سیدحسن خمینی: تمام رفتارهای امام تابع یک نظام عقلانی بود

کد : 30122 | تاریخ : 25/01/1391

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی یادگار امام گفت: تمام رفتارهای امام تابع یک نظام عقلانیت انسانی است و ایشان در تصمیم های شخصی، سیاسی و اجتماعی هیچ گاه به رمل، خرافه و امور غیر عقلانی متکی نبود.
یادگار امام در جمع اعضا و کارکنان دفتر حضرت امام، رییس، قائم مقام، معاونان، مدیران و کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، رییس و کارکنان پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، نمایندگی های موسسه در قم، اصفهان، خمین و شبه قاره، موسسات عروج فیلم و عروج چاپ، پرتال امام خمینی و پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به مناسبت آغاز سال جدید با بیان اینکه سخن گفتن از امام، یک موضوع شخصی نیست، اظهار داشت: شیعه به هیچ عنوان یک فرد را به عنوان بت، تقدیس نمی کند، ما اگر یاد امام را زنده نگه می داریم، به این دلیل است که امام یک نماد تمام عیار است. نماد استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، چنانچه  اگر یاد پیامبر(ص) را مدام در همه جا، ذکر می کنیم، یک مساله فردی نیست. او بشری است مثل همه، اما او نماد است، چون رسول خدا است. امیرالمومنین، فاطمهو امام حسین را بزرگ می پنداریم، چون همانند یک پرچم هستند، این پرچم را سر دست نگه می داریم، تا دور آن جمع شویم. تکریم این بزرگواران، نیاز ماست و این مائیم که محتاج پرچم های هویت خویش هستیم.
حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی با اشاره به سرود گروهی از جوانان گرگان که در این دیدار در وصف ایشان اجرا کردند، گفت: همه مصائب در جامعه از منیت ها شروع می شود. کسانی که در مجموعه های منتسب به امام کار می کنند، شرعا و قانونا، حق ندارند، فردگرایی کنند. باید به این توجه داشته باشند که اگر از امام می گوییم، باز بخاطر شخص پرستی نیست، بلکه به خاطر نگه داشتن پرچم اسلام است.
یادگار امام با طرح این پرسش که امام، نماد چیست؟ خاطرنشان ساخت: امام نماد چهار عنصر بسیار مهم است. اولین عنصر، عقلانیت انسانی است. تمام رفتارهای امام تابع یک نظام عقلانی است. امام هیچ گاه به رمل و خرافه اتکا نکرد.
وی افزود: در میان علما، کسانی بودند که با استخاره و خواب نما شدن، حرکت می کردند. این مسأله، در میان دینداران پررنگ تر است. افرادی که دیندارتر هستند در این مورد، رگه های پررنگ تری هم دارند. اما رفتارهای امام در هیچ کجا، تابع این فاکتورها نیست. امام حتی در شب های عملیات نیز، استخاره را رد می کردند.
وی اضافه کرد: پرواز امام به تهران در شب 12 بهمن، مهم ترین حادثه یک صد سال اخیر ایران است. اینکه همه چیز در رفتار یک فرد جمع بشود و در یک زمان کوتاه، یک مسأله بزرگ اتفاق بیفتد و تأثیرگذاری آن بسیار وسیع باشد، مهم است. پرواز امام یک حادثه بسیار مهم است. اما امام برای این پرواز مهم، استخاره نمی کنند. ایشان حوزه مشاورانی دارند و با مشورت و بدون اتکا به امور غیر عقلانی، تصمیم می گیرند.
حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی با بیان اینکه عقلانیت با توکل و دعا منافات ندارد، گفت: انسان وقتی از طریق عقلانی به تصمیم رسید، آن گاه توکل می کند و به بزرگان دین متوسل می شود. همچنان که از خداوند همواره می خواهد که تصمیم صحیح را برای او پدید آورد، پس دعا در طول رفتار عقلانی است. پیامبر در جنگ خندق، منتظر جبرئیل نبود. در جنگ احد تصمیم گیری عقلانی کرد. پیامبر هیچ وقت، بدون برنامه به جنگ نرفت.
