درخواست من و دستور آقای خاتمی در باره خانه امام در قم

در عالم رؤیا دیدم در حالی که در ایوان منزل ایستاده ام، توده ای مه غلیظ از دور دست آسمان را پوشانده و به سمت شهر قم در حرکت است و هر لحظه بر حجم آن افزوده می شود به گونه ای که کم کم کل آسمان را فرا گرفت

کد : 49910 | تاریخ : 15/12/1392

پرتال امام خمینی(س)- مهدی حاضری: عصر پنج شنبه ای در آذر ماه سال 1383 برای اجرای صیغه عقد ازدواج یکی از بستگان توسط حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در مجموعه اداری ریاست جمهوری خدمت ایشان رسیدیم. از فرصت پیش آمده حسن استفاده کرده و هنگام خداحافظی طی نامه ای از ایشان درخواست کردم منزل سابق آیت الله محمد یزدی که پس از پیروزی انقلاب میزبان حضرت امام خمینی بوده و قریب به یازده ماه (10/12/57 لغایت 29/10/58) در آن سکونت داشته اند را به موزه و نگارستان امام خمینی اختصاص دهند. در حالی که کمترین امیدی به پذیرش درخواست خود که خارج از وقت اداری و به صورت غیر رسمی به ایشان تقدیم کرده بودم، نداشتم، پس از چند روز نامه ای از دفتر ریاست جمهوری به دستم رسید. با گشودن نامه متوجه شدم آقای رئیس جمهور با این درخواست موافقت کرده و خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی دولت خود نوشته اند:

«جناب آقای مسجد جامعی، جناب آقای مرعشی؛

مطلب درخور توجهی است، در این باب، هماهنگ با دفتر تنظیم و نشر آثار امام بررسی و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اقدام شود. اصل اقدام ضروری است. سید محمد خاتمی.»

برای اجرای دستور ریاست محترم جمهوری قرار شد اطلاعات جامعی از مساحت و تاریخچه بنا و گزارشی از ایام اقامت امام در این منزل تهیه شود. بدین منظور خدمت حجت الاسلام والمسلمین مجید یزدی فرزند آیت الله محمد یزدی رسیدم. ایشان نیز با کمال خوشرویی و تواضع اطلاعات لازم را در اختیار قرار دادند که بر اساس آن گزارش تهیه و برای هیئت وزیران ارسال گردید و بودجه تملک آن در روزهای  پایانی دولت آقای خاتمی به تصویب هیئت وزیران رسید و با اختصاص بودجه پس از پیگیری و تلاش بسیار، این منزل در آذر ماه 1386 در اختیار مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین مجید یزدی در ضمن توضیحات خود اشاره به رؤیایی نمودند که مناسب دیدم آن را در سالگرد ورود حضرت امام به قم برای علاقمندان آن رادمرد فرزانه نقل کنم. ایشان گفتند: چند شب قبل از طرح موضوع سکونت حضرت امام در این منزل والده مکرمه ام خوابی به این شرح دیدند:

در عالم رؤیا دیدم در حالی که در ایوان منزل ایستاده ام، توده ای مه غلیظ از دور دست آسمان را پوشانده و به سمت شهر قم در حرکت است و هر لحظه بر حجم آن افزوده می شود به گونه ای که کم کم کل آسمان را فرا گرفت. وقتی نزدیک شد دیدم دسته بزرگی از کبوتران در حال پرواز به سمت منزل ما می آیند و به تدریج این کبوتران داخل منزل شده و همه فضای داخل اتاقها و حیاط و کوچه و اطراف منزل را پر کردند. در همین حال از خواب بیدار شدم.

پس از آن که والده ام این رؤیا را برای جناب ابوی مکرم نقل کردند. ایشان فرمودند: انشاالله خیر است. امید می رود این منزل مورد توجه مردمان آزاده قرار گیرد و از همه جا به آن رجوع کنند.

بعد از آن که قضیه نارضایتی حضرت امام از سکونت در منزل تهیه شده برای ایشان مطرح شد و نهایتاً قرار شد ایشان به منزل ما بیایند و در اینجا ساکن شوند، من مشاهده کردم هر روز منزل در میان کثرت جمعیت عاشقان امام که از سراسر کشور و حتی کشورهای دیگر می آیند و همه فضای درون و بیرون آن را مملو از جمعیت می دیدم، یاد رؤیای مادر افتادم که چه زیبا تعبیر شد.

بحمدالله این منزل پس از تحویل با توجه به تغییراتی که در نقشه آن توسط مالک جدید ایجاد شده بود مورد بازسازی اساسی قرار گرفت و تلاش گردید تا آنجا که ممکن است به نقشه اولیه دوران سکونت امام باز گردد و هم اکنون اتاق محل دیدارهای حضرت امام به صورت نگارستان کوچکی آماده شده است و مجموعه ساختمان مذکور در اختیار مدرسه فقهی امام خمینی است که به همت یادگار گرامی حضرت امام تأسیس شده است. در سال گذشته به مناسبت دهم اسفند سالگرد ورود حضرت امام به قم حضرت آیت الله محمد یزدی به اتفاق حضرات آیات: ابراهیم امینی، مرتضی مقتدایی و محمد مؤمن به این مکان تشریف آورده و با یادگار امام دیدار کردند که مشروح گزارش آن در مجله حریم امام شماره 56 به چاپ رسید.

امید است با انتقال مدرسه به مکان مناسب این منزل طبق نظر فرزند فاضل و با تقوای حضرت امام تبدیل به موزه و نگارستان امام خمینی شود تا در کنار شبستان امام خمینی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) که از تأسیسات ماندگار آقای خاتمی در دوران ریاست جمهوری است همواره یاد و نام امام خمینی را در این شهر که آشیانه آل محمد(ص) نامیده شده است زنده و پایدار گرداند، هر چند برخی حتی بودن نام خاتمی بر لوح یادبود احداث بنای رواق امام خمینی حرم را بر نتابند و آن را محو نمایند.

منبع: هفته نامه حریم امام، شماره 107 

انتهای پیام /*