. به همین دلیل این روزها شاهد رفت و آمدهاى سیاسى در منطقه هستیم. آنها به دست و پا افتاده‏اند و هر روز توطئه‏اى جدید مى‏کنند؛ ما هم باید در مقابل آنها مهیا باشیم. همان طور که امریکا براى توطئه آماده است، ما هم باید براى مبارزه و مقابله آماده باشیم. مادامى که بخواهیم مستقل باشیم و زیر بار وابستگى نرویم، باید تحمل این مشکلات و قدرت مبارزه با آن را پیدا کنیم. امروز ما وارث کشورى هستیم که وابسته به شرق و غرب بود؛ و شرق‏زده و غربزده هم در رأس امور بودند. بنا بر این، باید محکم بایستیم و این جمهورى را که در مقابل همه انحرافات ایستاده است حفظ کنیم. برادران و خواهران مذاهب گوناگون، همه دست در دست یکدیگر بگذارند و از حیثیت و کیان اسلام و جمهورى اسلامى دفاع کنند و از این هیاهوها نترسند، که ما شکست نمى‏خوریم. شما که مسئولیت بسیار سنگینى به عهده‏تان مى‏باشد، مطمئن و استوار به کار خودتان ادامه دهید؛ هر روز برنامه‏هایتان را بیشتر و بهتر توسعه دهید و کوشش نمایید تا برنامه‏هاى اصولى و منطبق با موازین اسلام، ارائه نمایید و حیثیت ملت و مذهب خودتان را حفظ کنید. باید برنامه‏ها بر اساس بینش و فرهنگ اسلام تنظیم شود. امیدوارم با دلى محکم و گرم در کارى که دارید موفق شوید. امروز کشور مال خودتان است. امروز همه مى‏دانند و مى‏فهمند که براى خودشان کار مى‏کنند، براى آتیه کشور خودشان. به خدا اعتماد کنید که هر چه داریم از اوست و براى بندگان اوست؛ پس براى او و بندگان او خدمت کنید. خداوند همه شما را حفظ فرماید». منبع: صحیفه امام، ج‏17، ص: 243و244

انتهای پیام /*