در حضور امام، کسی نمی توانست غیبت کند

یادگار امام با تأکید بر این که اولیاء الله همواره دل شان از خود افراد، بیشتر برای آنان می سوزد؛ به سیره عملی امام خمینی اشاره کرد و گفت: در زمینه کنترل رفتار و مراقبت از اعمال، گفتار و افکار باید بگویم، واقعا در حضور امام، کسی نمی توانست از کس دیگری غیبت کند.

کد : 49997 | تاریخ : 24/12/1392

به گزارش پرتال امام خمینی(س)، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، در یازدهمین همایش بانوان قرآن پژوه که در محل سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد؛ از تفاوت‌های مسیر پژوهش در قرآن با دیگر عرصه‌های پژوهشی سخن گفت و مسوولیت‌های الهی و اخلاقی مسیر پژوهش در قرآن را مورد تأکید قرار داد.

با اشاره به ایام پیش رو که مصادف با دهه اول فاطمیه است، گفت: مناسب است که در این ایام بیش از هر زمان دیگری خود را متوسل به حضرت صدیقه طاهره بدانیم.
وی با اشاره بر اهمیت پژوهش در همه زمینه‌ها گفت: هر چند، برخی در عرصه پژوهش در پی خود‌نمایی هستند؛ اما پژوهشگر در پینتیجه تحقیقات علمی خود است، برای نمونه یک فقیه در پژوهش خود، در پی افزودن نتیجه‌ای جدید به اندوخته‌های دیگری است که در عرصه این علم ایجاد شده است؛ این در حالی است که پژوهشگر قرآنی، تنها برای یافتن یک نتیجه علمی تلاش نمی‌کند؛ بلکه، او در پی گشودن دری به روی جان و روح خویش است و باید هدف والای پژوهش برای خدا را مد نظر قرار دهد و این تفاوت بنیادینی است که پژوهش قرآنی، با پژوهش در دیگر عرصه‌های علمی دارد. 
وی با اشاره این روایت از پیامبر اکرم(ص) که اگر کسی قرآن را برای زینت دنیای خود یاد بگیرد، خداوند متعال، بهشت را بر او حرام می‌کند، اظهار داشت: این نکته‌ای است که در پژوهش در دیگر عرصه‌های علمی وجود ندارد.
یادگار امام، پژوهش در قرآن را راه دل و محیطی برای تنور آن دانست و افزود: در روایات بدترین اهل دوزخ را قراء قرآن دانستند و این روایات اشاره به افرادی دارند که با اهدافی غیر از هدف الهی به آموزش قرآن و پژوهش در این زمینه می‌پردازند.
وی همچنین با اشاره به دیدگاه امام خمینی درباره حجاب اکبر گفت: بر اساس نظر قطعی ایشان، منظور از حجاب اکبر آن چیزی است که بر اساس علم توحید برای افراد ایجاد می‌شود و نه علم صرف و نحو یا علم ابدان. بنابر این یک پژوهشگر قرآنی باید بداند که در مسیر فعالیت خود، نباید به گونه‌ای رفتار کند که این مسیر متعالی، خود باعث ایجاد حجاب برای وی شود.
یادگار امام اظهار داشت: پژوهشگر قرآنی در مرتبه نخست، جهت گام برداشتن در مسیر پژوهشگری قرآنی باید احساس فقر و نیاز کند، در غیر این صورت با لبانی خشک از این عرصه بیرون خواهد رفت.
سید حسن خمینی با اشاره به آیه 16 سوره حجرات گفت: در این آیه شریفه، خداوند متعال خطاب به پیامبر اکرم‌(ص) می‌فرماید: برخی از مسلمانان بر آن حضرت منت می‌گذارند که اسلام آوردند. در ادامه آیه اما، خداوند متعال می‌فرماید به دلیل آن که مسلمانان هدایت شده‌اند، خدا بر گردن آنان منت دارد و آن‌ها نباید بر پیامبر منت گذارند. بر این اساس، همه افرادی که در عرصه پژوهش قرآنی، فقه، اصول و نظیر آن گام بر می‌دارند، باید مراقب باشند که به دلیل این گونه فعالیت‌ها، دچار غرور نشوند.

به گزارش پرتال امام خمینی(س)، وی گفت: دومین چیزی که پژوهشگران قرآنی به آن نیازمندند این است که باید نسبت به اعمال، گفتار و افکار خود مراقبت و محاسبه داشته باشند. برای نمونه در زمینه این که چگونه باید مراقب رفتار خود باشیم باید گفت: نباید به گونه‌ای رفتار کرد که یک فرد در جامعه خود را انگشت نما بکند.

