تأکید امام بر خودداری حاج احمد آقا از انجام امور تبلیغی به نفع ایشان

مطلبى که از قم اطلاع رسیده است آن است که شما و آقاى ربانى در نظر دارید براى صد نفر شهریه خصوصى قرار دهید؛ به این منظور که در خانه رفت و آمد زیاد شود. خیلى از شما تعجب مى‏ کنم که باز مرا نشناخته ‏اید! من هیچ وقت از این اعمال خلاف انسانى میل ندارم مرتکب شوم و نه شماها مرتکب شوید

کد : 49886 | تاریخ : 13/12/1392

زمانی که مرحوم سید احمدآقا با مشورت مرحوم ربانی شیرازی به این نتیجه می‌رسند که برای رساندن پیام امام و ارتباط بیشتر با طلاب و فضلا به حدود 100 نفر از آنان شهریه داده شده تا آنان با تماس با بقیه طلاب سریعتر مطالب امام را در حوزه‌ها و سایر جاها منتشر کنند، حضرت امام که به هیچ‌وجه تبلیغ برای خود و امر مرجعیت را بر نمی‌تابید، به تصور اینکه برای شلوغی منزل و رفت و آمد زیاد در آن و مسأله مرجعیت ایشان چنین تصمیمی گرفته شده است، طی نامه‌ای خطاب به مرحوم حاج سید احمدآقا ایشان را از این امر منع نمودند. (روزنگار زندگی و تاریخ سیاسی اجتماعی امام خمینی، ص 398)

 متن این نامه که حضرت امام در روز نهم اسفند سال 1349 در نجف مرقوم فرموده اند، به شرح زیر است:

 بسمه تعالى‏

احمد عزیزم‏

مرقوم شما واصل شد. قبلًا کاغذى نوشته ‏ام، از آقاى لواسانى استفسار نمودم راجع به اینکه بین راه وجه داده ‏اند؛ جواب نوشته ‏اند «تا کنون چنین اتفاقى نیفتاده است و به ایشان اصلًا وجهى نداده ‏ام و دخالتى در این امر نکرده و نمى ‏کنم لکن مفسدین در عمل افساد هستند». خودم هم حدس مى ‏زدم که اصل نداشته باشد. مطلبى که از قم اطلاع رسیده است آن است که شما و آقاى ربانى در نظر دارید براى صد نفر شهریه خصوصى قرار دهید؛ به این منظور که در خانه رفت و آمد زیاد شود. خیلى از شما تعجب مى‏ کنم که باز مرا نشناخته ‏اید! من هیچ وقت از این اعمال خلاف انسانى میل ندارم مرتکب شوم و نه شماها مرتکب شوید. در این امور هیچ وقت بدون مراجعه به من اقدامى نکنید؛ گرچه ممکن است این خبر هم مثل بیشتر اخبار باشد. در هر صورت مطلعم کنید و این نحو افکار را از خود دور کنید. خدمت حضرت حجت الاسلام و المسلمین عمّ مکرم (1) سلام برسانید. براى ایشان نگران هستم؛ مى ‏ترسم این رفت و آمد براى مزاج ایشان ناراحتى تولید کند و موجب استراحت ایشان در قم فراهم نباشد. به خانواده محترمه سلام برسانید ان شاء اللَّه تعالى هر دو خوب و سعادتمند باشید.

و السلام- 2 محرّم 91- پدرت‏

 (1)- آقاى سید مرتضى پسندیده.

 (صحیفه امام، ج‏2، ص: 336)

انتهای پیام /*