وی اظهار داشت: امام در طول دوران انقلاب و دفاع مقدس دقیقا مطابق با قواعد عقلانی جامعه پیش رفتند. اما این پیشرفت به خاطر خدا بود، همان طور که عقلانیت امیرالمومنین برای خدا و عقلانیت معاویه برای نفس بود. عقلانیت دشمن برای غیرخدا است. برای خدا کار کردن، کار را ارزشمند می کند، اما دلیل نمی شود چون برای خدا کار می کنیم، پس به عقلانیت پشت پا بزنیم. مثلا اقتصاد قواعدی دارد، نقدینگی بالا در جامعه تورم به وجود می آورد، باید به این قواعد، تن داد.
یادگار امام در ادامه، دومین عنصر شخصیتی امام را اخلاق اسلامی دانست و اظهار داشت: امام اخلاقی زندگی کرد، هرگز پا روی اخلاق نگذاشت. هیچ وقت به خاطر هدف، چیزی را توجیه نکرد. وقتی منیت انسان آغاز می شود، کار به ضد اخلاق می کشد. منیت انسان را به سقوط اخلاقی می کشاند. امام قبل از هر چیز یک معلم اخلاق است، یک عارف است، کسی است که منیت را در خویشتن نابود کرده است. رذایل اخلاقی، دروغ، تهمت، غیبت، کینه، حقد و حسد را در خود از بین برده است.
حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی سومین عنصر شخصیتی امام را برخاستن از میان  فقه شیعی عنوان کرد و اظهار داشت: امام یک فقیه است. رفتار امام تماما در محدوده قرائت فقهی امام است. ورود به سیاست برای امام، حجت فقهی دارد و پای بندی امام به فقه، در تمام مسائل شخصی و سیاسی و اجتماعی تبلور دارد و هرگز از این مساله دست برنمی دارد و لذا تحلیل امام بدون توجه به حیثیت فقه در آن بزرگوار، گمراه کننده است.
وی عنصر چهارم در زندگی امام را وحدت ملی دانست و گفت: در گوشه، گوشه رفتارهای سیاسی امام از سال 42، آنچه اساسا بروز و ظهور دارد، وحدت است. اینکه جامعه، چند پاره نشود، اینکه همه، «ما« بشود. یادمان باشد «همه با هم» شعار امام بود. باید «همه با هم» باشیم تا «من و تو» پیدا نشود.
حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی اظهار داشت: ما اگر بخواهیم امام را بشناسیم و گرفتار نگاه کاریکاتوری نشویم، باید به این چهار عنصر توجه کنیم. کاریکاتور رنگی از واقعیت دارد، اما تمام حقیقت نیست. در کاریکاتور تناسب ها به هم می‌ریزد.
یادگار امام تاکید کرد: باید این چهار عنصر را با هم ببینیم. امام فقیهی است که اخلاق را در رفتارهای خود رعایت می کند و در تصمیم گیری ها به عقلانیت اتکا دارد و به عنوان یکی از مهم ترین امور راهبردی به وحدت ملی تکیه می کند.
سیدحسن خمینی در پایان با بیان اینکه مجموعه منتسب به امام، توانمندی های بالایی دارد، خطاب به کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام گفت: ما همواره باید چشم به جلو داشته باشیم و خود را نقد کنیم، اشکالات را ببینیم. اما نباید از توانمندی ها و زحمات، چشم بپوشیم. ما باید هر سال خود را برای کارهای بزرگتر آماده کنیم.
پیش از سخنان سید حسن خمینی یک گروه سرود از استان گلستان، سرودی را در وصف یادگار امام خواند که حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی ضمن تشکر از آنان توصیه کرد این گونه اشعار و سرود ها در وصف امام خوانده شود. وی در همین زمینه به خاطره ای از امام اشاره کرد که در برابر تعریف و تمجید مرحوم فخرالدین حجازی از ایشان، امام واکنش نشان داده بود.

 

 

انتهای پیام /*