هدف نهضت امام خمینی(س) ایجاد استقلال و اجرای قوانین اسلامی بود

معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران رهبری یکپارچه دینی را ویژگی شاخص نهضت امام خمینی(س) معرفی کرد گفت: هدف نهضت امام خمینی(س) ایجاد استقلال و اجرای قوانین اسلامی بود.

کد : 49778 | تاریخ : 18/11/1392

به گزارش پرتال امام خمینی(س) به نقل از شبستان موسی حقانی، معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران و استاد دانشگاه، در سلسله همایش های فجر بیداری با موضوع انقلاب اسلامی فرصت ها و تهدیدها، اظهار داشت: انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(س) در تاریخ معاصر ایران یک حرکت ویژه و انقلاب خاص در قرن بیستم است.

 معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران خاطر نشان ساخت: هدف نهضت امام خمینی(س) ایجاد استقلال ایران در حوزه های مختلفی چون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و از جهت دیگر اجرای قوانین اسلامی بود.

وی با بیان اینکه در نهضت امام خمینی(س) بحث براندازی رژیم پهلوی مطرح بود که در نهضت های پیش از این هدف اصلاح حکومت شاهان بود، گفت: کسی تصور نمی کرد که بعد از براندازی رژیم شاه نظام دیگری غیر از نظام سلطنتی قادر به اداره کشور باشد.

حقانی اذعان داشت: از ابتدا اهداف و شعارهای امام خمینی(س) روشن و مشخص بود و دغدغه اصلی ایشان بقای ایران در گرو اسلامی بود.

 عمق رهبری دینی با گذشت زمان مشخص می شود

وی با اشاره به اینکه رهبری دینی از مواردی است که با گذشت زمان این رهبری در کشور عمق بیشتری پیدا می کند، بیان کرد: در زمینه رهبری دینی امام خمینی(س) بحث ولایت فقیه را از سال 22 مطرح کرده و از سال 48 آن را تئوریزه می کنند.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران افزود: ولایت فقیه از زمان معصومین وجود داشته اما برای فقها شیعه تشکیل این ظرفیت در قالب نظام سیاسی تا زمان انقلاب به وجود نیامده بود که امام خمینی(س) این امر را محقق می کنند.

وی رهبری یکپارچه دینی را ویژگی شاخص نهضت امام خمینی(س) معرفی کرد و اظهار داشت: اگر نهضت امام خمینی(س) نیز مانند انقلاب مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت فاقد رهبری یکپارچه بود با حکومت پهلوی کنار می آمد.

حضور مردم از وجوه تمایز انقلاب اسلامی ایران است

وی حضور مردم مسلمان را از دیگر وجوه تمایز انقلاب اسلامی ایران با دیگر نهضت ها و انقلاب های شکل گرفته در ایران دانست و بیان کرد: امام خمینی(س) اعتقاد داشتند که اگر نهضت رویکرد اسلامی داشته باشد مردم با آن همراهی خواهند کرد.

استاد دانشگاه اشاره ای به نقش برجسته هئیات مذهبی در نهضت امام خمینی(س) داشت و تصریح کرد: اعضای متدین هیئات مذهبی وارد صحنه انقلاب می شوند و عاشورای دیگری را خلق می کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد مذهبی اسلام و احکام آن را قرون وسطایی می دانستند و قرآن و اسلام را به عنوان مکتب مبارزه قبول نداشتند و سرانجام به گروه های التقاطی و مارکسیستی پیوستند، ابراز داشت: در پیرامون امام خمینی(س) نیز افرادی کج اندیش و دارای سطح فهم پایین وجود داشتند که باعث بروز مشکلاتی شده بودند.

