خانه ای که خورشید از آن دمید/ سرفصل انقلاب با بیت امام (س) در خمین

کد : 49681 | تاریخ : 12/11/1392

اینجا خانه ای است که 110 سال پیش نوزادی در آن به دنیا آمد که تاریخ ایران را دگرگون کرد، اینجا خانه پدری امام خمینی(س) در خمین شهر اجتهاد و روحانیت است.

مسئولین استانی، اعضای شورای اداری به همراه خانواده های شهدای شهر خمین امروز به اینجا آمدند، تا سرفصل انقلاب را با زنگ انقلاب در این خانه آغاز کنند.

بادکنهای سه رنگ پرچم جمهوری اسلامی ایران در گوشه گوشه حیاط خانه مزین شده است، کبوترهای در بند امروز به صورت نمادی از آزادی در این حیاط از بند آزاد می شوند و آزادانه در محوطه این خانه به پرواز در می آیند.

اتاق های این خانه، حیاط هایش، راهروها و هشتی هایش بخشی از تاریخ تو در توی ایران اسلامی را به یدک می کشد، خانه ای که بنیانگذار انقلاب اسلامی تا جوانی در آن زندگی می کرده است. خیلی ها آمده اند تا از همین جا با آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی تجدید میثاق کنند.

بیت امام خمینی(س) در خمین یکی از میراث فرهنگی و تاریخی با ارزش برای ایرانیان است و امروز به واسطه آغاز دهه فجر این خانه گلباران می شود. به گفته مسئول ستاد دهه فجر استان مرکزی جشن های دهه فجر انقلاب اسلامی در 30 نقطه شهری و روستایی استان مرکزی  با گلباران بیت امام خمینی(س) در خمین آغاز می شود.

اینجا را پر از گُل کرده اند تا شاید این گُل ها در برابر گُلی که روزی قدم به زمین خاکی نهاد ادای دِین کرده باشند. این خانه 160 ساله که از خشت و گل درست شده است در حاشیه شمالى رودخانه خمین در محله قدیمى سر پل قرار دارد.

این خانه از بناهاى دوره قاجار است. معمارى این بنا به سبک شرقى - اسلامى است و مصالح اصلى به کار رفته در آن نیز از خشت و گل و چوب است. برخلاف معماری خانه های سنتی ایرانی در این عمارت چهار هسته ای که چهار حیاط دارد، هیچ کدام از حیاط ها نقش مرکزی ندارد.

جلوخان هایش که بخش نسبتا وسیعی است به صورت فرو رفتگی در کنار مسیر و در جلوی در اصلی قرار دارد و در اصلی این خانه در پیش خان قرار دارد و این در دو لنگه بوده و هر لنگه متشکل از چند ردیف تخته ضخیم طولی است.

بعد از عبور از ورودی که در پیش اطاق قرار دارد وارد فضایی کاملا سربسته به نام هشتی می شویم که یک هشت ضلعی کامل است و بعد از هشتی در راهرو طویل و کم عرض و تاریکی قرار می گیریم که به آن دالان می گویند که این دالان مانع ورود ناگهانی به فضای داخل عمارت است.

شکل معمارى، دالان‌هاى تنگ و تودرتو و بناى دو برج نظامى در ضلع شمالى و جنوب قلعه، گویاى وضعیت اجتماعى، سیاسى آن دوران است. نشان از ناامنی ها و در گیری های آن زمان دارد.

خانواده حاج مصطفی پدر بزرگوار امام همیشه یار و یاور ستمدیدگان و محرومان جامعه بودند از آنجا که خانواده امام از خانواده های متمول و روحانی این شهر بوده است در یاری به مردم مورد ظلم، همیشه پیشتاز بودند. روح الله در چنین خانواده ای بزرگ شد و درس یاری به مظلومان و مبارزه با ستمگران را از همان کودکی آموخت.

به طوریکه  آیت‌الله پسندیده برادر بزرگ حضرت امام(س) در خاطراتشان نقل کرده‌‌اند، این خانه پناهگاه مردم در روزهاى ناخوش حمله یاغیان به خمین بوده است. در هنگام یورش یاغیان همه در این خانه اجتماع مى‌کردند. زن‌ها و کودکان در اتاق‌هاى متعدد بیتوته مى‌کردند و مردان بر بالاى برج‌ها از حریم قلعه دفاع مى‌کردند و مهاجمان را به عقب مى‌راندند.

خانه ای که خورشید از آن دمید

در روز بیستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهریـور 1281 هجرى شمسى در خانه سید مصطفی موسوی نوزاد پسری چشم به جهان گشود که وجودش تمام خانه را نورانی کرد.

