احمد آقا درس ایثار را از امام آموخت

حجت‏ الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی از جمله شاگردانی بود که در سایه تعالیم آن بزرگ‏ مرد جهان اسلام و بشریت، حضرت امام خمینی(س) درس مبارزه با دشمنان دین و درس ایثار و درس فنا شدن در جان جانان را آموخت.

کد : 49945 | تاریخ : 21/12/1392

فرشته اعرابی: 

تعمق در سیره نظری و عملی علما و ابرار و تفحص در عمق شخصیت معنوی مردان خدا، آدمی را به دریایی از معرفت و عشق و شور راهبر می‏‌سازد.حضور در محضر روحانی و پر فیض سرچشمه‌‏های فضیلت، رؤیت سیمای نورانی مردانی عاشق و فانی در معبود، طریق راستین حیات را به پیروان صدیق و رهروان و عشاق و مؤمنین می‌‏نمایاند. حجت‏ الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی از جمله شاگردانی بود که در سایه تعالیم آن بزرگ‏‌مرد جهان اسلام و بشریت، حضرت امام خمینی(س) درس مبارزه با دشمنان دین و درس ایثار و درس فنا شدن در جان جانان را آموخت.

بررسی اجمالی زندگی سراسر عشق و عرفان، مبارزه، اخلاص و وفاداری یادگار عزیز امام، بیانگر این حقیقت است که او در اسلام، امام و نظام ذوب بود.او گنجینه‏‌ای بود از حرف‌های ناگفته پدر. او گنجینه‏‌ای بود از آموخته‏‌های مکتبش و او مجموعه‏‌ای بود از فضایل، خصال و اخلاق حسنه، که امروزه به عنوان زیباترین خاطره در ذهن دوستدارانش حک شده و همه از تقوا، تواضع و... او سخن می‏‌گویند.

آنچه از حیات سراسر رنج، مبارزه و ایثار، این عزیز سفر کرده می‏‌توان ذکر کرد این است که وی همواره به امام و اسلام می‌‏اندیشید و عمر گرانبهای خویش را وقف امام و تلاش در تداوم راه وی و نشر و اشاعه آثار به جای مانده از او نمود که در نهایت، عزت ‌سلام و مسلمین را در پی داشت.

دفتر ایام زندگی یادگار امام را ورق می‏‌زنیم و به سال‌هایی می‌‏رسیم که چهرۀ کریه  استعمار بر عرصۀ ایران زمین سایه گسترانده بود و امکان هر گونه تحرکی را از جانب انقلابیون سلب کرده بود. در آن شرایط سخت و دشوار وی به عنوان بازویی توانمند و رابطی امین میان امام و انقلابیون مسلمان و مبارز مطرح بود. حفظ چنین ارتباط حساسی، آن هم در شرایطی که جو پلیسی و اختناق بر کشور حاکم بود، کاری سخت را می‌‏طلبید و او این سختی را به جان خرید.

انتقال مجموعه پیام‌ها و فرامین رهبر به انقلابیون و مبارزان مسلمان، ایجاد هماهنگی و برقراری تعادل، انسجام و توازن بین نیروهای مبارز و سازماندهی آن‌ها از جمله مسؤولیت‌های خطیری بود که حاج سید احمد خمینی با جدیت تمام در سال‌های حاکمیت جباران دنبال می‏‌نمود.هم‏رزمانش بهتر از هر کس بر این مهم واقفند که حضرت حجت‌‏الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی پس از شهادت برادرش، حاج آقا مصطفی، در ادامه نهضت، نخست در نجف و سپس در فرانسه و بعد در ایران تا حصول پیروزی کامل و حاکمیت اسلام، همواره یاری وفادار و مشاوری امین برای امام(س) بود.

حاج احمدآقا به لحاظ حضور در صحنه‏‌های سیاسی، اجتماعی و عرصه‏‌های مبارزاتی و درک بالایی که از مسائل سیاسی کشور داشت، در طول حیات پربارش همواره به عنوان یکی از استوانه‏‌های نظام و صاحب‏نظری آگاه در کنار بنیانگذار جمهوری اسلامی در تبیین سیاست‏گذاری‏‌ها نقش تعیین‏‌کننده‏‌ای داشت.

آن عزیز گرانقدر در دوران دفاع مقدس، همواره در حراست از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی، تقویت جبه ها دفاع از حقانیت نظام در برابر هجوم وحشیانه متجاوزین و مهمتر از همه در حراست از بنیانگذار جمهوری اسلامی، تلاشی چشمگیر داشت.

آنچه پس از ارتحال امام خمینی(س) بیش از همه موجب عزت و سربلندی او و شناخت بیشتر دیگران نسبت به وی شد همانا اتخاذ مواضع اصولی و سریع در خصوص مسائل مهم مربوط به اختیارات دفتر و وجوه شرعیه و پشتیبانی قاطع از مقام ولایت بود. او خدمت به امام و اسلام را در حیات امام خلاصه نکرد چرا که پس از رحلت آن مراد، خود را وقف آثارش نمود. گردآوری، تنظیم و نشر آثار امام راحل از جمله خدمات مفید ارزنده و به یاد ماندنی حاج احمد آقاست که در واقع می‏تواند در طول تاریخ همواره به عنوان منبع، مرجع و ذخیره‏ای ارزشمند در خدمت آشنایی ملتها با اندیشه ‏های امام راحل
قرار بگیرد. او اداره حرم مطهر امام را به عنوان مرکزی جهت گردهمایی امت امام، در سرلوحه برنامه‏های خویش قرار داد تا با تجهیز، راه‏اندازی و ارائه طرحهایی جهت توسعه فضا و ایجاد تسهیلات لازم برای زائرانی که از اقصی نقاط ایران و جهان به قصد  زیارت حرم امام به این مکان وارد می‏شوند، راضی و راحت باشند و از ناحیه این رضایت خدا و امام را راضی گرداند.

ارتباط تنگاتنگ حاج احمدآقا با اقشار مختلف مردم، به ویژه خانواده‏های معظم شاهد که ذخایر انقلاب محسوب می‏گردند و تلاش، پیگیری و ارائه طریق به دست ‏اندرکاران این نهاد در جهت حل معضلات و مشکلات محرومین و مستضعفین و کوخ‏نشینان که «صاحبان اصلی انقلاب» هستند، از دیگر ویژگیهای قابل ذکر زندگی این عزیز سفر کرده می‏باشد. سرکشی‏ هایش با لباس مبدل به خانه‏ های بی‏ سرپرست و دلجویی از یتیمان، یادآور پیروی وی از جدش علی(ع) بود. او در مواقع ضروری، حساس و تاریخی با اعلام مواضعی امام‏گونه در جهت اصلاح امور، یاد و خاطره و راه امام را برای پیروان حضرتش تداعی می‏نمود. و اکنون که با غم هجرش می‏سوزیم امید ما پیروی از خواسته‏هایش، تداوم اهدافش و آرزوی موفقیت برای فرزند برومندش در جهت تحقق آرمانهای والایش است. هر چند غم فقدان این عزیز و احساس سنگینی مسؤولیت، توانمان را می‏گیرد ولی شوق پیوستن به او امیدوارمان می‏ سازد.

منبع: گنجینه دل ص۱۱۲

انتهای پیام /*