یادگار امام با اشاره به بحث حجاب و عفاف، افزود: جامعه قرآنی باید به جایگاه این بحث در جامعه حساسیت داشته باشد. زیرا برخی این گونه القا می‌کنند که می بخور منبر بسوزان، مردم آزاری نکن، ولی باید به آنان گفت: می نخور، منبر نسوزان، مردم آزاری هم نکن.
وی افزود: جامعه دین دار، جامعه‌ای است که خود را مورد تنور در مسیر الهی قرار می‌دهد و در عین حال به تمام ابعاد و ظواهر شرعی نیز توجه می‌کند.
سید حسن خمینی با تأکید بر این که لازم است، پژوهشگران قرآنی، هر شب و یا حداقل هر هفته به محاسبه رفتار خود بپردازند، گفت: مراقبت از گفتار، یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت و از مهم‌ترین موارد در این باره، رعایت ادب است. متأسفانه جامعه ما به هر دلیلی بی‌ادب شده است، این در حالی است که یکی از شاخصه‌های جامعه ایرانی به ویژه بر اساس ادبیات آن، ادب افراد جامعه آن بوده است.
یادگار امام با بیان این که انگار برای بازگشت همان ادب، باید نهضتی تشکیل دهیم، گفت: در این زمینه همه باید دست به دست یکدیگر دهیم و مؤدبانه‌تر صحبت کنیم. برای نمونه، اگر شخصی به دیگری نقدی دارد، می‌تواند مؤدبانه‌تر صحبت کند.
سید حسن خمینی با تأکید بر اجتناب از دروغ، تهمت و غیبت، افزود: مراقبت از افکار و ذهن‌مان، از دیگر مواردی است که باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم و در این زمینه باید دل‌مان را پاک کرده و هر آنچه را از دیگران در دل داریم، بیرون بریزیم.
وی با اشاره به روایتی از پیامبر مکرم اسلام(ص) گفت: آن گونه که نقل شده است، حضرت در هنگام بیان این روایت با صدای بلند، سخن می‌گفتند که به نظر من بلندی صدای ایشان به دلیل آن بوده است که امروز بنده و شما که اینجا نشسته‌ایم نیز سخن ایشان را جدی بشنویم. آن حضرت در این روایت می‌فرمایند: ای کسانی که قرآن را در سینه خود دارید و آن را حمل می‌کنید، وقتی علاف‌ها و بطال‌ها با صدای بلند می‌خندند، شما چشمان‌تان را با گریه سرمه بکشید. وقتی همه خوابند، بیدار شوید، وقتی همه می‌خورند، شما روزه بگیرید و اگر به شما ظلم کردند، شما ببخشید و اگر کسی به شما حقد و کینه ورزید، شما کینه وی را به دل نگیرید و نسبت به وی کینه نورزید و کسی که با شما جاهلانه برخورد می‌کند، شما با وی جاهلانه برخورد نکنید.
سید حسن خمینی اظهار داشت: کسی که مصاحب با قرآن است، نباید با تندی به کسی که به وی تندی کرده است، رفتار کند و نباید اگر کسی به وی غضب کرد، به وی غضب کند. همه این اصول اخلاقی به دلیل فضیلت قرآن، باید از سوی قرآنیان رعایت شود. کسی که حامل قرآن است، نه تنها افرادی را که نسبت به آنان بدی کرده است، می‌بخشد بلکه این بخشش خود را به روی آنان نیز نمی‌آورد.
به گزارش پرتال امام خمینی(س)، یادگار امام با تأکید بر این که اولیاء الله همواره دل‌شان از خود افراد، بیشتر برای آنان می‌سوزد؛ به سیره عملی امام خمینی اشاره کرد و گفت: در زمینه کنترل رفتار و مراقبت از اعمال، گفتار و افکار باید بگویم، واقعا در حضور امام، کسی نمی‌توانست از کس دیگری غیبت کند. امام همواره یک ساعت قبل از صبح بیدار می‌شد و در اواخر عمر خویش نیز برای پاک کردن اشک‌های خود در نماز شب به جای، تکه دستمالی از حوله استفاده می‌کرد.
پس از پایان این مراسم، سید حسن خمینی و  آیت‌الله موسوی بجنوردی، همراه با مسجد جامعی رییس شورای شهر تهران و ایازی، معاون فرهنگی -اجتماعی شهردار تهران، از موزه مشاهیر ایران، نمای دید باز و گنبد آسمانی برج میلاد بازدید کردند.

منبع:‌پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران

انتهای پیام /*