پیام امام در محکومیت پیمان کمپ دیوید

امضای قرارداد خائنانه بین مصر و اسرائیل که بدون توجه به خواسته ‏های مشروع ملت فلسطین و مصالح امت اسلام انجام گرفت، به معنای صحّه گزاردن به تجاوزات صهیونیسم بین الملل و پایمال کردن حقوق مردم فلسطین که سرزمین آنها مورد تجاوز اسرائیل غاصب قرار گرفته است، بود

کد : 49944 | تاریخ : 05/01/1393

کمپ دیوید نام پیمانی است که با حضور انور سادات رئیس جمهور وقت مصر و مناخیم بگین، نخست وزیر وقت رژیم اشغالگر قدس و و جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت امریکا در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ به امضا رسید. انور سادات اولین رئیس وقت یک کشور عربی از طرفین جنگ اعراب و اسرائیل بود که به صلح با اسرائیل و به رسمیت شناختن این کشور اقدام کرد. توافقنامه کمپ دیوید، ۳ موضوع عمده را در بر می‌گرفت؛  صلح مصر با اسرائیل، تخلیه صحرای سینا و استرداد آن از سوی اسرائیل به مصر که در طی جنگ شش روزه توسط اسرائیل به اشغال درآمده بود و آغاز مذاکره جهت خودمختاری کشور فلسطینی، در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه که به دنبال این قرارداد دو کشور اقدام به تبادل سفیر و آغاز عادی سازی روابط دیپلماتیک فی‌مابین کردند.

امضای قرارداد خائنانه بین مصر و اسرائیل که بدون توجه به خواسته ‏های مشروع ملت فلسطین و مصالح امت اسلام انجام گرفت، به معنای صحّه گزاردن به تجاوزات صهیونیسم بین الملل و پایمال کردن حقوق مردم فلسطین که سرزمین آنها مورد تجاوز اسرائیل غاصب قرار گرفته است، بود. این قرارداد که تحت نظرآمریکا تنظیم شده بود، جز استقرار اسرائیل در سرزمین‏های اشغالی فلسطین و تثبیت آن به عنوان یک دژ استعماری در منطقه و ذلت و خفت و اسارت مردم مسلمان نتیجه‏ای در برنداشت. در میان کشورهای عرب، در مقابله با این قرارداد، «جبهه پایداری» تشکیل شد که مرکب از الجزایر، سازمان آزادیبخش فلسطین، سوریه، لیبی و یمن جنوبی بود.

بنیانگذار جمهوری اسلامی در روز پنجم فروردین ماه 1358 پیامی را به مناسبت صلح مصر و اسرائیل خطاب به مسلمانان جهان صادر و این قرارداد را  محکوم کردند. متن پیام امام چنین بود:

 بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

این جانب بیش از پانزده سال است که خطر اسرائیل غاصب را گوشزد کرده ‏ام و به دوَل و ملل عرب این حقیقت را اعلام نموده ‏ام. اکنون با طرح استعماری صلح مصر و اسرائیل، این خطر بیشتر و نزدیکتر و جدیتر شده است. سادات با قبول این صلح، وابستگی خود را به دولت استعمارگر امریکا آشکارتر نمود. از دوست شاه سابق ایران بیش از این نمی ‏توان انتظار داشت. ایران خود را همگام با برادران مسلمان کشورهای عربی دانسته و خود را در تصمیم‏گیری های آنان شریک می ‏داند. ایران صلح سادات و اسرائیل را خیانت به اسلام و مسلمین و برادران عرب می ‏داند و موضع های سیاسی کشورهای مخالف این پیمان را تأیید می‏ کند. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.

5/ 1/ 58

روح اللَّه الموسوی الخمینی‏ 

(صحیفه امام، ج‏6، ص: 410)

 محمد انور سادات رئیس جمهور مصر به خاطر خیانت به آرمان فلسطین و امّت اسلام و امضای قرارداد ننگین صلح با رژیم اشغالگر قدس با فشار دولت استکباری ایالات متحده آمریکا، موسوم به پیمان کمپ دیوید، مورد انزوای کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و با دستور امام خمینی(س) در چنین روزی، دولت جمهوری اسلامی با دولت مصر قطع رابطه کرد. انور سادات مدتی بعد، به جرم انعقاد این قرارداد ننگین در حین برگزاری یک رژه نظامی، مورد هدف رگبار خالد اسلامبولی، افسر غیرتمند مصری، قرار گرفت و به کیفر اعمال خویش رسید.                        

انتهای پیام /*