نام او را روح الله نهادند و او وارث سجایاى آباء و اجدادى بـود که نسل در نسل در کار هـدایـت  مردم وکسب مـعارف الهى کـوشیـده انـد. پـدر بزرگـوار امام خمینـى مرحوم آیه الـله سید مصطفى مـوسـوى از معاصریـن مرحـوم آیه الـلـه  العظمـى میرزاى شیـرازى (رض)، پـس از آنکه سالیانـى چنـد در نجف  اشـرف علـوم و معارف اسلامـى را فـرا گرفته و به درجه اجتهـاد نایل  آمـده بـود بـه ایـران بازگشت و در خمیـن ملجاء مردم و هادى آنان  در امـور دینـى بـود.

در حـالیکه بیـش از 5 مـاه ولادت روح الـلـه  نمى گذشت، طاغوتیان و خوانین تحت حمایت عمال حکومت وقت نداى حق طلبـى پـدر را که در برابر زورگـوئیهایشان بـه مقاومت بـر خاسته بـود، با گلـوله پاسـخ گفـتـنـد و در مـسیر خمیـن به اراک وى را بـه شهادت رسانـدنـد.

بستگان شهیـد بـراى اجراى حکـم الهى قصاص به  تهران (دار الحکـومه وقت) رهـسـپار شـدند و بر اجراى عـدالت اصـرار ورزیدند تا قاتل قصاص گردید.

بدیـن ترتیب امام خـمیـنى از اوان کـودکى با رنج یـتیـمی آشـنا و با مفهوم شهادت روبرو شد. وى دوران کـودکـى و نـوجـوانى را تحت  سرپرستى مادر مـومـنـه اش (بانو هاجر) خـود از خاندان علـم و تقـوا و از نـوادگان مـرحـوم آیـه الـلـه خـوانسـارى ( صاحب زبـده  التصانیف ) بود.

همچنیـن امام دوران کودکی اش را نزد عمه مـکـرمه اش (صاحب خانم) که بانـویى شجاع و حقجـو بـود سپرى کرد اما در سـن 15 سالگى از  نعمت وجـود آن دو عزیز نیز محـروم شد.

امام و دو برادر و سه خواهرشان نیز در همین خانه متولد شدند و در همین خانه نیز برخى دروس مقدماتى را آموختند. حضرت امام در سن ۱۹ سالگى این خانه را براى ادامه تحصیل ترک کردند و به اراک و سپس به قم عزیمت نمودند، لیکن همچنان به این بیت پدرى رفت و آمد مى‌کردند.

سرفصل انقلاب با بیت امام(س) در خمین

بیت تاریخى خانواده حضرت امام(س) علاوه بر معماری زیبا، خود دارای جاذبه‌هاى تاریخى و سیاسى است که می تواند در کنار جاذبه های گردشگری به عنوان پایگاهی مناسب برای معرفی انقلاب به جهانیان نیز باشد.

گلباران بیت امام خمینی(س) در خمین، آغازی است برای این راه به طوریکه نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بر معرفی جایگاه این خانه تاکید فراوان داشت و به حضور گسترده و پرشور مسئولان و مردم استان مرکزی در بیت تاریخی امام راحل در روز 12 بهمن همزمان با ورود امام خمینی(س) به میهن اسلامی تاکید کرد و گفت:گلباران بیت امام خمینی در روز دوازدهم بهمن کار بزرگی است که باید به یک سنت در کشور تبدیل شود.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: باید به سمتی رفت که همه ساله و به طور خودجوش مردم روز 12 بهمن از نقاط کشور خود را به بیت تاریخی بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی برسانند.

بنای معنوی و تاریخی بیت امام خمینی(س) همواره مکانی برای بدرقه و تجدید میثاق با آرمان های امام راحل است، تجدید میثاقی که امروز به واسطه حضور اقشار مختلف مردم پررنگ تر شده است.

امروز خیلی از مکان ها در ایران گلباران می شود،  خانه پدری در خمین، حجره طلبگی در اراک، جماران، حرم مطهر، بیت امام در قم و... اما تمام این ها در برابر گلباران تاریخ ایران اسلامی در روز دوازدهم بهمن توسط دستان توانمند رهبر انقلاب و یاری ملت ایران فقط انجام یک تکلیف است.

جشن سی و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی از امروز آغاز می شود، انقلابی که با رهبری امام خمینی(س) و حضور مردم به ثمر نشست.

منبع: مهر

انتهای پیام /*