پیام امام(س) در حوزه زنان به طور کامل درک نشده است

معاون رییس جمهور در مراسم تجدید بیعت با آرمان های امام(س)گفت: عملکرد بنیانگذار انقلاب اسلامی در حمایت از حضور زنان در مجلس خبرگان قانون اساسی و قرار دادن یک زن در ترکیب هیئت اعزامی جهت دیدار باگورباچف صراحتا پیامی برای آیندگان داشت که آنچنان که باید این پیام درک نشد.

کد : 49670 | تاریخ : 07/11/1392

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از ایسنا در آستانه سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران شهیندخت مولاوردی - معاون رئیس‌جمهور و رییس معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری - امروز به ‌همراه اعضای کمیته امور زنان ستاد دهه فجر با حضور در حرم مطهر امام‌خمینی(س) با آرمان‌های والای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید بیعت کردند.

در این مراسم جمعی از همسران وزرا و مسئولان امور زنان و خانواده دستگاههای اجرایی با نثار تاج گل و قرائت فاتحه ضمن ادای احترام به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با آرمان‌های والای امام راحل، شهدا و رهبر معظم انقلاب عهد و پیمان بستند.

مولاوردی و همسر رئیس‌جمهور، همسران وزرا با حضور بر سر مزار بانو خدیجه ثقفی -همسر مکرمه امام راحل- و قرائت فاتحه و نثار گل از فداکاری، رشادت و مجاهدت‌های بانوی بزرگ انقلاب تجلیل کردند.

مولاوردی در این مراسم گفت: سی و پنج سال پیش درچنین روزهایی چشمان جهانیان ناباورانه تغییر سرنوشت ملتی را به نظاره نشست که بنا به سنت الهی بادست خود و با خواست خود چنین تغییری را رقم زدند. آرمانهای انقلاب اسلامی که درنوع خود نقطه عطفی در تاریخ سیاسی معاصر ایران وجهان محسوب می شود، توانست میلیونها زن و مرد خسته ورنجوراز تمامی تحقیرها، سرکوبها، بی‌عدالتی ها، تبعیض ها و نابرابری‌ها را به حرکت درآورد.

وی در ادامه گفت: مشارکت و نقشی که زنان دردوران انقلاب و ماقبل آن سپس در دوران استقرار وتثبیت نظام جمهوری اسلامی و در اکثرتحولات سیاسی پس از آن داشته و دارند مورد اذعان همگان بوده و غیرقابل انکار است و در اصل انقلاب نقش زنان ممتاز بود و زنان یک نقش موثر و بی جایگزین داشتند. امام اول کسی بود که این نقش را فهمید و تاثیر حضور و نقش مردم را درک کرد امام قدر مردم را دانست و توانایی های آنان را کشف کرد. در زمینه زنان هم همینطور بود و در مقاطعی که بزرگانی از علما حتی در نفس شرکت یا عدم شرکت زنان در تظاهرات و راهپیمایی ها تردید داشتند آن حصار محکمی که انسان به او تکیه می داد و خاطر جمع می شد تا بتواند در مقابل اینجور نظراتی که از مراکز مهمی هم ارائه می شد بایستد، حصار رای امام و فکر و عزم امام بود.» (از بیانات مقام معظم رهبری در سومین نشست اندیشه های راهبردی با موضوع زن وخانواده)