نهضت اسلامی در مقابل گرایش های مارکسیستی و  لیبرالیستی ایستاد 

حقانی با بیان اینکه نهضت ها در جهان به یکی از گرایش های مارکسیستی و یا لیبرالیستی تمایل دارند اما نهضت اسلامی در مقابل این دو گرایش ایستاد و دیدگاهی جدید را به وجود آورد و گفت: همین امر باعث وجود آمدن مشکلات و اختلافات غرب با انقلاب اسلامی ایران شده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی از ابتدا با نگاه جهانی شدن اسلام به وجود آمد و این نکته عمق مخالفت غرب با نظام ایران است چرا که غرب نیز به دنبال غربی کردن جهان است.

 وی با بیان اینکه نهضت امام راحل براساس تجربیات گذشته به دنبال اهداف محدود نرفت، تصریح کرد: در آن زمان سیطره آمریکا در ایران بعد از کودتای 28 مرداد به حدی بود که کشور را به سمت نابودی می برد و این دغدغه مرجعیت شیعه شده بود.

حقانی با اشاره به این مطلب که امام خمینی(س) در سخنرانی های خود به همه مردم و حتی شخص شاه هشدارهایی در خصوص حاکم شدن غرب در کشور را می دادند، گفت: از سال 39 به بعد شاهد تغییراتی در کشور بودیم که رژیم پهلوی به شدت فرهنگ جامعه را به سمت بردگی غرب پیش می برد.

 معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران نقطه ضعف انقلاب اسلامی را در دگردیسی و تغییر برخی از روحانیون در خصوص بحث ولایت فقیه در کشور در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: در گروه هایی که درون انقلاب بودند و رهبری امام را پذیرفته بودند اختلاف سلیقه هایی مشاهده می شد و این اختلاف سلیقه ها در خصوص ولایت فقیه می تواند راهکارها و ایده های جدیدی را ارائه دهد اما مخالفت با ولایت فقیه تهدیدی است که در صورت غفلت به تهدیدی ویرانگر تبدیل می شود

وی با اشاره به اینکه کشور ما شاهد نهضت ها و حرکت های انقلابی بوده است که در سطح رهبری، اهداف و نیروهای شرکت کننده آن با انقلاب اسلامی تفاوت هایی داشته است،گفت: در انقلاب مشروطه روحانیت و مرجع شیعه حضور داشتند اما به دلیل محدود بودن و مشخص نبودن اهداف با شکست مواجه شد.

حقانی با بیان اینکه انقلاب مشروطه باعث ایجاد مجلس و پارلمان  شد، افزود: در انقلاب مشروطه یک گروه روحانیت قرار داشت که به دنبال تشکیل مجلسی براساس دین بود و در گروه مقابل نیز افرادی بودند تشکیل نوعی نظام پارلمانی که منشأ قانونگذاری سکولار بود را پیگیری می کردند. 

نهضت ملی شدن صنعت نفت نیز به دلیل اختلافات و روشن نبودن مقاصد به نتیجه نرسید
وی با اشاره به اینکه نهضت ملی شدن صنعت نفت نیز به دلیل اختلافات و روشن نبودن مقاصد به نتیجه نرسید، ادامه داد:مشخص نبودن اهداف باعث شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت شد.

این استاد دانشگاه اشاره ای به تفاوت های انقلاب اسلامی با سایر انقلاب های رخ داده در ایران  داشت و بیان کرد: بعد از انقلاب هایی مانند انقلاب مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت حرکات سیاسی و اقدامات مسلحانه و مارکسیستی به تبعیت از جهان و منطقه در ایران به وقع پیوست و سازمان هایی مانند مجاهدین خلق، چریک های فدائیان خلق به دنبال سرنگونی رژیم پهلوی بودند و هر کدام به دنبال تشکیل جامعه مارکسیستی، دموکراتیک بودند اما باز هم مرجعیت دینی در راس قرار گرفت و نهضت امام خمینی(س) آغاز شد.

وی غلبه بهائیت و صهیونیست در کشور را از دلایل هشدارهای بیشمار مرجعیت در آن دوران دانست و تاکید کرد: هنوز ما به عمق نفوذ بهائیان و صهیونیست در ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور در دوره پهلوی پی نبرده ایم.

انتهای پیام /*