برگزاری اولین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نوزده سال پس از فرمان امام(س)

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(س) با صدور فرمانی به شورای انقلاب بر تشکیل شوراهای اسلامی و تهیه آیین نامه اجرایی آن تاکید نمودند.

کد : 49889 | تاریخ : 07/12/1392

در روز ۷ اسفند سال ۱۳۷۷، چند روز پس از برگزاری بیستمین سالروز پیروزی انقلاب، اولین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران برگزار شد.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(س) در تاریخ 1358/2/9 با صدور فرمانی به شورای انقلاب بر تشکیل شوراهای اسلامی و تهیه آیین نامه اجرایی آن تاکید نمودند و به نقش مردم در اداره امور کشور چنان اهمیت داده شد که اصول ششم، هفتم، یکصد و یکم، یکصد و دوم، یکصد و سوم، یکصد و چهارم، یکصد و پنجم، یکصد و ششم قانون اساسی به شوراهای اسلامی اختصاص یافت.

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

شورای انقلاب اسلامی‏

در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، که از ضرورتهای جمهوری اسلامی است، لازم می‏دانم بی‏درنگ به تهیه آیین نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محلی شهر و روستا در سراسر ایران اقدام، و پس از تصویب به دولت ابلاغ نمایید تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا درآورد.

روح اللَّه الموسوی الخمینی‏

(صحیفه امام، ج‏7، ص: 167)

ایشان طی بیاناتی در تاریخ 1358/2/7 فرمودند:«شوراها باید در همه جا باشد و هر جایی خودش منطقه خود را اداره کند»

وقوع جنگ تحمیلی امکان تحقق شوراهای اسلامی را به نحوی که در قانون اساسی پیش بینی شده بود فراهم نساخت. به همین سبب چند سال پس از پایان جنگ تحمیلی، قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در تاریخ 1/3/1375 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از برگزاری ششمین انتخابات ریاست جمهوری زمینه برگزاری انتخابات عظیم شوراهای اسلامی در سراسر کشور در 7 اسفند ماه 1377 فراهم گردید و شوراهای اسلامی عملا فعالیت خود را آغاز نمودند.

انتهای پیام /*