مولاوردی اضافه کرد: از همان ابتدای آغاز نهضت بیانات حکیمانه و داهیانه امام خمینی به عنوان رهبری انقلاب و مصلحی درد آشنا و فقیهی زمان‌شناس خیل عظیم زنان را با خود همراه کرد.  تاکیدمکررایشان بر همدوش بودن زنان با مردان و یا بهتر از آنان دربسیاری از عرصه ها. بعدها عملکرد ایشان در حمایت از حضور زنان در مجلس خبرگان قانون اساسی و قراردادن یک زن در ترکیب هیئت اعزامی جهت دیدار با گورباچف صراحتا پیامی برای آیندگان داشت که آنچنان که باید این پیام درک نشد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه اظهار کرد: زنان با به دوش گرفتن نیمی از بار انقلاب در مقدمه قانون اساسی مورد خطاب واقع شده و به آنان وعده داده شد که به دلیل ستم بیشتری که تاکنون از نظام طاغوتی متحمل شده‌اند استیفای حقوق آنان بیشتر خواهد بود و اینکه از حالت شی بودن یا ابزار کار بودن درخدمت اشاعه مصرف‌زدگی و استثمار خارج شده و پیشاهنگ و همرزم مردان در میدانهای فعال حیات خواهند بود و درنتیجه پذیرای مسئولیتی خطیرتر و در دیدگاه اسلامی برخورداراز ارزش و کرامتی والاتر خواهندبود.

وی تاکید کرد: حال که انقلاب اسلامی در آستانه سی وپنج سالگی قرار دارد، فرصت مغتنمی است برای یادآوری نقش، حرکت فوق العاده و مشارکت اساسی زنان به عنوان یکی از پایه های پیروزی انقلاب اسلامی و نیز فرصتی است برای باز خوانی و آسیب شناسی جایگاه و سهم زنان در عرصه ها و معادلات جامعه؛ باتوجه به تغییرات بنیادینی که ساختار خانواده به خود دیده است و تحولاتی که جامعه ایرانی در این سالها تجربه کرده و سنجش میزان تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی و میزان فاصله با اهداف سند چشم انداز بیست ساله نظام. درک و شناخت درست و واقع‌بینانه از وضعیت موجود وچالش‌های پیش روی کشور در حوزه زنان و خانواده و درس های آموخته شده در سی وپنج سال گذشته ضرورت این یادآوری، بازخوانی و آسیب شناسی را دو چندان می‌کند.

مولاوری افزود: امسال در شرایطی به استقبال بزرگداشت این ایام می رویم که موجی از خشونت و افراط‌ گری جهان و منطقه را در نوردیده است وزنان و کودکان بی آنکه کوچکترین نقشی در بروز این درگیریها و تنشها داشته باشند، متحمل بیشترین آسیب‌ها و صدمات می شوند و وااسفا که اکثر این اعمال به نام دین وبه پای دین نوشته می شود. فرصت و ظرفیتی که پس از تصویب قطعنامه جهان علیه خشونت وافراطی‌گری به پیشنهاد رییس جمهور اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل برای همگرایی زنان در تحقق جهانی عاری از خشونت قرار گرفته است باید مغتنم شمرده شود.

مولاوردی اظهار کرد: اینک که فصل جدیدی از کتاب مشارکت مردم در سرنوشت خود ورق خورده است و اداره امور به مسیر تدبیر،اعتدال و عقلانیت برگردانده شده ،امید است که شاهد تحقق آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و منویات مقام معظم رهبری و اجرای کامل قانون اساسی واعمال برنامه ها و شعارها و عده های دولت تدبیر و امید با بهره‌مندی از سرمایه انسانی زنان در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار باشیم.

به گزارش ایسنا، کمیته زنان و خانواده ستاد مرکزی دهه فجر به مناسبت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیانیه‌ای به این شرح منتشر کرد:

«پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 با هدایت پیامبرگونه امام خمینی(س) تحولات شگرفی در فرهنگ و ساختارهای فکری جامعه و بطور اخص در نحوه نگرش به وضعیت و جایگاه فردی و اجتماعی زنان ایجاد کرد. در این تحول، زن موجودی تمدن‌ساز و تاریخ‌ساز به جهان معرفی می‌شود که قادر است در کنار ایفای نقش‌های مادری و خانوادگی، پهنه‌های پیشرفت سیاسی، اجتماعی را درنوردد و با تحصیل علوم و فنون، معارف و مهارت های گوناگون فکری، اخلاقی، فرهنگی و علمی به چنان سطحی از بینش و دانش دست یابد که همدوش و هم‌قدم با مردان در میدان های جهاد و مبارزه و سازندگی منشاء خدمات و جانفشانی های بسیاری در کشور شود.

