تجلى عشق و محبت الهى، رمز محبوبیت امام

عشق و علاقه به حضرت امام در اقشار و گروهاى مردم عزیز ایران هم به فراوانى دیده مى‏شود و آثار و برکات متعددى بر آن مترتب است که در صحنه‏ هاى مختلف انقلاب جلوه‏ هاى گوناگون آنرا شاهد بوده‏ ایم

کد : 49928 | تاریخ : 03/01/1393

پرتال امام خمینی(س)-دکتر فاطمه طباطبایی:...خیلى دوست داشتم بدانم چه گفت که مردم همه از صمیم دل خندیدند. واضح بود که صحبت ایشان جنبه تمسخر و حتى مزاح نداشت. او با زبان محلى یکى از نقاط دور افتاده آفریقا صحبت مى‏کرد که بعد از مدتها صرف وقت به آنجا رسیده بودیم و گرچه متوجه نمى‏شدم اما صداقت، احترام و صمیمیت از کلام ایشان قابل استنباط بود و البته اگر امکان داشت که صحبت او را به آرامى و کلام، کلام به شنیدن نشست، شاید کلماتى همچون «پسندیده» و «خمینى» را مى‏توانستى از آن میان برگزینى که آن هم در رشته کلمات مسلسل‏ وار وى غیرممکن بود، اما مترجم کار را راحت کرد و زمانى که پرسید متوجه صحبت ایشان شدید؟ چون پاسخ منفى مرا شنیدند و اشتیاقم را بر آگاهى از متن صحبت وى آگاه شد چنین ادامه داد او مى‏گوید بگذارید من خودم رامعرفى کنم من آقاى پسندیده اینجا هستم و بر این ادعاى شیرین او این مردم مى‏ خندند و استدلال وى هم این است که برادر من حاکم این ده است و من که برادر بزرگ او هستم 7 سال از وى بزرگتر مى‏باشم درست مثل امام خمینى(س) که حاکم ایران است و برادر بزرگش آیت اللّه‏ پسندیده.

او این مطلب را بسیار جدى مى‏ گفت و ظاهراً برایش خیلى مهم بود و آن را یک امتیاز و برترى براى خود مى‏ دانست ولى مهمتر از آن، این دقت و توجه ریز آنها به زندگى امام عجیب و جالب بود. منطقه دور افتاده‏ اى که اگر بخواهى با هواپیما هم به آنجا مسافرت کنى بیشتر از چندین ساعت زمان مى‏برد و ما چند تا پرواز عوض کردیم و سپس ساعتها با ماشین راه  پیمودیم تا به آنجا رسیدیم اگر در کنار این بعد مسافت نبود امکانات تبلیغى را قرار دهیم اهمیت مسأله دوچندان مى‏شود. اصلاً براى من یک مسأله بود که چطورى اسم امام به گوش اینها خورده است و این اطلاعات را از کجا به دست آورده ‏اند؟ اما عشق و علاقه آنها به حضرت امام (س) وصف ناشدنى است همین که به صحبت شروع مى‏ کردى همه‏ اش مى‏گفتند از امام بگو. اشتیاق شنیدن از امام در وجود آنها موج مى‏زد. این انتشار محبت و محبوبیت امام (س) در بین آنها قطعاً راز و رمزى دارد و شناخت آن از لطف فراوانى برخوردار خواهد بود.

این عشق و علاقه به حضرت امام که نمونه‏ اى از آن ذکر شد در اقشار و گروهاى مردم عزیز ایران هم به فراوانى دیده مى‏شود و آثار و برکات متعددى بر آن مترتب است که در صحنه‏ هاى مختلف انقلاب جلوه‏ هاى گوناگون آنرا شاهد بوده‏ ایم. زمانى که در بهمن ماه 1341 شاه به قصد مردم فریبى و کسب مجبوبیت تصمیم به مسافرت به قم مى‏ گیرد و با دستور حضرت امام اقشار مختلف مردم از جمله بازاریان و دیگران در خانه مى‏مانند و کسى به استقبال نمى‏ آید و پس از آن در 15 خرداد 1342 و تا برسیم به انقلاب شکوهمند اسلامى و وقایع و اتفاقات سالهاى 56 و بویژه 1357، 12 بهمن و سپس 22 بهمن و پس از آن در جبهه‏ هاى مختلف و بویژه در 8 سال دفاع مقدس و‏... همه آثار و برکات این عشق و محبت الهى است که جلوه ‏گرى مى‏کند. راز این عشق و محبت را در چه چیزى باید جستجو کرد؟ و عامل این محبوبیت چیست؟

بارها اتفاق افتاد که با رزمنده ‏اى یا رزمندگانى برخورد داشتیم و زمانى که ما را مى‏ شناختند اول سفارش آنها درباره امام بود که به ایشان سلام برسانید و بگویید صحنه‏ هاى تلویزیون جزیى از برنامه روزانه ما را که تفنگ بر دوش گرفتن است نشان مى‏ دهد ما در جبهه‏ ها براى خودمان تفریحات، شوخى، خنده یا بازى فوتبال و‏... داریم و اینطور نیست که همه‏ اش توى سنگرها در ناراحتى و رنج باشیم. بنابر این شما براى ما ناراحت نباشید دقت در این مسأله و اینکه جوان رزمنده‏ اى که به طور طبیعى باید از زحمت و تلاش خود براى فرمانده‏ اش صحبت کند و اگر به بزرگنمایى آن نپردازد، لااقل فقط زحمات خود را بازگو کند اما او از فکر امام غافل نیست و از ته دل کوچکترین ناراحتى را براى او نمى‏ پسندد. این مسأله که گویاى «دوست‏ داشتنى» غیر معمول است و به طور طبیعى این سؤال را به دنبال دارد که راز این محبوبیت امام در چیست؟[1]منبع: کتاب سر دلبری- اصغر میرشکاری- ص۱۰۲



[1] برگرفته از خاطرات خانم دکتر طباطبایى ـ آرشیو گروه تاریخ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(س).

انتهای پیام /*