سفارش امام به مسئولین برای حل مشکلات معلولان

شما هیچ غم نداشته باشید که [از] یک پا یا یک دست یا چشم معلول هستید. شما امیدوارم که در این جامعه به واسطۀ قوّت روحی که دارید و به واسطۀ سلامت روح که دارید، در این جامعه سرفراز و سربلند باشید. من ان‏شاءاللّه‏ راجع به خواسته ‏های شما به مقامات مسئول سفارش می‏ کنم

کد : 49885 | تاریخ : 13/09/1399

در روزهای نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی، فراتر از امور روزمره انقلاب که تمشیت آنها با دولت و شورای انقلاب بود، به اهداف اصلی یا مهام انقلاب اسلامی در آن مقطع می ‏اندیشیدند. تدوین قانون اساسی که استقلال و اسلامیت نظام ایران را ضمان باشد، تشکیل نهادهای قانونی و تضمینی تداوم انقلاب و آگاه ساختن مردم از توطئه ‏ها و جریانات انحرافی از هر قبیل. امام برغم کهولت سن اشتغال فکری متراکم و فشرده در کار رسیدگی به مسائل اساسی انقلاب، از راه دیدارهای متعدد تقریباً هر روزه خویش با قشرهای مختلف مردم، همچنان رابطه عمیق خود را با ملت حفظ کرده بودند.

روز هفتم اسفند ماه امام طی چند سخنرانی پیاپی، به تناسب گروه های دیدارکننده، رهنمودها و سفارشهای خویش را به گوش مردم سراسر ایران رسانده است. در سخنرانی حاضر، خطاب به جمعی از معلولین فرموده است:

«دعا کنید که آنهایی که روحشان معلول است، آنها شفا پیدا کنند. و دعا کنید که شما جامعۀ معلولین جسمی، معلولین روحی نباشید. اگر روح شما سالم باشد و روح شما آزاد و قوی باشد، چه باک که دست یا پای انسان معلول باشد. دست و پای انسان مناط انسانیت نیست.»[۱]

در ابتدای این دیدار یکی از حاضران به نمایندگی از سوی انجمن جامعه معلولان ایران سخنانی به شرح زیر ایراد نمود:

با کسب اجازه از پیشگاه امام خمینی ضمن عرض تبریک و تهنیت به پیشگاه آن زعیم عالیقدر و رهبر گرانمایه، جامعۀ معلولین ایران پشتیبانی خود را از دستورات و فرمایشات آن رهبر و پیشوای انقلاب اسلامی ایران و همبستگی خود را در پیشبرد اهداف این انقلاب بزرگ اسلامی اعلام می‏ دارد. جامعه معلولین ایران مانند سایر قشرها در گذشته زیر شلاقهای ستم این رژیم سفّاک و بی‏ رحم، آسیب‏ ها دیده و طی شرکت در راهپیمائی های متعدد جهت تحکیم مبانی دین و استقلال کشور صدای خود را به گوش جهانیان رسانیده ‏اند خواستار بررسی و بتحقق رسانیدن هر چه زودتر مسائل زیرین از پیشگاه آن امام می ‏باشند.

۱ـ شرکت منتخبین معلولین به عنوان نمایندگان مجلسین.

۲ـ همکاری و نظارت مستقیم معلولین در انجمن توانبخشی زیرا تاکنون این انجمن نه تنها قدم مهم در مورد رفاه معلولین برنداشته بلکه در خیلی از موارد به زیان آنها نیز عمل نموده است.

۳ـ باتوجه به آزادی تعداد بیشماری از زندانیان سیاسی که به دست عمّال رژیم، معلول گردیده ‏اند و نیز معلولین سابق و همچنین سالمندان ناتوان مستدعی است امکانات کاری و رفاهی بیشتری برای این گروهها ایجاد گردد.

۴ـ استقلال کامل انجمن توانبخشی...

۵ـ ایجاد آسایشگاه های مجهز و کامل جهت معلولین از کار افتاده و معلولین بی ‏سرپرست و سالمندان بی ‏پناه.

۶ـ رسیدگی فوری به کلیه آسایشگاه های معلولین و دیگر اقامتگاه های آنها در سطح کشور از جمله کهریزک، مرکز شمارۀ یک، آسایشگاه کرج، آسایشگاه ازگل و غیره.

۷ـ جامعه معلولین ایران نیاز مبرم به محلی جهت استقرار جامعه و گردهمائی این معلولین دارند که خواهشمند است باتوجه به این مهم دستور فرمایند هرچه زودتر این مکان از طریق کمیته در اختیار جامعه معلولین قرار گیرد.[۲]

در ادامه بیانات حضرت امام را در این دیدار از نظر می گذرانید:

اعوذ باللّه‏ من الشیطان الرجیم

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

من از شما آقایان که نمایندۀ جامعۀ معلولین هستید تشکر می ‏کنم. خداوند ان‏شاءاللّه‏ شماها را سلامت بدارد. خداوند شفای عاجل به شما عنایت فرماید. باید بدانند جامعۀ معلولین که انسان دارای روحی است و جسمی. آنکه انسان به او انسان است، روح انسان است نه جسم انسان. دعا کنید که آنهایی که روحشان معلول است، آنها شفا پیدا کنند. و دعا کنید که شما جامعۀ معلولین جسمی، معلولین روحی نباشید. اگر روح شما سالم باشد و روح شما آزاد و قوی باشد، چه باک که دست یا پای انسان معلول باشد. دست و پای انسان مناط انسانیت نیست. این قشر[۳] است؛ لُبِّ[۴] انسان روح انسان است، نفس ناطقۀ انسان است. وقتی نفس ناطقۀ انسان قوی شد، باکی از این نیست که جسمش علیل باشد.
انسان به روح، انسان است. ما در نوابغ عالم داشتیم اشخاصی که نابینا بودند ولی نابغه بودند. اشخاصی که معلول بودند ولی از علما و نوابغ بودند، از فلاسفه بودند. شما هیچ غم نداشته باشید که [از] یک پا یا یک دست یا چشم معلول هستید. شما امیدوارم که در این جامعه به واسطۀ قوّت روحی که دارید و به واسطۀ سلامت روح که دارید، در این جامعه سرفراز و سربلند باشید. من ان‏شاءاللّه‏ راجع به خواسته ‏های شما به مقامات مسئول سفارش می‏ کنم.

امیدوارم خداوند شما را حفظ کند. و شما هم که در این نهضت شریک بودید و هستید و برادران ما هستید، خداوند همۀ شما را شفا بدهد؛ و روح شما که فوق جسم است و انسانیتِتان به روح است، با سلامت و سعادت باشد.

والسلام علیکم[۵]

منبع: کوثر، ج۳، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۸۵، صص ۵۸۶-۵۸۸

پیوست ها:

[۱]. صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۲۴۶ . [۲] به نقل از نوار موجود در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س). [۳]. پوست و ظاهر [۴]. جوهر و ذات انسانیت. [۵]  صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۲۴۷ - ۲۴۶ .

انتهای پیام /*