قدر مسلم این که در طی این مسیر بینش و نگاه فقهی و حکومت‌مداری رهبر کبیر انقلاب اسلامی - حضرت امام خمینی رحمه الله علیه- فصل جدیدی از ظرفیت‌های پنهان دین را فرا روی زنان گشود. علی رغم تسلط دو نگاه و گفتمان افراط گونه و تجددمأبانه غربی و متحجرانه به جا مانده از پیش از انقلاب، حضرت امام با روشن‌بینی منحصر به فرد و شناساندن اندیشه و تفسیر نوینی از منزلت، شخصیت و نقش های چندگانه زن در یک نظام اسلامی، رویکرد و نقشه راه سومی را ارائه نمود به نحوی که در مباحث کلامی ایشان یکی از اصول اساسی و غیر قابل انکار ، الگوی مشارکت زنان در صحنه‌های تأثیر گذار سیاسی، اجتماعی و مخالفت با شیء وارگی آنان است و در بسیاری از رهنمودها ضمن معرفی زنان به عنوان پیشگامان انقلاب، می فرمایند: «در نظام اسلامی، زن به عنوان یک انسان می تواند در بنای جامعه مشارکت فعال داشته باشد نه او حق دارد خود را از چنین حدی تنزّل دهد و نه مردان حق دارند به او چنین بیندیشند.» در فرازی دیگر به منظور تأکید و یادآوری نقش و حرکت عظیم زنان در پیروزی و پاسداری انقلاب و تحکیم نظام اسلامی خطاب به همگان بویژه آنان که نظرشان با امام هماهنگ نبود و به بهانه‌های مختلف با فعالیت های زنان در عرصه عمومی مخالفت می کردند، زنان را رهبر و نهضت را مدیون آن‌ها معرفی می کنند.

اندیشه مصلحانه حضرت امام(س) در طول حیات فراتر از توصیه و با اعلام این که زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند وارد قلمرو الزام شد. تداوم شیوه و سیره ایشان از سوی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای همواره مشارکت فعال و کیفی زنان در عرصه‌های فرهنگی و علمی روشن شد به قدر یقین چنانچه این باور در مدیران و برنامه ریزان کلان کشور نیز ایجاد و با پیش بینی ساز و کارهای مناسب تقویت شود مطمئناً دستاورد آن ظهور بارزتر استعدادها و قابلیت های متعدد زنان توانمند و راهیابی مطلوب جامعه به توسعه متوازن خواهد بود.

درک و شناخت درست و واقع بینانه از وضعیت موجود و چالشهای پیش روی کشور در حوزه زنان و خانواده و درسهای آموخته شده در سی و پنج سال گذشته ما را به این حقیقت رهنمون می‌سازد که هنوز در میانه راهیم.

دهه فجر و یوم الله بیست و دوم بهمن ماه به فرموده «رهبر انقلاب سرآغاز طلوع اسلام، خاستگاه ارزش‌های اسلامی و مقطع رهائی ملت ایران است.» از این رو فرصت مغتنمی است تا جهت دستیابی عادلانه و حقیقی زنان به جایگاه شایسته خود در نظام جمهوری اسلامی تبیین و با بهره‌مندی از سرمایه انسانی زنان بازخوانی مجددی از گفتمان حضرت امام خمینی(س) در مقاطع قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، استقرار و تثبیت جمهوری اسلامی صورت گیرد . در این صورت است که می توان به تحقق اهداف سند چشم انداز نظام در افق 1404 و به ویژه بند مربوط به «جامعه برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد و تبعیض و بهره مند از محیط زیست سالم» امیدوار بود. »

انتهای پیام /*