امام: من چیزی را که نگفته ‏ام اگر کسی به من نسبت بدهد تکذیب می‏ کنم

امام در توضیح فرمودند: «اگر آقای سید احمد خوانساری که در تقوا و راستگویی ایشان شکی نیست بگوید آقای روح ‏الله در فلان مجلس گفته است «الله تعالی واحد» چیزی که بدون شک همه به او اعتقاد داریم ولی من در آن جلسه آن را نگفته باشم تکذیب می ‏کنم و اجازه نمی ‏دهم چیزی را که نگفته ‏ام کسی از قول من بگوید»

کد : 49929 | تاریخ : 02/01/1393

پرتال امام خمینی (س)- حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی: در قضیۀ فلسطین اولین فتوا در حمایت از حرکت فلسطین را امام دادند. بر اساس آن فتوا مقلدین ایشان می ‏توانستند از وجوه شرعیه (زکات و صدقات) به فعالیت های مبارزاتی فلسطینیان کمک بکنند. فلسطینی ‏ها وقتی فهمیدند امام چنین فتوایی داده ‏اند عده ‏ای از طرف سازمان «الفتح» به نجف آمدند که هم این فتوا را بگیرند و هم با امام مصاحبه ‏ای انجام دهند. امام فرمودند همان فتوا را بگیرند.

آقای حاج شیخ محمد صادقی تهرانی که رابط این آقایان بود به امام عرض کرد: اجازه بدهید من این فتوا را برای این آقایان ترجمه کنم. امام اجازه دادند. ایشان هم از روی حسن نیت و عشق و علاقه ‏ای که به فلسطین داشت فتوای امام را ترجمه آزادی کرده بود و آن را به صورت یک اعلامیه آرمانی و پرشور تحویل فلسطینی‏ها داده بود.

یکی از کارهای خوب فلسطینی‏ ها در آن سال در ایام حج این بود که تمامی تأییدهای مذهبی شخصیت های سرشناس و برجستۀ جهان اسلام از حرکت فلسطینی ‏ها را به چند زبان زنده دنیا (عربی،  انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ترکی) در یک جزوه چاپ و در سطح وسیعی در حج منتشر کردند. در میان این تأییدها که از مراجع شیعه آقای حکیم و از علمای اهل سنت علمای الازهر و علمای بزرگ سعودی و سوریه بودند، داغ ترین و گیراترین فتوا و اعلامیه خصوصاً با ترجمه ‏ای که آقای صادقی کرده بود از آن امام بود؛ لذا از امام به امام ‏الاکبر و از آقای حکیم به مرجع دینی تعبیر کرده بودند.

امام وقتی این جزوه را دیدند به شدت ناراحت شدند. ناراحتی ایشان از دو جهت بود. فرمودند: «این تعبیر، اهانت به آقای حکیم است و من اهانت به ایشان را هرگز نمی ‏پذیرم. دیگر اینکه من این مطلب را نگفته ‏ام لذا تکذیب می ‏کنم.» به ایشان عرض کردیم تکذیب اینها صحیح نیست زیرا اولاً به اعتبار و حیثیت آقای صادقی لطمه می ‏خورد و ثانیاً درست است که تعابیری در این اعلامیه آمده که جزء فتوای شما نبوده ولی شما که با این تعابیر موافقید، این مضامین و عبارت ایشان در حقیقت بیانگر روح فتوای حضرتعالی است.

امام فرمودند: «من چیزی را که نگفته ‏ام اگر کسی به من نسبت بدهد تکذیب می‏ کنم» و در توضیح فرمودند: «اگر آقای سید احمد خوانساری که در تقوا و راستگویی ایشان شکی نیست بگوید آقای روح ‏الله در فلان مجلس گفته است «الله تعالی واحد» چیزی که بدون شک همه به او اعتقاد داریم ولی من در آن جلسه آن را نگفته باشم تکذیب می ‏کنم و اجازه نمی ‏دهم چیزی را که نگفته ‏ام کسی از قول من بگوید». 

در هر صورت آقای صادقی ناگزیر شد به فلسطینی‏ ها توضیح بدهد که این مقدار فتوای امام بوده و این قسمتها توضیحات من بوده است.

منبع: برداشت هایی از سیره امام خمینی، ج3، به کوشش غلامعلی رجایی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ص  255 و256 به نقل از نشریه حوزه شماره 45

انتهای پیام /*